...

Moderator: Moderatorer

pjo65 skrev:Som sagt. Jag har nästan hanmat i slagsmål för att bilister tror att de kan köra över cyklister som håller på att passera överfarten eller vad man nu kallade den innan 1/9. Alla bilister vet inte heller hur man korret enl. Sveriges godtyckliga och icke tydliga laga skall uppträda.
Man får aldrig någonsin köra över någon någonstans
över huvud taget, så det är inget att bråka om.

Det som däremot brukar diskuteras är som du
är inne på reglerna och hur man ska uppträda.
Grundregeln är att cyklande har väjningsplikt
vid det som tidigare kallades cykelöverfart.

Det är tydligt enligt Sveriges lagbok.
Jag har cyklat till och från jobbet hela denna vecka och många dagar förra veckan och kommit fram till att jag nästan hela vägen kan ta mig fram på cykelbanorna. Ett undantag gör jag och det är att gena genom ett mindre villaområde, men där är biltrafiken väldigt begränsad. Däremot korsar jag bilvägar väldigt många gånger, några av dessa är trafikljusbevakade, men de flesta är inte det.

Något som jag noterat, som gör mig lite fundersam angående detta med cykelpassager och cykelövergångar, är att när jag cyklar på cykelbanan har jag en stor bilväg till höger bredvid mig och när en annan stor bilväg ansluter från vänster ut till bilvägen bredvid mig så att det gjorts ett övergångsställe och en cykelpassage för den korsningen, så har lämnaföreträdesskylten för anslutande väg från vänster nästan alltid satts före övergångsstället/cykelpassagen, inte framme vid själva bilvägskorsningen.

Det borde väl betyda att bilisterna ska väja även för korsande cykelbana, oavsett om man kallar det för cykelöverfart eller cykelpassage? Isåfall har vi redan provat detta med cykelöverfarter ganska länge. Det är nästan aldrig någon bilist som väjer för den korsande cykeltrafiken som går parallellt med stora bilvägen, utan ofta ställer sig bilarna och blockerar överfarten.
av NilsO
Nej – det räknas som att du korsar vägen som kommer från vänster, på övergångsstället/cykelpassagen.

Bilarnas väjningsplikt gäller mot fordon (bilar) på den stora bilvägen till höger om dig – inte mot cyklar på cykelpassagen. Så du har väjningsplikt mot bilar som kommer från vänster oavsett om skylten och hajtänder (om det finns) är före eller efter cykelöverfarten.

Däremot har bilar som korsar cykelbanan från höger (och alltså just svängt) väjningsplikt mot cyklister.

Intuitivt och lättfattligt, eller hur :roll:
Det stämmer inte, sitter det hajtänder innan en cykelpassage
har man som bilist väjningsplikt mot all trafik på cykelpassagen.
Det är helt rätt att vi har provat på det här länge.

Vad gäller cykelbanor är reglerna om möjligt ännu enklare,
cyklande har alltid företräde överallt hela tiden:
"59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."
Användarvisningsbild
av sthlm
Letat som en galning efter en sammanställning som jag läste för något år sedan i samband med just denna disskussion där man tagit trafikverkets, polisens och motorjournalisters svar angående zebralagen, bilister och cyklisters rättigheter/skyldigheter.
Vill minnas att det inte ens gick att hitta raka svar på deras hemsidor.
Hur som helst så var det bara en massa "enligt min mening" "jag tycker att" "vår åsikt är" "vi menar att" "det som bör gälla".
Det vill säga att reglerna är så pass otydliga att folk skiter i dom eftersom de flesta upplever att det bara finns en skyldig och det är bilisten.
torbjorn_75 skrev:Det stämmer inte, sitter det hajtänder innan en cykelpassage
har man som bilist väjningsplikt mot all trafik på cykelpassagen.
Det är helt rätt att vi har provat på det här länge.

Vad gäller cykelbanor är reglerna om möjligt ännu enklare,
cyklande har alltid företräde överallt hela tiden:
"59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."
Under snön?
av NilsO
torbjorn_75 skrev:sitter det hajtänder innan en cykelpassage har man som bilist väjningsplikt mot all trafik på cykelpassagen.
Nej. Se här vad Transportstyrelsen skriver: https://kundo.se/org/transportstyrelsen ... nagon-ski/

Cyklisten har väjningsplikt oavsett om skylten/hajtänderna kommer före eller efter cykelpassagen. (I länken står det "cykelöverfart" eftersom frågan ställdes före 1 september. Det kallas nu "cykelpassage", reglerna är de samma.)

Bilarnas väjningsplikt gäller trafik (bilar) på den korsande vägen – men cyklisten kommer inte på vägen utan på cykelöverfarten.
Användarvisningsbild
av erikn
Skulle bli en massa multicitat så det orkar jag inte göra. Svaren gäller en massa inlägg ovan på den här sidan.

Cykelöverfart finns fortfarande. Dock så är det någon skillnad på cykelpassage och cykelöverfart som jag inte satt mig in i, tror att det är mera saker som ska göras runt om för att det ska få kallas cykelpassage och sättas upp den nya skylten.

Bilar som ställer sig på övergångsställen eller cykelöverfarter är ett otyg, och det är dessutom ett regelbrott. Se § 62.

Men de har ändrat skrivningen i förordningen lite.

Gammal: En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten. § 61
Ny: Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. § 61a

Det är det här som PJo65 skriver om, bilister som närmat sig en överfart och cykeln har hunnit ut innan bilen kommer dit. En riktig gråzon har det varit och fortsätter att vara. Någon här ovan skriver att reglerna är tydliga, jag håller inte med. Bl.a., var hittar du en definition på hur en cykelbana ska vara utformad för att klassas som en cykelbana där du har väjningsplikt när du kör bil? Hur ser du skillnad på en cykelbana och en cykelöverfart? Nu har de hittat på något (i mina ögon en pappersprodukt) som ska kallas cykelpassage med ny skylt. Som cykelbanor hanteras i det här landet är allt annat ett skämt.

Ska man hårddra det hela så har de faktiskt ändrat även för vanliga cykelöverfarter, en zebralag för cyklar också. Oj vad många olyckor det kommer att bli, när cyklisterna får reda på det här och ska utnyttja det. Jag har bara sett skrivningar om cykelpassager och den nya skylten, men det här gäller alla cykelöverfarter. Jag tar det en gång till:

Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.

Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare
61 § /Upphör att gälla U:2014-09-01/ Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

61 § /Träder i kraft I:2014-09-01/ Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).

61 a § /Träder i kraft I:2014-09-01/ Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).

62 § /Upphör att gälla U:2014-09-01/ En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.

62 § /Träder i kraft I:2014-09-01/ En förare som närmar sig ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att han eller hon inte tvingas stanna på övergångsstället, passagen eller överfarten. Förordning (2014:1035).
av NilsO
erikn skrev: Cykelöverfart finns fortfarande. Dock så är det någon skillnad på cykelpassage och cykelöverfart som jag inte satt mig in i, tror att det är mera saker som ska göras runt om för att det ska få kallas cykelpassage och sättas upp den nya skylten.
Det är en helt avgörande skillnad :)

Såhär är det:

Den 1 september i år bytte de gamla cykelöverfarterna namn till cykelpassager. Samma regler för väjningsplikt gäller fortfarande, de har bara bytt namn.

Samtidigt införde man något nytt kallat cykelöverfarter. Jag vet inte om någon enda sådan byggts ännu i hela landet – i min kommun finns i alla fall inga. Men där har bilar väjningsplikt. Skyltarna och vägmarkeringarna skiljer.

Men notera, på alla gamla "cykelöverfarter" (som nu alltså heter cykelpassager) gäller samma regler som tidigare. Där har cyklister väjningsplikt (med vissa undantag, som när bilen just svängt i en korsning eller kör ut ur en ronrell.)

Glasklart :roll:
NilsO skrev:Nej. Se här vad Transportstyrelsen skriver: https://kundo.se/org/transportstyrelsen ... nagon-ski/
Tack för den länken. Jag har fått motsatt svar från Transportstyrelsen eller vad det hette då på direkt fråga för några år sedan.
Tyvärr har jag nog inte kvar det emailet.

Edit: Jag har bett Bo om ett förtydligande på den länken, förstår inte hur han kommit fram till sin slutsats.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]