...

Moderator: Moderatorer

#1000233
Lövet skrev:
ER skrev:50 på 70-väg är på inget sätt extremt sakta så man bör flytta på sig eller ha uppmärksamhet på det extrema sättet att man flyttar på sig ovillkorligen.
Jo, du ska banne mig flytta på dig omedelbums om du kör 50 km/h på en 70-väg bara för att du känner för det. Eller ta bussen allra helst om du har så mycket tid över.
Vad vet du om orsaken till att inte köra på angiven maxhastigheten som pissnödiga typer bara "måste" hålla oavsett hur lämpligt det är som minimum och helst ligga 10-20 över detta? För allt du vet är att det kan rädda ditt liv då du undviker att köra på något pga att du inte kommer till denna punkten vid fel tillfälle. 20 under maxgräns är på inget sätt extremt eller gör dig skyldig att stanna och släppa förbi, vill du om kör du om där så passar och nöjer dig med det punkt slut.
Respekt och samarbete i trafiken går åt båda håll, inte bara åt ena hållet som pissnödiga typer vill ha det till. Vägrenskörning bestämmer den som "skall flytta" på sig, inte du bakom för du vet inget om vad som syns på vägen framför och som är skymt för dig. Vad som behövs är helt förändrad attityd i trafiken från pissnödighet och stress till lugn och harmoni.
Att köra 10-20 under max angiven gräns är inte att smyga fram så att ens reta sig på andra som inte "håller gränsen" visar bara på usel och patetisk förare man är som är så lättirriterad att man passar bäst som passagerare. Dessa typer är lika illa som dom som bara ska slicka röv.
#1000247
ER skrev:
Lövet skrev:
ER skrev:50 på 70-väg är på inget sätt extremt sakta så man bör flytta på sig eller ha uppmärksamhet på det extrema sättet att man flyttar på sig ovillkorligen.
Jo, du ska banne mig flytta på dig omedelbums om du kör 50 km/h på en 70-väg bara för att du känner för det. Eller ta bussen allra helst om du har så mycket tid över.
Vad vet du om orsaken till att inte köra på angiven maxhastigheten som pissnödiga typer bara "måste" hålla oavsett hur lämpligt det är som minimum och helst ligga 10-20 över detta? För allt du vet är att det kan rädda ditt liv då du undviker att köra på något pga att du inte kommer till denna punkten vid fel tillfälle. 20 under maxgräns är på inget sätt extremt eller gör dig skyldig att stanna och släppa förbi, vill du om kör du om där så passar och nöjer dig med det punkt slut.
Respekt och samarbete i trafiken går åt båda håll, inte bara åt ena hållet som pissnödiga typer vill ha det till. Vägrenskörning bestämmer den som "skall flytta" på sig, inte du bakom för du vet inget om vad som syns på vägen framför och som är skymt för dig. Vad som behövs är helt förändrad attityd i trafiken från pissnödighet och stress till lugn och harmoni.
Att köra 10-20 under max angiven gräns är inte att smyga fram så att ens reta sig på andra som inte "håller gränsen" visar bara på usel och patetisk förare man är som är så lättirriterad att man passar bäst som passagerare. Dessa typer är lika illa som dom som bara ska slicka röv.
Det är nog inte jag som behöver bättra på attityden till andra trafikanter. Visst var det väl du som skapade tråden om att du ligger i mittfil konstant på motorvägen för att "det är jobbigt att byta fil"?
#1000252
ER skrev: Att köra 10-20 under max angiven gräns är inte att smyga fram så att ens reta sig på andra som inte "håller gränsen" visar bara på usel och patetisk förare man är som är så lättirriterad att man passar bäst som passagerare. Dessa typer är lika illa som dom som bara ska slicka röv.
Att hålla så pass som 20 under skyltad hastighet mil efter mil och störa den övriga trafiken och utan att underlätta för bakomvarande enbart för att man inte vågar eller vill köra fortare är INTE okej!

Handen på hjärtat, om du färdas på en 70-sträcka och kommer ifatt en traktor (som numera håller sina 50+) stannar du då gladeligen kvar bakom!? För ja menar, det var ju helt okej att hålla denna hastighet...
#1000268
Hilmer skrev:
ER skrev: Att köra 10-20 under max angiven gräns är inte att smyga fram så att ens reta sig på andra som inte "håller gränsen" visar bara på usel och patetisk förare man är som är så lättirriterad att man passar bäst som passagerare. Dessa typer är lika illa som dom som bara ska slicka röv.
Att hålla så pass som 20 under skyltad hastighet mil efter mil och störa den övriga trafiken och utan att underlätta för bakomvarande enbart för att man inte vågar eller vill köra fortare är INTE okej!

Handen på hjärtat, om du färdas på en 70-sträcka och kommer ifatt en traktor (som numera håller sina 50+) stannar du då gladeligen kvar bakom!? För ja menar, det var ju helt okej att hålla denna hastighet...
Har inga problem att ligga bakom i 50 tills det är lämpligt att köra om, blir det inte lämpligt så är det inga problem att invänta. Vad vet du om denne biltransport letar efter avtagsväg i okänt landskap och därför håller lägre än skyltat när man letar efter okänd avtagsväg man missar om man brakar på i "rytmens" hastighet som bestäms av tradaren på plats nr2 i kön, inte av idioterna bakom som vill köra fortare.
Har ju gått pippi att hålla minst skylat i detta landet med medföljande dubbelmoral av samma personer.
#1000280
ER skrev:
Hilmer skrev:
ER skrev: Att köra 10-20 under max angiven gräns är inte att smyga fram så att ens reta sig på andra som inte "håller gränsen" visar bara på usel och patetisk förare man är som är så lättirriterad att man passar bäst som passagerare. Dessa typer är lika illa som dom som bara ska slicka röv.
Att hålla så pass som 20 under skyltad hastighet mil efter mil och störa den övriga trafiken och utan att underlätta för bakomvarande enbart för att man inte vågar eller vill köra fortare är INTE okej!

Handen på hjärtat, om du färdas på en 70-sträcka och kommer ifatt en traktor (som numera håller sina 50+) stannar du då gladeligen kvar bakom!? För ja menar, det var ju helt okej att hålla denna hastighet...
Har inga problem att ligga bakom i 50 tills det är lämpligt att köra om, blir det inte lämpligt så är det inga problem att invänta. Vad vet du om denne biltransport letar efter avtagsväg i okänt landskap och därför håller lägre än skyltat när man letar efter okänd avtagsväg man missar om man brakar på i "rytmens" hastighet som bestäms av tradaren på plats nr2 i kön, inte av idioterna bakom som vill köra fortare.
Har ju gått pippi att hålla minst skylat i detta landet med medföljande dubbelmoral av samma personer.
Jag har inga problem att ligga kvar bakom om man kan misstänka att denne någon letar efter nåt, men det är liksom inte riktigt samma sak som att ligga km efter km 20 under skyltat enbart för denne någon inte känner för att att följa med i den övriga trafiken... DÅ är det frustrerande om man inte lyckas hitta ett parti där det är lämpligt att köra om, DÅ bör denne någon istället se till att köra till sidan eller på annat sätt underlätta för de som ligger bakom och som faktiskt vill hålla skyltad hastighet och INTE vill titta på naturen...
#1000400
Det finns vissa vägar som man kan ta varje vardag ca kl 7-9 och 15.30-17.45 då det inte är några problem att i lugn och ro få titta på omgivningarna. Då kör alla betydligt under hastighetsgränsen. Det kallas för rusningstrafik, men det är inte någon rusning direkt... :) Men då verkar alla vara överens om att det är under hastighetsgränsen som man ska köra. 8)

Kanske mest för riktiga entusiaster.... men ändå ett tips! :D
#1000457
Ärligt talat tror jag aldrig att jag irriterat mig på att en annan bil kört för långsamt. Ska jag generalisera tror jag andelen bra bilförare är större bland dem som medvetet kör för långsamt än bland dem som medvetet kör för fort.

(Sen har man ju blängt lite på såna där som vinglar omkring i 70–80 på motorvägen och fipplar med telefonen, men det är en annan sak.)
#1000524
Om man tycker om att Köra bil oavsett om man är på resa eller nöjesåker så bryr man sig inte särskilt mycket om det är bilar framför som bildar kö eller någon person kör 10km/h under skyltad hastighet. Inte heller bryr man sig när man planerat sin rutt eller sin pendling ordentligt istället för att ha suttit på skithuset tills det är 10 minuter kvar och man blir tvungen att köra slalom till jobbet i minst 40+ över hastighetsbegränsningen.

De som Åker bil t.ex till sitt arbete, ogillar att köra bil och vill nå målet så fort som det bara går så de slipper köra mer. De sitter och gormar så blodtrycket är upp i skyn, pekar finger, slickar dragkrokar bara för att någon inte kör efter Deras tycke.

Trafikförordningen grundregel, Kapitel 2
Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Undra hur få bilister det är som följer den, kanske ska föra ett protokoll och se om de når 1%
#1022535
Det HÄR var en märklig fråga anser jag.
Varför måsta man alltid köra max ? (Den stressade borde kanske ha startat redan igår) :=)
Jag för min del kör oftast precis 80 med Cruce-kontroll (backe-upp-backe-ner) tycker att 80 är varken för fort eller långsam = Precis lagom fart.

Min orsak till denna farten om 80 km/t är många (enl följande)
1. Hinner se mer av naturen
2. Alltid/oftast först i kön med FRI sikt *Skrattar*
3. Ecco-Dwive
4. SPARAR JÄTTE MYCKET, ENL FÖLJANDE:
A- Drivmedel Min förbrukning är 0,32 = (som rekordlägsta) med Volvo V50 D2.
B- Sliter mindre på däck Original mina har rullar i över 12'000 mil
5. = En BRA total-ekonomi.
6. Skulle man kollidera med ett vilt = så blir skadorna mindre jfr med 90 km/t...eller högre.

Det konstigaste är att folk frågar mig om jag även kör i denna fart på Motorväg (svaret är -JA)!
Det är just på motorväg där det är mest lämpligt = Eftersom bakomvarande bilarna enkelt kan köra om och komma förbi.

Prova själva och kör långa sträckor med 80 Km/t...det är riktigt behagligt och man förlorar inte så mycket tid på det jfr med 90 km/t..som de flesta landsvägarna är satta till (men märker att trenden går mot 80 km/t = som ersätts med 90-vägar)
Jag är säker på att inom något är så försvinner alla 90-vägarna och ersätt med 80 på landsväg.

Låter lite barnsligt,cegotrippat och omoget att skylla på plötsliga toalettbesök (kan alla råka ut för).
Det ger dig inte någon som helst rätt att varken kryssa, överträdde med 40 km/t (aldrig hört ngt dummare)
Vad gör det om man ankommer arbetet 5-10 min senare i den här trafiken.

//J.Ro
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]