...

Moderator: Moderatorer

Sunschreem skrev:
Vojje skrev:
Droopy skrev:Sedan kan man ju faktisk slå på helljuset efter att man passerat, det dör man nog inte av, el avvakta någon sec tom. Jag sitter då intye och inväntar exakt rätt ögonblick, kan tom fortsätta ibland med halvljus, beroende på vart man kör.
Då blir du kuggad!
Många Volvobilar har ett riktigt ruttet halvljus som man helst undviker att använda i onödan. Helljuset är dock alltid OK.
äre så? ;)

http://www.garaget.org/?car=312462&image=2979887
Men om man skall tolka vad du skriver på garaget.org så är det fulmoddad Xenon 4300k från Biltema?
Jag tror faktiskt att vi skall jämföra original och inte eftermonterade Xenonsatser.
Men en sönderblästrad plastlykta kan nog vara sämre än ditt Xenon så länge du inte har 3 pers i baksätet och lyser in i min bil... för då är det sista du ser ett bromsljus :wink:
sthlm skrev:

Men om man skall tolka vad du skriver på garaget.org så är det fulmoddad Xenon 4300k från Biltema?
Jag tror faktiskt att vi skall jämföra original och inte eftermonterade Xenonsatser.
Men en sönderblästrad plastlykta kan nog vara sämre än ditt Xenon så länge du inte har 3 pers i baksätet och lyser in i min bil... för då är det sista du ser ett bromsljus :wink:
Skillnaden är att min strålkastare inte är gjord i 24 karats guld(iallafall om man frågar volvo), och tydligen går dom inte att ta isär när man frågar dom. Så mina slitna glas blir billiga jämfört med ditt plast ;) Och jag vet att ni gillar att kramas upp i stockholm. Men jag har lärt mig att hålla avstånd som en normalt funtad person. Den enda saken som är bra med stockholmstrafik är att dom faktiskt kan flytta på sig när lastbilar måste byta fil. Är det då JAG ska stampa till på bromsen? ;)
av *pettson*
sthlm skrev:
*pettson* skrev:Faktum är att det enda du borde störa dej på med så starka ljus i bakgrunden är att du får lite sämre sikt ut då din kupe blir ljusare. Är speglarna rätt inställda lär inte dom blända dej.
Å andra sidan verkar inte folk veta hur speglarna ska stå iallafall, det betyder att det spelar ingen roll om bakomvarande har 45w eller 145w du blir likväl bländad.

Allt annat har du helrätt i. Men du glömde att bilkörning inte utförs ifrån förarplats. MAN MÅSTE! hänga i mitten av bilen så att du får vyn av att köra en MClaren som har föraren i mitten. Gärna solglasögon på natten. Det är häftigt ihop med det där sneda hängandet på spaken.
Förmodligen är jag likväl grinig för att jag är 70talist och fortfarande lever. Menar allt var ju så farligt då att det är ett mysterium att vi 70talister existerar fortfarande utan att vara halvdöda eller självlysande.
Du får gärna precisera detta med hur speglarna skall vara inställda då vi är så få som vet detta.
Ställer jag speglarna så att dom inte möter bakomvarandes ljuskälla så blir det farligt att köra i Stockholms innerstad.
Jag skall hålla koll på MC, cyklister och bilar som vill köra om på båda sidor om mig.
Du fick alltså ingen utbildning på detta i körskolan? Jag gick där 1989 och nog blev vi drillade i inställningar av stolar, speglar.
Jag fick lära mej att innerspegeln ska ställas så att jag ser min bakruta och några cm av innertaket. Då står den exakt rätt när jag bländar av den också.
Jag fick lära mej att ytterspeglarna ska ställas så att jag kan se några cm av min bil i kanten av spegeln. Inte se hela karosssidorna som 90% verkar ha dom till.
På så sätt blir jag inte bländad av bakomvarande, och när jag vill se mer av min bil i speglarna av någon anledning (för allt bakom syns oavsett) så behöver jag bara vrida på huvudet lite grand precis som det är tänkt.
Ganska enkelt utförande med bra resultat.
Tråden får mig att tänka på filmen Hajen som visste för mycket, särskilt på en speciell scen:
"Jag vet nåt som inte du vet att jag borde veta att du vet..." :lol:

Ni som kan galenskaparna vet vad jag menar. :wink:
*pettson* skrev:
sthlm skrev:
*pettson* skrev:Faktum är att det enda du borde störa dej på med så starka ljus i bakgrunden är att du får lite sämre sikt ut då din kupe blir ljusare. Är speglarna rätt inställda lär inte dom blända dej.
Å andra sidan verkar inte folk veta hur speglarna ska stå iallafall, det betyder att det spelar ingen roll om bakomvarande har 45w eller 145w du blir likväl bländad.

Allt annat har du helrätt i. Men du glömde att bilkörning inte utförs ifrån förarplats. MAN MÅSTE! hänga i mitten av bilen så att du får vyn av att köra en MClaren som har föraren i mitten. Gärna solglasögon på natten. Det är häftigt ihop med det där sneda hängandet på spaken.
Förmodligen är jag likväl grinig för att jag är 70talist och fortfarande lever. Menar allt var ju så farligt då att det är ett mysterium att vi 70talister existerar fortfarande utan att vara halvdöda eller självlysande.
Du får gärna precisera detta med hur speglarna skall vara inställda då vi är så få som vet detta.
Ställer jag speglarna så att dom inte möter bakomvarandes ljuskälla så blir det farligt att köra i Stockholms innerstad.
Jag skall hålla koll på MC, cyklister och bilar som vill köra om på båda sidor om mig.
Du fick alltså ingen utbildning på detta i körskolan? Jag gick där 1989 och nog blev vi drillade i inställningar av stolar, speglar.
Jag fick lära mej att innerspegeln ska ställas så att jag ser min bakruta och några cm av innertaket. Då står den exakt rätt när jag bländar av den också.
Jag fick lära mej att ytterspeglarna ska ställas så att jag kan se några cm av min bil i kanten av spegeln. Inte se hela karosssidorna som 90% verkar ha dom till.
På så sätt blir jag inte bländad av bakomvarande, och när jag vill se mer av min bil i speglarna av någon anledning (för allt bakom syns oavsett) så behöver jag bara vrida på huvudet lite grand precis som det är tänkt.
Ganska enkelt utförande med bra resultat.

Kul att höra någon som tog kk i samma årtionde !.

Detta med backspeglarna var inget dom lärde ut når jag tog kk (85-86) utan dom skulla bara ställas så "man såg bra bakåt" , inte ett ord om hur i övrigt :???: .

Beroende på vem man pratar med och var dom tog kk så verkar tyngdpunkten på utbildningen har varit radikalt annorlunda !?.

Där jag tog kk var start i backe livsviktigt, likaså fickparkering...
Att högerregeln var en grund, var inte lika betonat om jag uttrycker mej så..

Halkbanan var en annan höjdare :roll: .
I "hala kurvan" skulle man antingen spinna runt , eller frikoppla och styra samt hoppas på det bästa..
(hade en opel rekord 2,0 -85 som övningsbil...)

När jag dundrade in i "kurvan" på 3:ans växel , parerade med ratten och "styrde" med gasen och kom igenom hela kurvan på hyfsat kontrollerat ställ blev det ett jädrans liv på övnings-lärarna... :roll: :lol: :lol:

Min egen lärare asgarvade ...
av rid54
Intressant tråd på det stora hela, särskilt med utvecklingen (?) av körkortsinnehavare som bitråd... Tog lappen '73 och igen (med fler bokstäver) '77. Det var inte så detaljerat med backspeglar och stolar och sådant, mer fokus på funktionen, om man säger så... "Du ska sitta bekvämt!", "Du ska kunna trampa ur utan att vinkla foten, men benet ska vara rakt!", "Du ska se bakomvarande trafik i backspegeln!". Man fick alltså själv räkna ut hur man skulle sitta/ligga/ställa in, för att resultatet skulle bli bra (dvs uppfylla kraven). Lika mycket självtänk fordrades när det gällde avbländning: "Blända av när du blir störd av mötande". Enkelt, för då störs säkert mötande ungefär lika mycket. Sedan fick man faktiskt reda på hur det kunde bli avvikelser om en av bilarna låg i vänsterkurva och liknande finesser, att själv memorera och träna in på egen hand under ens framtida körning. Under den perioden sades det, att man skulle blända upp "precis innan man möttes", för att omkopplingen förutsattes ta någon tiondels sekund och för att förarna förutsattes inte starrbliga på varandras strålkastare, utan mer till höger i halvljusets kägla (längs vägrenen, där oväntade hinder i form av gående kunde uppträda...). Den 0,03 sekund man skymtade mötandes helljus förutsattes inte påverka mörkerseende eller humör i nämnvärd utsträckning. Det är nog bara så, att de som kör med inlevelse och hänsyn kommer att vara bättre förare än de som är endera paragrafryttare eller egocentriska, men körutbildningen tycks efter hand fokusera mer på REGLER och detaljer än på att körning är ett samspel mellan människor av olika läggning som ska försöka få trafiken att funka i praktiken. Vilket är svårt... Det kräver nämligen att alla har en viss ödmjukhet... och ibland ifrågasätter sitt eget sätt att köra...
av *pettson*
1989
körställning
Vid fullt urtrampad koppling ska benet vara nästintill rakt. Det får inte vara helt rakt på grund av skaderisk vid kollision, lätt böjt ben bröts men krossades inte.
Armställning: tio i två, lätt böjda armar, du ska kunna vrida ratten ordentligt utan stt släppa taget. Du ska aldrig dra i ratten, du skjuter alltid ratten ifrån dej, då trycker du in dej själv i sätet och sitter stadigt vid manövreringen. Alltid så rak i ryggen som möjligt.

Sikt vid möte: se alltid ut över höger vägren efter gående och föremål. Se långt fram. Du undviker att bli bländad och får inte sikten nedsatt vid mötet på grund av ljusskillnaden.

Avbländning möte: När du förnimmer reflexen i mötandes nummerplåt.
Avbländning när du kommer ikapp någon: När ditt helljus stiger över framförvarandes nummerplåt med skarp linje, bländar du av.

Visst ska det vara samspel, frågan är hur man skapar det om inte alla följer samma grunder. Det är ju samspel att blända av helt 600meter från varann. Men ett dödligt sådant om det vill sej illa. Att blända av bakom likaså, idag är lysena skarpare med sitt bättre ljusutbyte men också mera exakta och med skarpa skiljelinjer i vilket borde göra så man bländar av senare och.mer exakt än förr. Men med felställda speglar så måste det bländas av tidigare än förr istället.
Det bästa man kan göra är att införa ett tvingande test av typen man gör för att få utökat b. Ett körprov varje gång man förnyar körkortet. Ett i praktiken där anpassning av fordonet ska ske innan körning. Lyckas man inte så ska man instrueras i hur det ska göras. Falierar mqn totalt så är det uppfräschningskurs som gäller. Det finns i amdra länder och fungerar där.
Är det en någorlunda väl trafikerad landsväg finns ju risken att kan ha heljuset på alls under långa perioder, eller bara korta intervaller. Det är väl bara att konstatera att det är riskfyllt att göra bil i mörker och inte överdriva av- och påbländningen i ett möte som tar kanske 10, 20 sekunder. Att bli irriterad eller förbannad över kvardröjande helljus är allt annat än trafiksäkert det också.
av rid54
Med all respekt, pettson, men helljus med skarpt avgränsad ljusbild? Har nog inte träffat på det och tvivlar på att det kan hittas på många bilar. Sverige har väl fortfarande Europas äldsta bilpark? Kommer man ifatt någon i mörkret är det väl mest en fråga om ens egen förmåga att bedöma när man verkligen stör i backspeglarna; reflexen i nummerskylten kommer ju direkt bilen är i siktlinjen, oavsett avstånd. Funkar ju bara på sommaren f.ö; 75% av alla bakre nummerskyltar är oläsliga vintertid.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kan slå ett slag för Isudar och tr&arin[…]

Har en Hybrid T5. Uttagen 2020 juli. Nu (bara va[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]