...

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:Jag hade då aldrig brytt mig om att byta fil för att slippa köra om på insidan. Det är väl lagligt om det är mycket trafik oxå. Definition på mycket?
I kökörning är det godkänt... Lagligt vet jag inte.
Det är inte lagligt att köra om på insidan i det som Joel visar.
Här förklaras allt rätt bra med bilder och exempel. Jag måste säga att den sista där visste jag inte.. så länge man upplever att det är två filer och hastighet på 70 eller mindre trodde jag det var ok.

http://www.trafiksakerhet.se/omkorning-hoger-sida.htm

På filmen min är det 110km/h i hastighetsbegränsing.. så där får man inte det. Man får inte heller ligga i mittkörfältet....
I trafiken blir dock inte två minus plus... :)
Jag byter faktiskt heller sällan fil för att köra om, men det brukar vara situationer då det är hyfsat med trafik i alla filer och jag vet att denna fil viker av ett par kilometer fram. Det är inte så att jag FLYGER förbi men om någon ligger i mitten i 85-90km/h när det är just 90km/h så ligger jag oftast en handfull km/h över. Jag kör inte till filen längst ut bara för att kunna smyga förbi vederbörande.

Visst, rätt ska ändå vara rätt. Men jag upplever att folk här i Sthlm är såpass vana vid omkörningar på alla sidor att man faktiskt kollar noga åt båda håll om man nu ligger i mitten och ska filbyta vare sig det är ut eller in från mittenfil.
Användarvisningsbild
av joel80
Problemet är ju att trafilflödet blir mycket sämre.. oftast används ju inte högerfilen alls.. eller av väldigt få.. vilka antingen är de som kör sakta eller aggresiva fortkörare som kryssar mellan filerna.. :)
Kapaciteten på vägen används helt enkelt inte. Upplever att i många andra länder än man mkt bättre på det här.
Användarvisningsbild
av joel80
Jovisst.. ibland lessnar man på att följa lagen när ingen annan gör det.. :) Jag får passa mig lite bara.. finns ju bevis mot mig annars! ;)
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 356

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Hej, VOC framfjädrar är ca 38N/mm dvs en[…]