...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Stettler skrev:Det har ALLTID, är, och kommer troligen ALLTID vara ett brott att hindra bakomvarande trafik.
Nej, det beror på om uppsåt finns eller ej. Om man uppsåtligen eller utan giltigt skäl hindrar bakomvarande trafik är det ett brott mot trafikförordningen. Men då ska man i det senare fallet i princip köra "överdrivet" sakta. Om man håller lagstadgad hastighet så har man verkligen giltigt skäl att köra i den hastigheten. Likaså kan man i princip då inte anklagas för att köra "överdrivet" sakta. Men på en punkt stämmer ditt påstående: Om man uppsåtligen hindrar andra trafikanter är det ett brott, faktiskt även om man håller hastigheten. Men om man hindrar bakomvarande genom att inte köra i höger körfält fast att det rimligen gick att göra det är ju redan reglerat i trafikförordningen.

Även förare som håller hastighetsgränden får ju köra om annan trafik som kör saktare om det kan ske på ett säkert sätt. I sakens natur ligger ju att det kanske då tar längre tid än vad det tar för otålige "Sture". Då får "Sture" helt enkelt lugna sig tills körfältet är fritt igen. Det är ren logik och inget konstigt i det.

En del i trafikanternas ovilja till samarbete grundar sig i att t.ex ordningsmakten på motorvägar i princip endast övervakar och beivrar hastighetsövertyrädelser och ytterst sällan övrigt beteende. Men oavsett detta har polisen exklusiv rätt att vara polis på vägarna, inget som "Svensson" får göra genom att uppsåtligen hindra bakomvarande trafik eller att tillrättavisa framförvarande trafik.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
En annan sak jag blir irriterad över förutom folk som inte använder sig utav blinkers är:

Det är dubbelfillig väg, jag ligger i höger körfält i laglig hastighet
och det kommer en avfart.

Väldigt ofta ser jag folk i bakspeglarna som ökar hastigheten väldigt mycket för att göra en omkörning
för att sedan lägga sig precis framför mig och sedan svänga av på avfarten i sista sekund.

Varför inte bara läga sig bakom mig och invänta en säker avsväng till avfarten?
Vad tänker folk som gör så med??
KKR skrev:Nej vi diskuterar detta, åtminstone jag och du citerar det också
DDD skrev:Då börjar vi!

Jag tycker att det är väldigt irriterande att bli blockerad när jag ligger i vänster körfält för omköring och fordon i höger körfält svänger ut framför mig.

Kom ihåg att det är förbjudet att ligga och blocka fordon som vill köra om. OCH NEJ! Det spelar ingen roll om du, som svängt vänster och vill hindra omkörade, inte vill köra te.x fortare än 110 km/h. Bort från omkörningsfilen om du inte kan använda gasfoten!!!!! :)

MVH
DDD skriver ju att han blir irriterad på att den som går ut för att köra om inte använder gasfoten utan kör i laglig hastighet. Det finns ingen som kan tvinga någon annan att överskrida laglig hastighet, och denne har all rätt i världen att fortsätta omkörningen i laglig hastighet.
Då tolkar vi texten på två helt olika sätt.
Min tolkning är att han kommer åkande för omkörning i vänsterfilen, en bil ligger i höger körfält (visserligen före honom). Men kör ut i vänster körfält och stoppar på så sätt upp hans omkörning. Alltså blockerar och hindrar snabbare trafik som skall köra om.
För att sedan hävda att han gör rätt, för han håller ju bara lagstadgad hastighet.

Det är där våra åsikter går isär tydligen. Jag hävdar att det är mot alla regler och trafikvett att göra så. Samtidigt som jag tolkar att du tycker det är helt OK!?
Kanske DDD kan komma in med ett förtydligande om vad han menar i så fall?
Stettler skrev:
StringerBell skrev:
Stettler skrev: Det har ALLTID, är, och kommer troligen ALLTID vara ett brott att hindra bakomvarande trafik. Det är din skyldighet att ALLTID ligga så långt till höger på körbanan det är möjligt.
Du verkar inte ha lagtexten riktigt aktuell.

3 kap. 37 § Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

I jämförelse med överträdelse av hastighetsgräns är det betydligt besvärligare att åka dit för hindrande av trafik.
Men nu får du väl allt ge dig. Antingen kan du inte läsa och förstå Svenska, eller så tolkar du text helt utan för ramarna (enligt mitt tycke).
Det du refererar till i lagtexten, är ju precis det jag säger. Du får inte hindra bakomvarande trafik.
Lagtextpartiet talar om under vilka betingelser man FÅR ligga kvar i vänsterfilen, alltså tillåtna avvikelser från huvudregeln att inte köra i vänster filen. Kan man göra det rimligt att man håller på med en omkörning av flera fordon får man ligga kvar sålänge man inte är en påtaglig olägenhet för upphinnande trafik. Kör man i max laglig fart, t.ex. 110km/h, och man kan göra troligt att man håller på att köra om flera fordon i högerfilen, finns det ingen chans i världen att man är en "påtaglig oangelägenhet" i lagens mening och gör något regelvidrigt.

Jag reagerar endast mot tendensen hos fartdårar som kör långt över hastighetsbegränsningen, och tror att de i kraft av denna brådska äger vänsterfilen och kräver att alla utan dröjsmål skall kasta sig in bakom någon lastbil i högerfilen. Vad jag säger är: jag går in till höger så fort jag är färdig med omkörningen. Finns ingen anledning för mig att reta upp någon.
Användarvisningsbild
av Brainy
Det hela handlar väl ändå om att visa hänsyn? Kommer någon bakomvarande ikapp mig när jag ligger på omkörning i vänsterfilen så går jag in i första bästa lucka som inte är orimligt stor, personen har då vett nog att visa så pass stor hänsyn att denne gasar på tillräckligt för att jag inte ska behöva bromsa innan jag kan svänga ut i vänsterfilen igen.

Precis som jag visar hänsyn genom att inte lägga mig direkt i baken på framförvarande bilar.

Det är inte att visa hänsyn att svänga ut rakt framför någon som redan ligger i vänsterfil, att ligga i vänsterfil i km efter km utan att svänga in i möjliga luckor i högerfil och släppa förbi bakomvarande trafik, att kräva att alla ska flytta sig innan det går på ett rimligt vis, att tycka att alla andra ska rätta sig efter en själv och att en själv aldrig behöver tänka på någon annan.

En klyscha, men behandla andra i trafiken som ni själva vill bli behandlade.
Oftast skiter jag i andra o vad de gör i trafiken men i dag blev jag skogstokig.
Bor granne med sjukhuset till att börja med.
I dag skulle jag lägga på nyinköpta aluminiumhjul på Forden. Gick åt h-vete då muttrarna inte var rätt. Puttrade hem i 30. På vägen ner mot parkeringen kom en taxi ifatt där det var 30. När det blev 50 blinkade jag åt höger där det var ett vägräcke för att visa att jag hjälper honom att komma om. Svaret jag fick var att den jäveln i stort sett låg i mitt baksäte o tutade irriterat. Väll hemma springer jag till Volvoturbon o ger fullgas upp till akutintaget han körde upp till. Tyvärr hade han hunnit därifrån. Kanske lika bra. Vet inte vad jag gjort om han mopsat. Skäms lite över mitt beteende. Men just en taxichaffis borde förstå att något är fel om man försöker släppa förbi. Slutade med ett otrevligt o högljutt samtal till Taxikurir i stället :D
av llesrof
Provocative skrev: Men just en taxichaffis borde förstå att något är fel om man försöker släppa förbi. Slutade med ett otrevligt o högljutt samtal till Taxikurir i stället :D
Jag tycker nog att yrkesförarna utmärker sig mest när det gäller slika tilltag. Den tiden är förbi då yrkesförarna var vägarnas riddare.
Användarvisningsbild
av SvenB
Stettler skrev:
Min tolkning är att han kommer åkande för omkörning i vänsterfilen, en bil ligger i höger körfält (visserligen före honom). Men kör ut i vänster körfält och stoppar på så sätt upp hans omkörning. Alltså blockerar och hindrar snabbare trafik som skall köra om.
För att sedan hävda att han gör rätt, för han håller ju bara lagstadgad hastighet.

Det är där våra åsikter går isär tydligen. Jag hävdar att det är mot alla regler och trafikvett att göra så. Samtidigt som jag tolkar att du tycker det är helt OK!?
Nej det gör jag sannerligen inte, för då hindrar han uppsåtligen annan trafik vilket är straffbart. Men om bilen går ut i omkörningsfilen tycker jag det är OK att han fortsätter omkörningen även om han kör i laglig hastighet och inte "använder gasfoten". Visserligen får "snabbe Sture" vänta lite, men det får han faktiskt leva med.
Användarvisningsbild
av Hilmer
KKR skrev:
Stettler skrev:

Nej det gör jag sannerligen inte, för då hindrar han uppsåtligen annan trafik vilket är straffbart. Men om bilen går ut i omkörningsfilen tycker jag det är OK att han fortsätter omkörningen även om han kör i laglig hastighet och inte "använder gasfoten". Visserligen får "snabbe Sture" vänta lite, men det får han faktiskt leva med.
I detta fallet anser jag det handlar om avstånd, att kasta sig ut precis framför är ju inte direkt lyckat. Men att gå ut för omkörning och för att sedan under själva omkörningen bli upphunnen av en annan som kör fortare är helt okej, då får den bakom faktiskt acceptera att ligga bakom en stund.
Hilmer skrev:
KKR skrev:
Stettler skrev:

I detta fallet anser jag det handlar om avstånd, att kasta sig ut precis framför är ju inte direkt lyckat. Men att gå ut för omkörning och för att sedan under själva omkörningen bli upphunnen av en annan som kör fortare är helt okej, då får den bakom faktiskt acceptera att ligga bakom en stund.
Lite så känner jag med, ser jag någon som jag vet med att jag hinner släppa om så lär han ju få åka om. Men har jag fria speglar o byter fil, för att sedan få mikrosokpisk undersökning av min bakkofångare av någon som hittat JAS-växeln osv. Så kan ju faktiskt inte jag rå för att han försöker få sin bil att lätta från marken...
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 552
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]