...

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev: för sista gången, går det inte sätta likamedtecken mellan att hålla hastighetsgränsen och att stressa.
Nej absolut inte för när man åker 70 på en 90 väg håller man hastighetsgränsen och är sannolikt inte stressad. Så var det förmodligen inte du menade utan troligen anser du att hålla hastighetsgränsen är samma sak som att åka med maximal tillåten hastighet. Inte heller då är man per automatik stressad men om man som du retar sig så kopiöst på att alla andra inte åker med maximalt tillåten hastighet är enda rimliga orsaken stress.
Om man vänder på frågeställningen, kan du själv komma på en enda fördel (förutom tidsvinst vilket är stressrelaterat) som bara inträffar om alla kör med maximalt tillåten hastighet?

På tal om egoism så är det någon här som anser att "alla måste åka lika fort som jag gör för det passar mig bäst och vill dom inte det ska de stanna hemma så att jag får ha vägen för mig själv".
Droopy skrev:Du har ju fått tusen anledningar till att köra tex 75 på 90 väg, det verkar snarare vara så att >DU inte kan acceptera att andra kör 75 på 90 väg helt enkelt, och jag tror aldrig du komemr att göra det heller för du verkar ha en speciell syn på andra medtrafikanter, vad jag kan läsa mellan raderna, men det är ju bara min åsikt.
Det är väl rätt få vettiga skäl jag fått? Nödhjul, fel på bilen och att någon ligger väldigt nära bakom är väl de enda enligt mig vettiga skälen.

Att köra långsamt och vara i vägen för andra som kör normalt* för att man känner för det** är enligt mig inget vettigt skäl. Tvärt om så tycker jag att det är en väldigt dålig och egoistisk inställning. Så ja, Droopy, jag har nog en helt annan syn på medtrafikanterna än vad du och många andra har. Det är ju märkligt att så få på ett stort bilforum kan komma på vettiga skäl till att köra långsammare än hastighetsgränsen ifall omständigheterna ändå tillåter att man håller hastigheten. Helt fantastiskt.

På måndag börjar jobbet igen. Jag skall nog ligga i 30 Km/tim under hastighetsgränsen hela vägen till jobbet för att "uppleva", spara soppa och bara för att JAG känner för det. Eller inte...

*Normalt = följer hastighetsgränsen som de flesta andra. Är det 80 så kör man i 80 om
**Känner för det = har inte bråttom, vill "uppleva", vill köra snålt, kör raggarbil.
LarsBd skrev:
llesrof skrev: för sista gången, går det inte sätta likamedtecken mellan att hålla hastighetsgränsen och att stressa.
Nej absolut inte för när man åker 70 på en 90 väg håller man hastighetsgränsen och är sannolikt inte stressad. Så var det förmodligen inte du menade utan troligen anser du att hålla hastighetsgränsen är samma sak som att åka med maximal tillåten hastighet. Inte heller då är man per automatik stressad men om man som du retar sig så kopiöst på att alla andra inte åker med maximalt tillåten hastighet är enda rimliga orsaken stress.
Om man vänder på frågeställningen, kan du själv komma på en enda fördel (förutom tidsvinst vilket är stressrelaterat) som bara inträffar om alla kör med maximalt tillåten hastighet?

På tal om egoism så är det någon här som anser att "alla måste åka lika fort som jag gör för det passar mig bäst och vill dom inte det ska de stanna hemma så att jag får ha vägen för mig själv".
Vi kanske skall skilja på stress, irritation och förundran. Vi kanske också skall se trafiken som ett samspel där vi får försöka göra det så smidigt för varandra som möjligt. Att köra långsammare än alla andra bara för att man känner för det är ju då en jävligt dålig idé, tycker jag. Det är lite som att maska på jobbet - man får betalt i alla fall men man förstör för kollegorna. Att man kör i högsta tillåtna hastighet (nöjd nu?) är inte för att det passar mig, det är för att det passar de flesta andra också. Jag förstår att det handlar om retorik och att du vill göra mig till boven genom att vända på det men det är alltså inte frågan om att alla skall anpassa sig till mig.
Det intressanta med människor som inte vill/vågar hålla angiven hastighet på 70/90-sträckor är att många av dem har otroligt bråttom genom samhälle med 30/40/50-sträckor. Det verkar som om en del anser det är helt i sin ordning att ta sig fram i 60-65km/h oavsett vad det står på skyltarna, de man kört om på 70/90-sträckor hänger sen på dragkroken när man kommer fram till samhällena...
Har ingen förståelse alls för denna typ av framfart!? :???:
Såna människor är med största sannolikhet totalt ointresserade av bilkörning, och dom kör med minsta möjliga framförhållning och har glömt allt man fick lära sig på bilskolan. Dom kan också ofta ses med en telefon i handen/vid örat, och en eller två gånger per år åker dom i diket helt utan synbar anledning.
taxi skrev:Såna människor är med största sannolikhet totalt ointresserade av bilkörning, och dom kör med minsta möjliga framförhållning och har glömt allt man fick lära sig på bilskolan. Dom kan också ofta ses med en telefon i handen/vid örat, och en eller två gånger per år åker dom i diket helt utan synbar anledning.
Som tjejen som jag körde om tidigare i somras (eftersom hon bara höll 60 på en 80-sträcka), satt med telefonen vid örat och käkade banan, DÅ är man jävligt intresserad av bilkörning...
erikn skrev:
Är ju tradaren nr1 som skapar kön (som dessutom inte får köra fortare än biltransporten heller så varför skall ha köra om då han inte får hålla högre fart än bil med släp som ligger före) inte biltransporten som kör bara 10 under skyltat vilket inte är olämpligt eller olagligt. Var det 30-40 på 70 vägen så kan jag hålla med, men uppåt 60km/h på 70väg, nja inte direkt fel gjort att fortsätta.
Sen bygger tradera nr2 på "problemet". Kan tänka mig att avstånden mellan div fordon också inte är det korrekta och därmed är byggsten3 till att orsaka kön då den längst fram aldrig är orsak till köbildning.
Håller inte med. Om det blir en kö med en jävla massa fordon bakom då tycker jag att han borde köra åt sidan ett tag. Minskar irritationen i trafiken mycket. De gånger jag kört liknande med släp och fått kö bakom, så har jag gått åt sidan när det blir 3-4 bilar bakom.
OM den fösta går åt sidan så löser det ju inget då det då kommer ligga en tradare först i kön och farten ökar inte nämnvärt om den ens gör det så att första bilen som ligger mellan tradare 1 och 2 blir problemet skall den också flytta på sig så det blir två tradare först i kön och det blir omöjligt köra om utan lång raksträcka?
Nä irritationen sitter enbart hos dom som "måste" köra fort/vad skylten säger är tillåtet fast ibland olämpligt och inte kan leva med att köra lite saktare nån gång pga omständingheter. Som hojåkare är det ju bara riskera andras liv utöver sitt eget och blåsa om utan hänsyn till andra så problemet är ju löst. 50 på 70-väg är på inget sätt extremt sakta så man bör flytta på sig eller ha uppmärksamhet på det extrema sättet att man flyttar på sig ovillkorligen.
Varför ens irritera sig på en bilkö oavsett orsak till den, den mer än rullar ju framåt. Ta tillfället i akt och njut av utsikten, eller som hojåkare visa hur idiotiskt korkad man är och blås om rubbet utan hänsyn till andra och vad som finns runt en bara för "man kan".
OM alla håller korrekt avstånd till framförvarande kan den som vill köra om utan att tvingas ta flera samtidigt för jag kan förstå att första tradaren kanske ligger i häcken på fordon 1 och bilen i stötfångaren bakom för att köra om men ser inte ett jota för han ligger för nära och skymmer sig själv samtidigt som det inte går att köra om.
ER skrev:50 på 70-väg är på inget sätt extremt sakta så man bör flytta på sig eller ha uppmärksamhet på det extrema sättet att man flyttar på sig ovillkorligen.
Jo, du ska banne mig flytta på dig omedelbums om du kör 50 km/h på en 70-väg bara för att du känner för det. Eller ta bussen allra helst om du har så mycket tid över.
Lövet skrev:
ER skrev:50 på 70-väg är på inget sätt extremt sakta så man bör flytta på sig eller ha uppmärksamhet på det extrema sättet att man flyttar på sig ovillkorligen.
Jo, du ska banne mig flytta på dig omedelbums om du kör 50 km/h på en 70-väg bara för att du känner för det. Eller ta bussen allra helst om du har så mycket tid över.
Måste instämma!
Är en styggelse att hindra övrigt trafik bara för att man känner för att smyga fram...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]