- ons 25 aug 2010, 22:37
Slutsats: du har fel.
dieseltuc skrev: Själv planerar jag aldrig bilkörning i samband med en alkoholrelaterad aktivitet.Vad är då problemet? Eller menar du att det är okej att alla andra planerar bilkörning i samband med alkoholrelaterade aktiviteter?
Vad är det för vettigt med att godtyckligt sätta upp en gräns som inte påverkar trafiksäkerheten?På vilket sätt är denna gräns godtycklig? Menar du att denna gräns är satt utan att ha utvärderats ordentligt? Menar du att de studier som gjors är felaktiga trots att de visar ökad risk för olyckor redan vid låg alkoholhalt i blodet, så låg som 0,2 - 0,3 promille? Varje ökning med 0,2 promille ökar risken med det dubbla. Ungdomar i åldern 18 - 24 år är överrepresenterade när det gäller fyllekörning och extra utsatta. Redan vid 0,5 promille ökar risken att råka ut för en olycka med 900 gånger jämfört med nyktert tillstånd i denna åldersgrupp. Hela kroppen påverkas av alkohol, inte bara omdömet. Mörkerseendet påverkas negativt redan vid 0,1 promille.
ÄR förvånad över hur duktiga viktigpettrar bar för att de är nere i Europa hux flux planerar att köra efter middagen med ett par bira och vin bara för det är tillåtetJa, det får väl stå för dina bekanta. SJälv känner jag varken igen mig själv eller mina bekanta i det scenariet.
Skall vi körförbud om man inte sovit minst 6 timmar dagen innan eller om man är "sur" eller något annat tramsigt.Alla kan råka ut för att ha sovit dåligt eller vara på dåligt humör. Känner man att detta påverkar ens förmåga att köra bil skall man självklart låta bli. Skillnaden är den att man faktiskt kan avstå från alkohol. Det händer inte att man helt plötsligt har mer än 0,2 promille i blodet innan man sätter sig i bilen. Det är lättare att styra, i alla fall för de flesta. Att vara trött efter en jobbig och lång dag på jobbet är svårare att undvika än att ta sig ett glas vin innan man sätter sig i bilen. Är det så självklart att drick alkohol innan man kör bil så att man jämställer det med att vara trött eller upprörd kanske man skall se över sina alkoholvanor. Att låta bli sponken borde vara det allra enklaste sättet att undvika att utsätta sig och andra för ökad risk. Det är mycket lättare än att låta bli att vifta bort flugor, kolla på klockan, fippla med radion eller en massa andra saker som gör att man tillfälligt brister i koncentrationen.
Det är inte de som har 0,22 eller 0,49 som behöver bort från vägarna utan de som ständigt kör påverkade eller med mer än 1 promille. Men i ankdams sverige så jublar polisen om de tar en familjefar på semestern med 0,22 dagen efterDet är delvis sant. Den genomsnittliga alkoholhalten i blodet på fyllekörarna som dör i trafiken är 1,6 promille, men som jag skrev tidigare, risken ökar redan vid 0,2 promille. Poängen är att man bland dina familjefäder som kör med 0,22 promille dagen efter under semestern, även haffar de som har betydligt högre alkoholhalt i blodet. Din familjefar borde tänka sig för innan han sätter sig i bilen dagen efter. Han kanske skulle hållit sig till saft, precis som barnen. Att dricka alkohol är ett ansvar.
Slutsats: du har fel.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"