...

Moderator: Moderatorer

erikn skrev: Är det tät trafik, se till att köra ut BAKOM en bil, man siktar alltså så att säga snett framåt. Mycket enklare att anpassa farten genom hastighetsökning, och man ser alla bilar som man ska anpassa sig till. Blinka och kolla så att du får lucka, och byt fil.
Du menar framför en bil? På förklaringen låter det som det är det du menar. :)
Och det håller jag med om.. Lättare att ha koll om man har lite högre fart än de i den fil man byter till.. då kommer ju hindren framifrån.
Man får bara då vara lite extra försiktig (speciellt som oerfaren i trafiken) på den trafik som är framför en i sin egen fil, så att man inte hamnar i den situationen att medans uppmärksamheten är på den andra filen, döda vinkeln och spegeln, så händer det något framför en, en inbromsning eller bara en hasighetminskning.. kan ställa till det om man samtidigt försöker accelerera lite för att hålla högre fart än den andra filen. :)
Jag menar bakom en bil. Man utser en lämplig bil snett fram som man ska köra ut bakom. Naturligtvis blir det även framför en bil, men steg ett är att utse den bil man ska köra ut bakom. Då har man allt som man ska bry sig om framför sig. Bilar framför i samma fil, den man ska ut framför och den man ska ut bakom.

Mardrömmen i det här scenariot är om man har en bil framför sig på påfarten som bestämmer sig för att sakta sig ut på motorvägen. Då blir det mycket att hålla reda på, den framför som gör dumt och alla som kommer bakifrån på motorvägen.
Jag fick lära mig på trafikskolan att man aldrig kan blinka för tidigt, så länge det inte finns vägar och avfarter innan den man blinkar för, så att säga.. Man ska ju självklart inte åka blinkande förbi en korsning/avfart för att man ska av nästa.
Om ni blir osäkra pga min tydlighet så tror jag att det beror på en invand trafikmiljö där majoriteten blinkar för sent, inte alls eller till och med efter en manöver :shock:
Nu var det ju ett tag sen jag gick på trafikskola, så det kanske är bäst att lägga in en reservation om eventuella ändringar, samt nämna att jag sällan har problem att komma upp i hastighet på påfarter. Med andra ord så syns det nog på mig att jag ämnar köra på motorvägen i väl anpassad hastighet :D
erikn skrev: Mardrömmen i det här scenariot är om man har en bil framför sig på påfarten som bestämmer sig för att sakta sig ut på motorvägen. Då blir det mycket att hålla reda på, den framför som gör dumt och alla som kommer bakifrån på motorvägen.
Åtgärdas enkelt genom att hålla vettigt avstånd till surbullen som inte vet var gaspedalen sitter. Jag börjar alltid med 3-sekunders-regeln, och backar tillbaka en bit till om det ser ut som att bilen framför inte är intresserad av att accelerera på utfarten. Då kan jag matcha min acceleration så att jag smidigt kan väva in mig i trafikflödet utan att störas av den långsamma bilen som vid det laget också antingen har kommit ut på motorvägen eller tvingats ta till väggrenen på motorvägen som accelerationssträcka. Oavsett är problemet ur världen.
Åh.. får mig att komma ihåg alla gånger då man hamnat bakom en som inte accelererar på påfart, samtidigt som att man har en Audi eller Merca i baken, och vet att den kommer att göra ett dubbelt filbyte direkt och gärna över heldraget så att man själv blir fast bakom segköraren. (Kan ibland också gälla XC-bilarna!)
;)

Om jag hinner se situationen i tid försöker jag i de lägena göra som Mabuse och ta ut REJÄLT avstånd till den framför (vilket gör hetsapan bakom ännu hetsigare och klistrat i bakrutan) och sen när man kan, accelerera allt man han för att hetsbullen inte ska accelerera om en även om han byter fil innan heldraget är slut.
taxi skrev:Jag fick lära mig på trafikskolan att man aldrig kan blinka för tidigt, så länge det inte finns vägar och avfarter innan den man blinkar för, så att säga.. Man ska ju självklart inte åka blinkande förbi en korsning/avfart för att man ska av nästa.
Om ni blir osäkra pga min tydlighet så tror jag att det beror på en invand trafikmiljö där majoriteten blinkar för sent, inte alls eller till och med efter en manöver :shock:
Nu var det ju ett tag sen jag gick på trafikskola, så det kanske är bäst att lägga in en reservation om eventuella ändringar, samt nämna att jag sällan har problem att komma upp i hastighet på påfarter. Med andra ord så syns det nog på mig att jag ämnar köra på motorvägen i väl anpassad hastighet :D
Jag håller med vid alla tillfällen förutom filbyten och svänga ut från avfart.

Vid en korsning t.ex är det rätt så tydligt vart du ska svänga, men börjar du vid ett filbyte att blinka 150m före du byter fil så har inte medtrafikanterna en aning om när du tänker byta. Då låter det vettigare att som nämndes ovan göra det innan man kollar döda vinkeln en extra gång.

Frugan fick också lära sig på körskolan att börja blinka supertidigt på avfarter, gärna så fort hon kommit in på den. Som att inte övriga förstår att man någon gång kommer att vilja svänga ut från avfarten.
Enda gången jag blinkar långt före jag kör ut (gäller fortfarande efter att spärrlinjen är slut) är om de i filen inte håller avstånd så det blir trångt att ta sig ut samt vid trafikstockningar.

Rätt eller fel vet jag inte men det är min åsikt över vad som blir minst fel.
Här kommer årets sista filmsnutt.

Ett par smågrejer jag stört mig på senaste veckan.. och en BMW-förare som (som vanligt) tror att han är ensam.

[youtube]-NM8QzjhKXs[/youtube]

Gott nytt år! Får se vad för dashcam-videos 2014 bjuder på! :)
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 356
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler