torbjorn_75 skrev:Är det en genomgående cykelbana ska du lämna företräde och annars ska de cyklande lämna företräde.Visa mig definitionen på det så att jag både som bilist och cyklist vet hur den ser ut så att jag kan agera därefter?
Moderator: Moderatorer
torbjorn_75 skrev:Är det en genomgående cykelbana ska du lämna företräde och annars ska de cyklande lämna företräde.Visa mig definitionen på det så att jag både som bilist och cyklist vet hur den ser ut så att jag kan agera därefter?
torbjorn_75 skrev:Och definitionen på hur en genomgående cykelbana ser ut om du menar det (och inte hur regeln ser ut) så är svaret att det finns ingen entydig sådan. Man får kolla hur det ser ut på plats, hur kantstenarna ligger osv..Kantsten finns inte med i vägmärkesförordningen. Visst är det lurigt att man förutsätter att trafikanter ska ta intryck av hemmagjorda anvisningar som inte finns med i vägmärkesförordningen.
torbjorn_75 skrev:I slutändan är det tingsrätten som avgör om det var att anse som en genomgående cykelbana eller om den upphörde vid vägen (och eventuellt fortsätter på andra sidan). Så det kan vara lite lurigt..Jag förväntar mig att man i rätten håller sig till att bedöma efterlevnaden av trafikförordningen och vägmärkesförordningen och inte hemmagjorda anvisningar.