...

Moderator: Moderatorer

Han kanske inte kört där förut.. och körde på GPS som sa "sväng höger om 200 meter". Att man då lägger sig i högerfilen är då kanske inte så konstigt.. däremot brukar det vara smart att inte hetsa om och byta fil direkt framför folk om man dels inte vet var man ska och dels ska bromsa in och svänga. :)
joel80 skrev: Tog med en ny sak jag stört mig på länge men inte tagit med.. Hur fruktansvärt dåliga vissa förare är på att anpassa fart vi påfarter.. och hur dom också verkar anse att dom har företräde.
Hade en allvarlig debatt med en kollega kring det där, han ansåg nämligen att han kom från höger på påfarten och hade därmed företräde
Användarvisningsbild
av Allinug
joel80 skrev: Kapaciteten på vägen används helt enkelt inte. Upplever att i många andra länder än man mkt bättre på det här.
I Indien var de många fler fordon i bredd än två när det var tvåfiligt, så där kan man tala om att de använde all vägkapacitet till max...
Momentum skrev: Hade en allvarlig debatt med en kollega kring det där, han ansåg nämligen att han kom från höger på påfarten och hade därmed företräde
Högerregel på motorväg? Den var ny...
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. Momentum, din kollega har inte körkort va? ;)
Även om det skulle finnas motorvägar som inte var huvudled är fortfarande en påfart en fil, och vid filbyten är det den som byter fil som måste ha uppsikt och bara byta då det är möjligt.

Och skulle ha ha körkort.. bor han möjligen i Uppsala eller Gävle? Du känner inte igen nån av bilarna? ;)
Jag åkte på en liknande väg igår kväll. I mörkret missade jag att skylten ovanför gällde den filen jag åkte i (den högra) utan tyckte att den gällde en fil höger om mig. Lurigt med skyltar när vägen svänger, inte enda stället som man blivit lurad av filmarkeringar.

I alla hade jag tur att ingen var bredvid mig, för jävlar vad förvånad jag blev när det dök upp en trottoarkant på andra sidan korsningen.

Bild
Du hade ju även markering på backen.. ;)

Man kan se lite galet ibland..
Jag skulle inte blivit lika gubb-grumpy (Även om jag tyckt att han ändå gjorde fel.. :) ) om har hade försökt antyda att han skulle ut ur rondellen. Alltså typ använt blinkers när han svängde ut framför mig.
Med lite regn och skitig backe (nuvarande väder) så syns inte vägmarkeringarna i mörker. Tyvärr.

Nä, jag har väl ingenting att skylla på egentligen. Ville bara säga att det är lätt att göra misstag om man inte känner till platsen och misstolkar den information man får.
Absolut.. Misstag kan man göra, men då får man ju gärna vara lite extra tydlig med vad man ska göra när man "korrigerar" sina misstag. En blinkning åt höger skulle inte skadat i situationen jag filmade. :)
Jag hade som sagt tur att det inte var någon bredvid. Hade ingen chans alls att bromsa för trottoarkanten, fanns bara ett alternativ och det var att väja in i rätt fil. Hade det varit någon där så hade jag studsat över trottoaren. Att blinka fanns det inte tid för.
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 356

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Hej, VOC framfjädrar är ca 38N/mm dvs en[…]