...

Moderator: Moderatorer

av Andis
taxi skrev:Jag måste också hoppa in till polisens försvar: under mina 15 år som yrkesförare har jag inte stött på en enda otrevlig polis. Jag innehar också ett rekord i att bli stoppad/kontrollerad: 15 ggr på en och samma kväll :D
Oavsett om det är kontroll med eller utan böter så har alla varit sakliga och professionella.
15 gånger på en kväll :-) det var inte dåligt.
Själv har jag bara lyckats med 3 gånger på 15 minuter. När dom hade nykterhets kontroll i stockholm. Sen åkte vi därifrån.

Men det där med trevliga poliser har jag tyvärr haft oturen att träffa på rätt många konstiga och otrevliga visserligen med udda bilar det är då man blir utsatt, som efter att fått sett alla papper i ordning ändrats sig till att ursäkta sig att det är ju så många som inte har ordning på pappren på såna här fordon man tar ibland fel.

Stoppad med limousin, för låg fart mitt i natten inte en bil ute 30 på 50 väg för låg fart det var något nytt. Men var nog inte det som var orsaken till stoppet mer att dom ville kolla bilen närmare. En av passagerarna (var bara 2 i limousinen) kände igen polisen som stoppa han sa han brukar göra så när det är en ny bil i stan. Men ganska så otrevligs helt i onödan.

Men men dom sista åren har dom varit trevligare kanske ny policy att man kan ju börja vara trevlig sen bli otrevlig om det behövs.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om en bilägare, som även kan vara en tillverkare, på ett registrerat fordon ändrat på, bytt ut eller lagt till någon komponent som innebär att avgasreningssystemet inte är likvärdigt med det ursprungliga utförandet måste denne låta fordonet genomgå en ny registreringsbesiktning. Ett undantag utgör montering på vissa lätta fordon av en typgodkänd ersättnings katalysator. På fordonsområdet i övrigt finns bestämmelser om godkännande av reservdelar, bl.a. bromsbelägg och ljuddämpare. Möjligheten för bilägare att använda bra komponenter, som inte certifierats eller tillhandahålls av fordons- eller motortillverkare, är små.

Allt som kan tänkas påverka avgasreningen får man alltså inte byta utan reg-besiktning, det gäller allt från ett filter eller avgassystem och växellåda, eller mjukvara. Enda undantaget är katten som du får byta under förutsättning att du väljer en typgodkänd ny. Hur man hittar certifierad sportsystem eller öppna filter vet i sjutton.

Sen är det ju en helt annan sak att man oftast kommer igenom kontrollen ändå. Men man bör ju veta att man gjorde det för att Polis/Besiktningsman släppte igenom för att man vara "snäll", inte för att jag hade lagen på min sida här.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skiljer […]

Laddbox från Easee tillsammans med deras las[…]

Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]