...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Snälla ni, förklara för mig hur en motorcykel som kör igenom en kö kan orsaka kön framför sig?

Man kan anklaga motorcyklister för en massa dumt med rätta men att orsaka köerna i Stockholm är inte en av dem. För varje hoj på vägarna finns det 5000 bilar (minst) som dessutom tar upp 4ggr mer plats. Jag vet vad jag tror egentligen orsakar köerna...
Användarvisningsbild
av C.W.
jag kan ha fel, men om jag tvingas bromsa för att ett fordon minskar den lucka jag har till bilen/fordonet framför mig (spelar ingen roll vad för slags fordon det är) så uppstår en gummibandseffekt bakåt i kön.
Trafiken borde ju rimligtvis flyta smidigare om man kan uppräthålla en jämn hastighet.
(i alla fall mellan rödljusstoppen)
En motorcyckel som kör mellan två bilar som ligger bredvid varandra i fart och minskar avståndet för mig till framförvarande fordon, kan ju aldrig vara intreserad av att trafiken skall flyta smidigt.
Men det är ju klart, drabbar ju inte motorcyckeln direkt.
:(
av Lövet
En motorcykel som åker mellan filerna orsakar ingenting i det stora hela. Tro mig, finns knappt en bilåkare som märker att jag kommer så något bromsande gör de inte alls. Dessutom kan hojen fortfarande inte ha orsakat kön genom att köra igenom den. Den fanns onekligen redan innan...
Användarvisningsbild
av Camel
Jag pendlar inte i rusningstrafik så jag har inget stort behov av att åka mellan filerna med hojen ofta, men det händer ibland och då kör jag försiktigt. Finns det inte gott om plats att köra mellan filerna avstår jag. När jag kör bil bryr jag mig inte om att hojar kör mellan filerna så länge som de inte kör av mina backspeglar eller repar bilen. Det är den oskyddade trafikanten som får lida fysiskt om det händer något. Det tänker i alla fall jag på när jag själv kör hoj. Jag litar inte på övriga trafikanter när jag kör hoj. Och jag försöker att inte orsaka problem för hojåkare när jag kör bil. Både hojar och bilar är motorfordon och är per definition inte PK. Fast hojar mycket väl skulle kunna bidra till att minska trängselproblematik i städer motarbetas hojåkande trafikpolitiskt mer och mer, precis som bilåkande.
Användarvisningsbild
av joel80
Det ska ju också vara betydligt farligare för hojåkare att faktiskt ligga i en kö och köra än att fildela. Vanligare och orsakar större skador om någon inte sen att det bromsas in står stilla framför och klämmer MCn mellan sig och bilen framför. En av anledningarna till att d3t är lagligt i många stater i USA är just därför.. Det anses vara mindre farligt. (självklart med viss hänsyn till hastighet när det körs mellan bilar...)
Användarvisningsbild
av Camel
Korrekt. När jag ligger sist i en kö med hojen fildelar jag gärna ett stycke för att slippa ligga sist. Inte nödvändigtvis för att vinna tid.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag skulle vilja ha svar på frågan varför mc förarna vill ha hela filen när de kör på vägen. Men vid kö så behöver de knappt en halvmeter ta sig fram på... Kör jag om en bil så kan ju mc i mötande fil lägga sig till höger och behöver ju inte ligga nära mittenstrecket. Jag släpper inte fram mc förare som ska tränga sig och sedan kör mot rött eller stopp. De kan lika väl hålla sig där bakom tills det blir fritt köra om.
av llesrof
Nexus skrev:Jag skulle vilja ha svar på frågan varför mc förarna vill ha hela filen när de kör på vägen. Men vid kö så behöver de knappt en halvmeter ta sig fram på... Kör jag om en bil så kan ju mc i mötande fil lägga sig till höger och behöver ju inte ligga nära mittenstrecket. Jag släpper inte fram mc förare som ska tränga sig och sedan kör mot rött eller stopp. De kan lika väl hålla sig där bakom tills det blir fritt köra om.
Det har väl med hastigheten och marginaler att göra. I en kö är det inte lika stor risk att köra om tätt intill bilar men det är det i högre fart. Sedan handlar det nog också om att bara vilja ha fördelarna men inte nackdelarna, det vill säga MC-förarna anpassar sig till det som gynnar dem. Att kollektivt sitta i samma kö som alla andra är inget för dem så därför tränger de sig.
av Lövet
llesrof skrev:Att kollektivt sitta i samma kö som alla andra är inget för dem så därför tränger de sig.
Definitionen av att "tränga sig" måste ju vara att någon annan får flytta på sig. Så är det ju inte.
Istället för att sitta och muttra i bilen, gläds åt att det blir 1 bil mindre på vägarna för varje motorcyklist. Det kortar kön du sitter i.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kan också se det lite så att när MC-förare kör förbi mellan biöar väljer dom själv läget och har ofta höjd fokus på alla bilar de kör om. De väljer sina risker själva då och kan avbryta om något känns fel.
När det börjar köra om folk i den egna filen rätt nära är det inte ett eget val. Mc-förare, precis som gående och cyklister är oskyddade trafikanter.. Som bilist får man ta lite extra hänsyn till det.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Tomgång och vevhusventilation

@Daniel78 , okej. :-/ Spjällhuset ä[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]