...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Undersökningar och statistik i all ära så finns säkerligen en del effekter som är svåra att väva in i det hela.

Nu har vi tyvärr inte samma däck på våra bilar, men vi har två 945 med dubbdäck och en Polo med friktionsdäck. Jag upplever enorm skillnad mellan dessa, men det kan ju bero på däcken också. Polon måste man köra mycket långsammare med för att framföra lika säkert. Vet egentligen inte vad jag vill ha fram, men det kanske kommer.
av Baggis
Med en sådan expert som Annders här så skulle jag vilja ha klargjort om denna rapport:

http://www.vti.se/sv/publikationer/stra ... tfaktorer/

visar som jag har förstått det att det händer ett signifikant högre antal olyckor på saltade vägar i "Övre norra Sverige"(som verkar vara c:a hälften av Sveriges yta)? För så vill jag minnas att den förklarades i massmedia när den publicerades. Och om så är fallet så undrar jag varför man fortsätter att salta åtminstone så långt norrut som hela E4:an i Norrbottens län om det är trafiksäkerheten som är skälet till att man saltar?
av 2444ever
umekille skrev:Salt=Falsk säkerhet, och då tror många att det går
köra likadant som på en sommarväg.
Du har visst inte läst tråden, det argumentet får endast användas mot dubbdäck (och möjligen mot ABS-bromsar, eller hur det nu var).
av llesrof
Baggis skrev:Med en sådan expert som Annders här så skulle jag vilja ha klargjort om denna rapport:

http://www.vti.se/sv/publikationer/stra ... tfaktorer/

visar som jag har förstått det att det händer ett signifikant högre antal olyckor på saltade vägar i "Övre norra Sverige"(som verkar vara c:a hälften av Sveriges yta)? För så vill jag minnas att den förklarades i massmedia när den publicerades. Och om så är fallet så undrar jag varför man fortsätter att salta åtminstone så långt norrut som hela E4:an i Norrbottens län om det är trafiksäkerheten som är skälet till att man saltar?
Så om man saltar vägarna så kör norrlänningarna ihjäl sig? :mrgreen:
av Baggis
llesrof skrev:Så om man saltar vägarna så kör norrlänningarna ihjäl sig? :mrgreen:
Åtminstone sker det fler olyckor(om tolkningen av rapporten är rätt), men alla olyckor är väl rimligen inte dödliga :wink:
av Annders
Baggis efterlyser en kommentar gällande VTI rapport 630, om saltets trafiksäkerhetsmässiga effekter. Först och främst skall det påpekas att rapporten ger ett stöd för att saltet har en gynnsam trafiksäkerhetsmässig inverkan. Det man studerat är hur olyckskvoterna påverkas av olika halkbekämpningsstrategier och där i någon mån påvisat att det inom de norra delarna av landet, under vissa trafikförhållanden (andel trafik) och betingelser (temperatur, vägförhållanden), kan vara bättre att använda andra halkbekämpningsmetoder (sandning). Studien i sig påvisar dock att saltet har en gynnsam effekt på antalet döda och skadade.

När det handlar om resultatet uppe i de norra delarna av landet understryker författaren att det inte är generaliserbart och att det skall tolkas med stor försiktighet. Den angivna skillnaden (”signifikansen”) är i sak förhållandevis slarvigt återgiven eftersom det inte finns någon styrka redovisad. Signifikans når man nämligen alltid vid tillräckligt stora urval.

I övrigt bör man heller aldrig glömma att trafiksäkerhet är en konsekvens av en rad mycket komplexa förhållanden med en stor grad av samvariation. För att komma runt denna problematik krävs mycket detaljerade och noggranna analysmetoder. I nämnt fall kan man exempelvis lika gärna förklara resultatet med snedvridet urval (den generella olycksnivån hos vägavsnitten i sig – vilket är sannolikt), variationer i trafikantbeteenden uppe i norr och avvikande meteorologiska och väglagsrelaterade omständigheter. Läser man i rapporten ser man också att den största skillnaden inträffar när väglaget är täckt av is samt snö – ett mycket vanligt förhållande uppe i de norra delarna av landet. Dessa förhållanden råder dock inte generellt (i hela landet) och är ej heller det vanligaste vägunderlaget vintertid (räknat som andel trafikarbete).

Vanligtvis samverkar en rad av de mekanismer som jag räknar upp och för att säkerställa att saltet inte är verksamt även uppe i norr krävs en mer inriktad statistisk datakörning, förslagsvis av principalkomponentkaraktär. I anat fall kvarstår tidigare slutsatser i ämnet, eller att saltet både ökar framkomligheten och förbättrar trafiksäkerheten.

Anders L
av 2444ever
Fick tre träffar på "principalkomponentkaraktär" på Google, och då var en denna tråden. Känns inte som ett jättevanligt ord.
av Annders
2444ever skrev:Fick tre träffar på "principalkomponentkaraktär" på Google, och då var en denna tråden. Känns inte som ett jättevanligt ord.
Nej det är inget vanligt ord. Det är nog bara jag som använder det )

Men testa Principalkomponentanalys så får du nog bättre och mer ingående information.

Här är två enkel och pedagogiska varianter som jag hittade på google:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Principalkomponentanalys
http://www.eudoxa.se/politics/pca.html

Anders L
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Nej den inre knuten gick rätt av där l&a[…]