...

Moderator: Moderatorer

Dubbdäcksförbud eller saltförbud?

1. Förbjud dubbdäck!
4
11%
2. Förbjud salt!
31
82%
3. Förbjud både dubbdäck och salt!
3
8%
I södra och mellersta Sverige måste man salta. Det finns alldeles för mycket verksamheter som är beroende av transporter för att riskera att långtradare fastnar i varje backe.
Det går såklart varken att förbjuda salt el dubbdäck överlag, I norr klarar man sig bra utan salt och kan köra dubbfritt utan problem, söderut skulle trafiken gå i stå om man slutade salta el sanda, för där nere kör man knappt med dubbdäck, där det behövs mest.
Det är en alldeles korrekt slutsats att saltet är en nödvändighet för att få ett frambart vägnät året runt. Särskilt den tunga trafiken tjänar på saltet genom bättre framkomlighet.

I fallet dubb som ersättning för salt är dess friktionsförbättrande egenskaper inte tillräckliga. Saltet ger en friktionsförbättring med flera hundra procent (på is) medan dubben i bästa fall ger en fördubbling av väggreppet under samma förhållanden. Så att ställa dessa mot varandra, vilket en del tenderar att göra, är att blunda för fysikaliska fakta.

Så saltet är ett nödvändigt ont, svårare är det inte.
Sen är det förbjudet att köra tunga fordon med dubbdäck, vägslitaget skulle nog ingen gilla. Det är illa nog med alla som kör halka en gång per vinter i söder och halkar runt på torra asfalsvägar med sina dubbdäck 99%...
Användarvisningsbild
av White
Ett stort problem är, att fler och fler verkar ha tappat den hjärncellen som talar om för
högerfoten att släppa efter på gasen vid vinterväglag!

Jag får känslan av, att ju säkrare bilarna görs, och ju fler säkerhetsfunktioner det finns, ju
mindre tänker folk själv bakom ratten. I stället förlitar sig föraren helt på att bilen ska "rädda"
dom i varje situation.
White skrev:Ett stort problem är, att fler och fler verkar ha tappat den hjärncellen som talar om för
högerfoten att släppa efter på gasen vid vinterväglag!

Jag får känslan av, att ju säkrare bilarna görs, och ju fler säkerhetsfunktioner det finns, ju
mindre tänker folk själv bakom ratten. I stället förlitar sig föraren helt på att bilen ska "rädda"
dom i varje situation.
Jag tror inte folk "tänker" så. De allra flesta kör med ryggmärgen. Jag vet inte hur det är med andra, men själv känner jag väldigt lätt hur bra eller dåligt fäste bilen här. Oavsett om det beror på däck, bilen eller mig själv så kommunicerar underlaget till mig. Detta påverkar naturligtvis hur jag kör. Trots centraleuropeiska dubbfria och många mil under stor-vintrarna 2010 och 2011 på motorväg, landsväg och stad har jag aldrig ens fått en allvarlig sladd. Incidenter när jag varit nära krock är jämnt fördelade över året.

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]