...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
En klantig grej jag gjorde igår men först upptäckte idag var att jag glömde skruva på oljepåfullningslocket.

Jag skulle kolla oljan efter att jag hade varit och kört på dagen. Jag konstaterade att det nog skulle vara bra att fylla på lite, så jag öppnade locket och hällde på lite sedan lade jag bara på locket för att kolla nivån. När jag kollade nivån konstaterade jag att det nog var lagom med olja i så jag bara satte ner oljestickan och stängde huven (glömde alltså dra åt oljepåfyllningslocket). Senare på kvällen skulle jag köra och hämta min brorsa som var hos en kompis 15 km iväg, vad jag inte märkte var att när jag körde iväg så trillade locket av på parkeringen. Hur som helst körde jag de där 15 km plus några km till pga att jag fick ta en omväg pga träd över vägen. Jag körde också hela vägen hem alltså totalt över fyra mil utan att märka nåt. Det var först idag som jag märkte nåt som låg i snön på parkeringen och jag kom direkt på misstaget när jag såg vad de var. :evil: :evil: :evil: tänkte jag, gick bort till bilen och öppnade motorhuven. Ett jäkla klet av olja var det överallt, märkligt nog hade det inte försvunnit så mycket olja, 3-4 dl skulle jag tippa.
Kanske var tur att jag körde så sakta för att de var jäkligt halt nästan hela vägen Det gick mestadels 50-60 km/h

Inte helt lätt att göra motottvätt i minusgrader heller, och det blev ju inte lättare av att trädgårdsslangen hade frusit.

Lägger nu till en bild. Nämner också att detta hände med min förra bil. En Volvo 240.
Bild
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger.
av Jon-Evert
Kan väl bjuda på ett par egna saker oxå, nu när andra "öppnat" sig...

1)
Jag oskyldig! Syrrans dåvarande kille skulle ta med mig och bowla. Strax innan bowlinghallen här i stan är finns en lång nedförsbacke. När vi befinner oss i den (i relativt hög fart) hoppar en katt ut i vägen och det "bonkar" till rejält i bilens front!
Syrrans kille ställer sig på hejdaren, däcken skriker och bilen står sekunderna efter helt still.... lätt chockade tittar vi på varandra innan vi kliver ur bilen. Vi tittar bakom bilen....*skumt*... ingen katt där.. Då vi plötsligt hör ett svagt jamande framifrån bilen, vi kliver dit och där framför bilen sitter en smutsig katt som vi tycker ser aningen förvirrad ut... Tankarna går runt och till slut får syrrans kille idén att vi måste nog f-n avliva katten - den kan inte må särskilt bra med tanke på smällen vi hörde i samband med kollisionen. Han går till bakluckan för att inventera och kommer strax tillbaka med en rörtång. Han sätter sig på huk vid katten, klappar den lite öveer ryggen, höjer rörtången och gör sig redo för ett välriktat kraftfullt slag då jag i ögonvrån ser nåt konstigt hänga ut från grillen på hans bil....EN KATTSVANS!?!?!?....va f-n!!
Jag får bara fram ett svagt "-stoooppppp"...
Syrrans kille tittar upp på mig och ber mig sluta, det är tufft nog ändå....*jag bara pekar mot grillen på hans bil*...
I den kraschade grillen ligger något som liknar en katt och den katten behövde inte hjälp med att ta sig vidare till katthimlen!
Katten som nyss suttit på marken hade nu rest på sig och såg helt normal ut.... Han sprang vidare in i buskarna som stod intill vägen.

2)
Tidigare i somras drog jag iväg för att köpa en ny båt. Med i köpet skulle det ingå en stadig men numera oreggad båttrailer. Enkel resa 11 mil. Båtägaren, bosatt i Bromma hämtades upp på vägen till Roslagen där båten fanns. Priset gjordes upp, båten drogs upp på trailern (vilken verkligen är kanonstadig och utrustad med fungerande belysning mm). Vi började åka mot Bromma där jag skulle släppa av säljaren. När vi närmar oss huvudstaden säger säljaren att vi nu kan välja två vägar, antingen kör vi via vaxholm (längre väg) eller upp på E4án (kortare väg). Jag som kör säger att vi tar kortaste vägen, vad kan hända??? Lite böter i värsta fall va?
Efter att ha kört max 5km på motorvägen (i 80-85 km/h) ser jag i backspegeln hur en MC-polis glider upp bakom oss...*jag sväljer hårt*... efter en liten stund kör han om oss, tittar inte på mig med en blick och jag tänker "han släpper mig!!"...Avfarten Täby/Arninge närmar sig och polisen vägrar att utöka avståndet framför oss vilket får min nervositet att öka igen. Jag säger till köparen att om polisen inte svänger av vid nästa avfart så tänker f-n jag göra det! Givetvis vänder polisen sig om när vi är vid avfarten, pekar på mig och pekar på avfarten....
När vi stannat ber han mig kliva ur bilen och följa med till hans "kontor". "-Det gick lite fort det där va?" frågar han. Jag svarar "-Fort? Näé..80 km/h bara"....Han tittar på mig lite konstigt och säger "- 80km/h betyder att du har kört 50km/h för fort, indraget körkort. Du har oxå kört oregistrerat släp på motorväg vilket betyder böter det med!"...Jag tappar hakan helt. Jag min idiot har betraktat trailern som ett EU släp, dvs godkänt för 80 km/h då det är utrustat med både belysning och bromsar. Denna historia lyckas jag snyfta fram.
Efter en stunds trevligt prat om båtar, skärgård, motortyper mm. säger han att han skall vara schysst. Erkänner jag att jag kört med oreggat släp på motorväg, vilket även nästan är de lägsta böterna man kan få idag (1000:-) så skiter han i att rapportera mig för den nätta fortkörningen på 50km/h - jag kan behålla mitt körkort.
Givetvis skrev jag glatt under och tog emot inbetalningskortet. Han förklarade sedan hur vi skulle ta oss till Bromma utan att vara olagliga, dvs utan att köra motorväg.

Det var mina erkännanden!
av Jon-Evert
Tomas88 skrev:He he. Tur att det gick bra då båda gångerna. Lite onödigt att slå ihjäl in fullt frisk katt annars. :D

Äsch....du vet väl att kattor har NIO liv... :)

//Jon-Evert
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jon-Evert skrev:Kan väl bjuda på ett par egna saker oxå, nu när andra "öppnat" sig...

1)
Jag oskyldig! Syrrans dåvarande kille skulle ta med mig och bowla. Strax innan bowlinghallen här i stan är finns en lång nedförsbacke. När vi befinner oss i den (i relativt hög fart) hoppar en katt ut i vägen och det "bonkar" till rejält i bilens front!
Syrrans kille ställer sig på hejdaren, däcken skriker och bilen står sekunderna efter helt still.... lätt chockade tittar vi på varandra innan vi kliver ur bilen. Vi tittar bakom bilen....*skumt*... ingen katt där.. Då vi plötsligt hör ett svagt jamande framifrån bilen, vi kliver dit och där framför bilen sitter en smutsig katt som vi tycker ser aningen förvirrad ut... Tankarna går runt och till slut får syrrans kille idén att vi måste nog f-n avliva katten - den kan inte må särskilt bra med tanke på smällen vi hörde i samband med kollisionen. Han går till bakluckan för att inventera och kommer strax tillbaka med en rörtång. Han sätter sig på huk vid katten, klappar den lite öveer ryggen, höjer rörtången och gör sig redo för ett välriktat kraftfullt slag då jag i ögonvrån ser nåt konstigt hänga ut från grillen på hans bil....EN KATTSVANS!?!?!?....va f-n!!
Syrrans kille tittar upp på mig och ber mig sluta, det är tufft nog ändå....*jag bara pekar mot grillen på hans bil*...
I den kraschade grillen ligger något som liknar en katt och den katten behövde inte hjälp med att ta sig vidare till katthimlen!
Katten som nyss suttit på marken hade nu rest på sig och såg helt normal ut.... Han sprang vidare in i buskarna som stod intill vägen.

2)
Tidigare i somras drog jag iväg för att köpa en ny båt. Med i köpet skulle det ingå en stadig men numera oreggad båttrailer. Enkel resa 11 mil. Båtägaren, bosatt i Bromma hämtades upp på vägen till Roslagen där båten fanns. Priset gjordes upp, båten drogs upp på trailern (vilken verkligen är kanonstadig och utrustad med fungerande belysning mm). Vi började åka mot Bromma där jag skulle släppa av säljaren. När vi närmar oss huvudstaden säger säljaren att vi nu kan välja två vägar, antingen kör vi via vaxholm (längre väg) eller upp på E4án (kortare väg). Jag som kör säger att vi tar kortaste vägen, vad kan hända??? Lite böter i värsta fall va?
Efter att ha kört max 5km på motorvägen (i 80-85 km/h) ser jag i backspegeln hur en MC-polis glider upp bakom oss...*jag sväljer hårt*... efter en liten stund kör han om oss, tittar inte på mig med en blick och jag tänker "han släpper mig!!"...Avfarten Täby/Arninge närmar sig och polisen vägrar att utöka avståndet framför oss vilket får min nervositet att öka igen. Jag säger till köparen att om polisen inte svänger av vid nästa avfart så tänker f-n jag göra det! Givetvis vänder polisen sig om när vi är vid avfarten, pekar på mig och pekar på avfarten....
När vi stannat ber han mig kliva ur bilen och följa med till hans "kontor". "-Det gick lite fort det där va?" frågar han. Jag svarar "-Fort? Näé..80 km/h bara"....Han tittar på mig lite konstigt och säger "- 80km/h betyder att du har kört 50km/h för fort, indraget körkort. Du har oxå kört oregistrerat släp på motorväg vilket betyder böter det med!"...Jag tappar hakan helt. Jag min idiot har betraktat trailern som ett EU släp, dvs godkänt för 80 km/h då det är utrustat med både belysning och bromsar. Denna historia lyckas jag snyfta fram.
Efter en stunds trevligt prat om båtar, skärgård, motortyper mm. säger han att han skall vara schysst. Erkänner jag att jag kört med oreggat släp på motorväg, vilket även nästan är de lägsta böterna man kan få idag (1000:-) så skiter han i att rapportera mig för den nätta fortkörningen på 50km/h - jag kan behålla mitt körkort.
Givetvis skrev jag glatt under och tog emot inbetalningskortet. Han förklarade sedan hur vi skulle ta oss till Bromma utan att vara olagliga, dvs utan att köra motorväg.

Det var mina erkännanden!
Fan vilken tur du hade :) . Den MC polisen betedde sig i min mening precis som en polis ska bete sig...dvs flexibelt & hjälpande på samma gång. 1000kr böter är ju skit samma men indraget körkort hade ju förstört så mycket mer för dig som person & inte till närmelsevis rättvist i relation till förseelsen/brottet.

Men, tur hade du...finns gott om trafikpoliser som hade gnuggat händerna för att de fått fast en "grov brottsling" & gladeligen tagit kortet......
av mathem
Jon-Evert skrev:Kan väl bjuda på ett par egna saker oxå, nu när andra "öppnat" sig...

1)
Jo den historien är fin.... har hört samma fast i annan tappning: Byt rörtång mot fälgkors, byt utförsbacke mot lång raka genom skogen, byt syrrans kille mot "en kompis" och att katten som satt bredvid inte överlevde och vi har en "urban legend". Inte för att den är dålig, det är en satans bra historia, tyvärr har den nog bara tilldragit sig i författarens sinnevärld...
av Cicaro
Fredagsrusning, avfarten E4->E18 vid järva krog, riktning från sthlm mot norrtälje, alla som någon gång passerat där under eftermiddagsrusningen vet vad jag talar om. Bor i Bergshamra och hör på radion att det är stopp någonstans mot täby och stillastående i båda riktningarna.

Sträckan E4-> Bergshamravfarten är ca 4-500 meter, jag ser hela vägen och det finns en bussfil. Jag konstaterar ingen buss eller utryckningsbil som jag kan vara ivägen för syns till, blinkar höger hela tiden och åker.

Sista bilen som står i kön och kan svänga av efter mig lägger är självklart en civilbil som lägger upp upp blåljus på taket och följer efter. Stannar direkt i första möjliga ficka och vevar ner rutan.

Polisen kommer fram och frågar: "Får du göra så?"
-"Nej, det kostar väl 600 spänn egentligen tror jag" svarade jag
-"Vad bra att du vet det, trevlig helg" svarar han då och går tillbaka till bilen.
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Det dummaste vet jag inte men nog så oturligt.. Lastbilen framför mig svänger ut och lägger sig precis över mittenfilen och jag följer självklart efter då jag trodde det var något efter vägkanten. Men ack så fel jag hade.. Lastbilen körde ut i mitten för att Grävlingen som låg död mitt i däckbanan skulle åka under lastbilen istället för dess däck.. själv plockade jag grävlingen under bilen och bilen lättade.. sen blev det till att fylla på bensin och tanka olja.

/Christian
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]