...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
dieseltuc skrev: Själv planerar jag aldrig bilkörning i samband med en alkoholrelaterad aktivitet.
Vad är då problemet? Eller menar du att det är okej att alla andra planerar bilkörning i samband med alkoholrelaterade aktiviteter?
Vad är det för vettigt med att godtyckligt sätta upp en gräns som inte påverkar trafiksäkerheten?
På vilket sätt är denna gräns godtycklig? Menar du att denna gräns är satt utan att ha utvärderats ordentligt? Menar du att de studier som gjors är felaktiga trots att de visar ökad risk för olyckor redan vid låg alkoholhalt i blodet, så låg som 0,2 - 0,3 promille? Varje ökning med 0,2 promille ökar risken med det dubbla. Ungdomar i åldern 18 - 24 år är överrepresenterade när det gäller fyllekörning och extra utsatta. Redan vid 0,5 promille ökar risken att råka ut för en olycka med 900 gånger jämfört med nyktert tillstånd i denna åldersgrupp. Hela kroppen påverkas av alkohol, inte bara omdömet. Mörkerseendet påverkas negativt redan vid 0,1 promille.
ÄR förvånad över hur duktiga viktigpettrar bar för att de är nere i Europa hux flux planerar att köra efter middagen med ett par bira och vin bara för det är tillåtet
Ja, det får väl stå för dina bekanta. SJälv känner jag varken igen mig själv eller mina bekanta i det scenariet.
Skall vi körförbud om man inte sovit minst 6 timmar dagen innan eller om man är "sur" eller något annat tramsigt.
Alla kan råka ut för att ha sovit dåligt eller vara på dåligt humör. Känner man att detta påverkar ens förmåga att köra bil skall man självklart låta bli. Skillnaden är den att man faktiskt kan avstå från alkohol. Det händer inte att man helt plötsligt har mer än 0,2 promille i blodet innan man sätter sig i bilen. Det är lättare att styra, i alla fall för de flesta. Att vara trött efter en jobbig och lång dag på jobbet är svårare att undvika än att ta sig ett glas vin innan man sätter sig i bilen. Är det så självklart att drick alkohol innan man kör bil så att man jämställer det med att vara trött eller upprörd kanske man skall se över sina alkoholvanor. Att låta bli sponken borde vara det allra enklaste sättet att undvika att utsätta sig och andra för ökad risk. Det är mycket lättare än att låta bli att vifta bort flugor, kolla på klockan, fippla med radion eller en massa andra saker som gör att man tillfälligt brister i koncentrationen.
Det är inte de som har 0,22 eller 0,49 som behöver bort från vägarna utan de som ständigt kör påverkade eller med mer än 1 promille. Men i ankdams sverige så jublar polisen om de tar en familjefar på semestern med 0,22 dagen efter
Det är delvis sant. Den genomsnittliga alkoholhalten i blodet på fyllekörarna som dör i trafiken är 1,6 promille, men som jag skrev tidigare, risken ökar redan vid 0,2 promille. Poängen är att man bland dina familjefäder som kör med 0,22 promille dagen efter under semestern, även haffar de som har betydligt högre alkoholhalt i blodet. Din familjefar borde tänka sig för innan han sätter sig i bilen dagen efter. Han kanske skulle hållit sig till saft, precis som barnen. Att dricka alkohol är ett ansvar.

Slutsats: du har fel.
Användarvisningsbild
av Funk
Slutsats: du har fel.
Du tycker att han har fel, det gör även jag i vissa stycken... men den absoluta sanningen har ingen av oss.
Alkohol och bilkörning hör i allra högsta grad ihop, det borde kanske inte göra det i en perfekt värld, men där är vi inte ännu...så följdaktligen får vi diskutera hur mycket vi skall tolerera, och utröna hur mycket nivåerna vi kommer fram till påverkar situationen. Den som får opinionen på sin sida, sätter nivåer och upprätthåller kontrollen över att de efterlevs har bara rätt tills regler, nivåer och kontroll av efterlevande förändras.

Jag tycker vi kan gå tillbaka till 0,5 promillegränsen vi hade tidigare. En åsikt så god som någon...men just bara en åsikt... :wink:

/Thomas
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
dieseltuc skrev:

Ja för du kommer inte upp i 0,2 promille på sådan strunt summor. Varför denna larviga moralpanik och löjligt låga gränser i Sverige.

Det är inte de som har 0,22 eller 0,49 som behöver bort från vägarna utan de som ständigt kör påverkade eller med mer än 1 promille. Men i ankdams sverige så jublar polisen om de tar en familjefar på semestern med 0,22 dagen efter...........
Håller med !

Slutsats: Du har rätt !
av llesrof
Funk skrev:
Du tycker att han har fel, det gör även jag i vissa stycken... men den absoluta sanningen har ingen av oss.
Alkohol och bilkörning hör i allra högsta grad ihop, det borde kanske inte göra det i en perfekt värld, men där är vi inte ännu...så följdaktligen får vi diskutera hur mycket vi skall tolerera, och utröna hur mycket nivåerna vi kommer fram till påverkar situationen. Den som får opinionen på sin sida, sätter nivåer och upprätthåller kontrollen över att de efterlevs har bara rätt tills regler, nivåer och kontroll av efterlevande förändras.
Ja, jag tycker det. Det är en åsikt jag baserar på de utredningar som gjorts och som visar att man blir en sämre bilförare när man har alkohol i blodet. Du har helt rätt i att världen inte är perfekt där alkohol och bilkörning hör ihop men "borde kanske inte göra det" , men den blir ju knappast bättre av att man höjer promillegränsen när studier visar att man blir en sämre bilförare redan vid 0,1 promille. Eller hur tänker du då? Och vadå opinion? Att slippa fyllekörare är ju knappast en politisk fråga? Min och andras rätt att slippa möta förare med alkohol i blodet kommer alltid att vara större än rätten att få dricka och sedan köra bil. Det tycker jag eftersom alkohol inte är speciellt viktigt för mig. Jag har inga problem med dricka vatten eller läskeblask när jag skall köra bil efteråt, men det är tyvärr inte alla som är sådana.
Funk skrev: Jag tycker vi kan gå tillbaka till 0,5 promillegränsen vi hade tidigare. En åsikt så god som någon...men just bara en åsikt... :wink:
Ptja, det är din åsikt men jag delar den inte. Tvärt om, den skrämmer mig eftersom det borde vara bevisat bortom allt tvivel vid det här laget att skaderisken ökar redan vid lägre halter alkohol i blodet.

Ni har fel båda två men ni förstår nog inte det.
Användarvisningsbild
av Funk
Ptja, det är din åsikt men jag delar den inte. Tvärt om, den skrämmer mig eftersom det borde vara bevisat bortom allt tvivel vid det här laget att skaderisken ökar redan vid lägre halter alkohol i blodet.
Rapporter som ensidigt och kvantifierbart stöder att den sänkta tillåtna gränsen från 0,5 till 0,2 promille verkligen lett till signifikativt minskat antal olyckor i praktiken lär visst vara svårt att hitta..
Att antalet rapporterade fall ökat eller minskat säger ju inget om huruvida olyckorna ökat och inte heller orsaken till variationerna. Framförallt lär det vara omöjligt att skilja ut just skillnaden som beror fyllor i intervallet 0,2-0,5 promille. Efter vad jag förstått så kan inte ens de klipskaste forskarna med säkerhet peka på att det skulle vara så att det gett utslag på antalet olyckor, detta på grund av alldeles för många variabler av andra slag.
Min och andras rätt att slippa möta förare med alkohol i blodet kommer alltid att vara större än rätten att få dricka och sedan köra bil

Sorry, men bevisligen är den inte det, eftersom beroende på vad som beslutats lokalt på den plats eller det land du befinner dig i så har du inte den rätten på särskilt många ställen. Opinionen stöder beslutsfattarna till ganska stor grad, och i Sverige har opinionen skapat förutsättningar för att jag får ha nära 0,2 promille...således är det inte alls din rättighet med alkoholfrihet i trafiken.
Ni har fel båda två men ni förstår nog inte det.
Det är också bara din åsikt, men det verkar du inte heller förstå... :wink:

/Thomas
av llesrof
Funk skrev: Framförallt lär det vara omöjligt att skilja ut just skillnaden som beror fyllor i intervallet 0,2-0,5 promille. Efter vad jag förstått så kan inte ens de klipskaste forskarna med säkerhet peka på att det skulle vara så att det gett utslag på antalet olyckor, detta på grund av alldeles för många variabler av andra slag.
Men om man inte vet, varför då chansa på att en ökad tillåten promillehalt inte påverkar trafiksäkerheten, i synnerhet som att man vet att ens förmåga att köra bil blir sämre redan vid låga promillehalter som 0,1 - 0,2? Jag tror inte att du kan övertyga mig om att ökat promillegräns på något vis är främjande för trafiksäkerheten. Du kan heller inte övertyga mig om att gränsen skall höjas bara för att pöbeln anser att att det är ofarligt, eller i bästa fall en acceptabelt ökad risk, och okej att köra med mer alkohol i blodet än 0,2 promille. Det är så förbannat enkelt att låta bli att dricka ett glas vin eller en starköl till maten innan man kör bil. Det är den enklaste sak i världen eftersom alkoholkonsumtion är en medveten handling. Kan man inte låta bli alkohol innan bilkörning så har man problem. Det, min kära vän, är min inställning till det hela och du kommer aldrig att kunna ändra på den.
Användarvisningsbild
av Funk
Llesrof: Jag vill absolut inte ändra på din uppfattning.....jag respekterar den, men delar den inte. Det enda jag vänder mig emot är den känslomässiga argumentationen som du tar till i sista inlägget, att kalla oliktänkande för pöbel eller antydan om problem bara för vissa av oss anser att en öl till maten gott kan kombineras med bilkörning är bara lågt.

/Thomas
av llesrof
Okej,du vinner. Jag ger mig och du har rätt. Jag har bara skojat med dig hela tiden. FÖrstod du inte det? Den stora allmänheten har alltid rätt. Det de flesta tycker är per definition rätt även om några få med mer kunskap inom området än pöbeln, kan påvisa att pöbeln har fel. Alkohol till maten och bilkörning är en skitbra kombination i alla fall om man inte dricker för myclet. Lagom är alltid bäst. Man påverkas inte alls negativt av små mängder alkohol trots att studier har visat att så är fallet. Forskarna ljuger. Framför allt, om det kan finnas andra parametrar som inverkar på testresultatet så måste vi tillåta alkohol och bilkörning, i alla fall i lagom mängder. För tänk om de studier som visar på förhöjd risk redan vid låga promillehalter är fel, då har vi ju förbjudit alkohol i samband med bilkörning helt i onödan. Och det går ju inte? Alkohol är ju det viktigaste som finns!!!
Användarvisningsbild
av Funk
De sakliga argumenten tryter ser jag.... tråkigt faktiskt. För i verkligheten så är det inte svartvitt. Vare sig din, min eller gudbevare en ännu alkoholliberalare syn är den rätta, någon sådant facit existerar ju helt enkelt inte.
Jag är dock fortfarande grymt nyfiken på statistik som visar på resultat av hur lagändringen påverkade antalet alkoholrelaterade olyckor, så även om vi inte är ense kanske du (eller andra) kan posta här eller PM:a mig om du hittar något av intresse

/Thomas
av llesrof
Jag har skrivit rätt många sakliga argument tidigare, men du har uppenbarligen missat dom, eller i alla fall inte inte lyckats förstå dom. Du har helt rätt i att mina argument är slut, även gudarna slåss förgäves mot enfald. Jag vet ärligt talat inte hur jag skall övertyga dig och dina gelikar om att höjd alkoholhalt i blodet när man kör bil, är fel väg att gå. Så... du vinner.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]