- tor 16 okt 2014, 10:06
Skulle bli en massa multicitat så det orkar jag inte göra. Svaren gäller en massa inlägg ovan på den här sidan.
Cykelöverfart finns fortfarande. Dock så är det någon skillnad på cykelpassage och cykelöverfart som jag inte satt mig in i, tror att det är mera saker som ska göras runt om för att det ska få kallas cykelpassage och sättas upp den nya skylten.
Bilar som ställer sig på övergångsställen eller cykelöverfarter är ett otyg, och det är dessutom ett regelbrott. Se § 62.
Men de har ändrat skrivningen i förordningen lite.
Gammal: En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten. § 61
Ny: Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. § 61a
Det är det här som PJo65 skriver om, bilister som närmat sig en överfart och cykeln har hunnit ut innan bilen kommer dit. En riktig gråzon har det varit och fortsätter att vara. Någon här ovan skriver att reglerna är tydliga, jag håller inte med. Bl.a., var hittar du en definition på hur en cykelbana ska vara utformad för att klassas som en cykelbana där du har väjningsplikt när du kör bil? Hur ser du skillnad på en cykelbana och en cykelöverfart? Nu har de hittat på något (i mina ögon en pappersprodukt) som ska kallas cykelpassage med ny skylt. Som cykelbanor hanteras i det här landet är allt annat ett skämt.
Ska man hårddra det hela så har de faktiskt ändrat även för vanliga cykelöverfarter, en zebralag för cyklar också. Oj vad många olyckor det kommer att bli, när cyklisterna får reda på det här och ska utnyttja det. Jag har bara sett skrivningar om cykelpassager och den nya skylten, men det här gäller alla cykelöverfarter. Jag tar det en gång till:
Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.
Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare
61 § /Upphör att gälla U:2014-09-01/ Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
61 § /Träder i kraft I:2014-09-01/ Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).
61 a § /Träder i kraft I:2014-09-01/ Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).
62 § /Upphör att gälla U:2014-09-01/ En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.
62 § /Träder i kraft I:2014-09-01/ En förare som närmar sig ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att han eller hon inte tvingas stanna på övergångsstället, passagen eller överfarten. Förordning (2014:1035).
Erik
Volvo V70 B5244S2 -01
Volvo V70 B5254T2 -03
Volvo V70 B5244S -03
Volvo V50 B5254T3 -04
Volvo V70 B5254T2 -07
Yamaha XJ 900 -85