...

Moderator: Moderatorer

Här kan du se hur jag kommer fram från listen i a-stolpen (som fortsätter ner mot golvet) och går in under mattan för att sen komma upp på andra sidan mot mittkonsollen där jag ju har cigg-hubben. :)

Bild
Hej på er!
Jag har varit dålig på att följa denna tråd, så det blir ett lite sent inlägg nu om påfarter...
Jag blinkar vänster så tidigt som det bara är möjligt för att förvarna och vara tydlig. Ska jag inte på motorvägen utan av direkt då påfartsfilen blir avfartsfil blinkar jag höger istället. Allt för att vara tydlig och förenkla så mycket som möjligt, precis som jag fått lära mig på trafikskolan.
När jag kommer på motorvägen och någon på på/avfarten blinkar höger uppskattar jag detta för då behöver jag ju inte ödsla energi på denna.
Tycker någon att jag tänker fel? Att blinka i god tid kan aldrig jämställas med "jag ska fram-mentalitet".
God jul!
Både ja och nej.. Att någon börjar blinka innan den fått upp farten kan få mig att bli osäker på om personen ser att jag kommer där i högerfilen i kanske 40km/h snabbare hastighet. Då vet jag inte om bilen framför ska få för sig att byta fil rakt framför mig eller vänta 2 sek tills jag är förbi och den föraren hunnit accelerera lite mer.
Annars uppskattar jag alltid att folk använder blinkers. :) Jag gör precis som du om jag ska av på samma påfart (som går över i avfart) och blinkar höger så att andra ser vad jag tänker.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag saknar ibland sätt att kommunicera i trafiken.. :) Meddelar mig gärna om vad jag tänker göra. Ibland har jag funderat på att installera en sån där led/diod-remsa i bakluckan där man kan ha ett gäng olika texter som man kan aktivera från typ knappar man sätter på ratten. :)

Vi skulle behöva ett "smileys-system" i trafiken. :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
joel80 skrev:Jag saknar ibland sätt att kommunicera i trafiken.. :) Meddelar mig gärna om vad jag tänker göra. Ibland har jag funderat på att installera en sån där led/diod-remsa i bakluckan där man kan ha ett gäng olika texter som man kan aktivera från typ knappar man sätter på ratten. :)

Vi skulle behöva ett "smileys-system" i trafiken. :D
Måste säga att hur kul det än är ogillar jag en textremsa, dels ska ena föraren knappa en text och dels ska andra förare läsa den. Både tutan och ljustutan fungerar bra tycker jag.

Men denna var rätt underbar.
Bild

Och att blinka så tidigt som möjligt verkar an aning konstigt anser jag med. Jag fick lära mig att man blinkar strax innan man ska byta från påfart till motorväg och har myyycket sällan problem med att komma på motorvägen, men så anpassar jag ju farten innan också.
Blinka höger när man inte ska upp på motorvägen tycker jag låter helt perfekt (och gör själv samma sak)

Men att blinka ut långt innan man ska ut är, i mina ögon, att göra andra förare osäkra på vad man egentligen menar, tänker dom bryta ut över spärrlinjen nu eller vad är syftet med blinkningen?
Intressant! Jag gör oftast som "Taxi", dvs sätter på vänsterblinkersen tidigt på accelerationssträckan, innan jag kommit upp i tillräcklig fart för att kunna väva in mig i motorvägens högerfil. Har aldrig tänkt tanken att detta skulle kunna uppfattas som att jag planerar att svänga ut över spärrlinjer i för låg fart. Jag är en notorisk fortkörare så för långsamt har jag nog aldrig kört, men det vet förstås inte föraren i bilen bakom som ser mig blinka.
Användarvisningsbild
av joel80
Enda gången jag blinkar tidigt.. men ligger kvar i mitten av filen, är när jag håller på att bli omkörd av någon på motorväg som segar sig om samtidigt som jag närmar mig t.ex en långtradare. Då är det lite som en uppmaning att kanske öka 5kmh under omkörningen så att jag slipper bromsa för den som kör sakta framför mig. Har fått för mig att det är ett bättre sätt än att byta fil 2m framför en som kör om för sakta.. ävrn om man ibland hellre vill det.
Att blinka samtidigt som man svänger är det sämsta (förutom att inte blinka alls), att blinka för tidigt är fel det också, anser i alla fall jag. Man blir väldigt osäker på vad föraren menar. Lika dumt som att tända bromsljuset 200 meter innan trafikljuset, för att visa att SEN kommer jag att bromsa.

Man kan ju även tro att föraren glömt blinkersen på.

Som jag tar med dottern som håller på att ta körkort, (är iofs inte bara påfarter)

Kolla i spegel och över axel. Är det fritt, börja blinka, titta en gång till i spegel och över axel. Börja byta och sluta blinka innan rörelsen är slutförd så att det inte misstolkas att man tänker byta en till fil.

Är det tät trafik, se till att köra ut BAKOM en bil, man siktar alltså så att säga snett framåt. Mycket enklare att anpassa farten genom hastighetsökning, och man ser alla bilar som man ska anpassa sig till. Blinka och kolla så att du får lucka, och byt fil.
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 356
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler