...

Moderator: Moderatorer

BennyL skrev:Den första korsningen vid mitt hus, där skulle jag anse att det är en genomgående cykelbana som går parallellt med huvudleden och den har "sockerbitar" över min väg och min LF-skylt står dessutom innanför sockerbitarna.
Där är det, om jag förstår rätt jag som skall lämna cykeln företräde eftersom det är en genomgående cykelbana som jag skall kosa för att komma vidare och dessutom har jag lämna företräde för allt bortom skylten.
Det skulle jag tro är fel :)

För om det vore en genomgående cykelbana behövdes inga "sockerbitar" (cykelpassage) eller någon lämna företräde-skylt. Bilister som korsar en genomgående cykelbana ska lämna företräde, och gentemot bilarna på huvudvägen ska du då lämna företräde enligt utfartsregeln.

Så finns det "sockerbitar" är det antagligen ett tecken på att cykelbanan INTE är genomgående, och att det är en cykelpassage. Isåfall ska cyklisterna lämna företräde. Skylten gäller din väjningsplikt mot fordon (bilar) på huvudvägen, inte mot cyklar på cykelpassagen.

Tror jag.
NilsO skrev:Tror jag.
(R)

Alldeles för mycket av dagens trafikarbete som verkar vara medvetet att det ska vara oklart så att alla ska vara osäkra och köra på varann sakta...

(S)
Så här läser jag:

Vägkorsning med cykelöverfart och vägmärket väjningsplikt.
Ø Om vägmärket väjningsplikt finns uppsatt före en vägkorsning och det finns en cykelöverfart mellan vägmärket och vägkorsningen säger Vägmärkesförordningen (SFS 2007:90) att förare har väjningsplikt mot fordon, cyklist räknas som fordon, på korsande väg eller led.
Ø Om vägmärket väjningsplikt är uppsatt efter cykelöverfarten har bil/mc-föraren ingen väjningsplikt utan då gäller ömsesidigt hänsynstagande och anpassning enligt Trafikförordningen 3 kap 61§ (gäller förare) och 6 kap 6§ (gäller cyklister).
Ø Cykelöverfarten markeras för närvarande endast med vägmarkeringen (Sockerbitar).

Jag tolkar det på samma sätt som texten hämtad från Trafikförordningen
BennyL skrev: Så här läser jag:

Vägkorsning med cykelöverfart och vägmärket väjningsplikt.
Ø Om vägmärket väjningsplikt finns uppsatt före en vägkorsning och det finns en cykelöverfart mellan vägmärket och vägkorsningen säger Vägmärkesförordningen (SFS 2007:90) att förare har väjningsplikt mot fordon, cyklist räknas som fordon, på korsande väg eller led.
Ø Om vägmärket väjningsplikt är uppsatt efter cykelöverfarten har bil/mc-föraren ingen väjningsplikt utan då gäller ömsesidigt hänsynstagande och anpassning enligt Trafikförordningen 3 kap 61§ (gäller förare) och 6 kap 6§ (gäller cyklister).
Ø Cykelöverfarten markeras för närvarande endast med vägmarkeringen (Sockerbitar).

Jag tolkar det på samma sätt som texten hämtad från Trafikförordningen
Nja, det där kan inte stämma. På en cykelöverfart har bilar alltid väjningsplikt mot cyklister. För att det ska vara en cykelöverfart krävs en speciell skylt, M8, och lite annat.
erikn skrev:
(R)

Alldeles för mycket av dagens trafikarbete som verkar vara medvetet att det ska vara oklart så att alla ska vara osäkra och köra på varann sakta...

(S)
Ja. Och min känsla är att det speciellt gäller situationen cyklister – bilister. Det är trots allt ganska sällan när man kör bil (bland andra bilar) som man behöver tveka om vem som ska väja i en korsning, hur man ska placera sig innan man ska svänga, var ens körbana egentligen tar vägen efter en korsning. Att en del struntar i det är en annan sak, men det finns oftast ett klart och otvetydigt svar på frågor som dessa.

Jag tycker ärligt talat det är helt hopplöst att begripa reglerna när man cyklar. Jag tror jag börjar närma mig den punkt där jag ger upp. Man skulle kunna hoppa av cykeln i varje korsning och leda den över, men det blir ju hopplöst. Istället får man chansa sig fram hela tiden. Kanske stannar bilen? Kanske borde jag stanna? Kanske ser de mig?
Håller med, måste vara en tidigare Trafikförordning innan man hittade på det nya cykelöverfarter (ny betydelse) och cykelpassager (som tidigare hette cykelöverfarter) bara för att man kan förvirra. Hade ju varit bättre (tycker jag) att kalla den nya typen av företeelse för ett nytt namn. Inte hitta på en ny betydelse på en gammal benämning och sätta en gammal betydelse på en ny benämning.
Nej, jag tror cyklisterna har väjningsplikt på en cykelpassage oavsett om det finns lämna företräde-skyltar för bilarna eller inte.

"Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage." (http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... loverfart/ )

I korsningarna som du beskriver ovan tror jag lämna företräde-skyltarna avser biltrafik på huvudvägen, inte cyklar på cykelöverfarten. Var skylten står i förhållande till överfarten beror nog mest på praktiska skäl.

Det vore också konstigt om cyklisterna skulle behöva ha koll på var skyltarna för bilarna på den korsande vägen står.
Camel skrev:Jag förväntar mig att man i rätten håller sig till att bedöma efterlevnaden av trafikförordningen och vägmärkesförordningen och inte hemmagjorda anvisningar.
Eftersom det inte är definierat vad som utgör en genomgående cykelbana i varken den ena eller den andra förordningen blir de så illa tvungna att göra en bedömning på lite lösa boliner och hur det ser ut på platsen (om någon drar en incident så långt och kräver ett avgörande på den punkten).
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]