Variosboy skrev:[Eftersom du redan bestämt dig för att ALLA cyklister, utan några som helst undantag är fullständigt dumma i huvudet, och att ALLA bilister är guds gåva till trafiken så är det ju knappast lönt att diskutera med dig.
Hade du haft en någon sånär balanserad syn på verkligheten så hade du inte föreslagit att jag ska hålla mig borta från vägen.
Du hade istället föreslagit att polisen borde kontrollera bilisternas hastighet, avstånd och förmåga att koncentrera sig på denna vägen istället för på sina telefoner..
Har jag aldrig påstått heller, men här är det cyklister som är på tapeten. Är endast tack vare att behandla cyklister oavsett grad av förnuft i knoppen och andra trafikanter som "idioter" som kan göra orationella saker, oväntade och ej logiska saker så har man sluppit ha dessa i framskärm/bilplåten genom att man agerat utefter att dom kommer vingla ut i gatan/kosta den utan tecken, kommer tränga sig fram, köra mot, enkelriktat osv.
Har aldrig påstått att bilister är felfria, men att behandla cyklister som helig ko utan ansvar och ge dom rättigheter dom ej bör ha samt hålla dessa bakom ryggen är direkt felaktigt.
Med krav på försäkring och register på cykel så kan man ställa krav på cyklisterna att betala det dom orsakar som idag betalas av andra och tvingas man betala för sig så kan man hoppas att dom blir försiktigare när dom blir synliga och det svider hårt i plånboken när man är skyldig till förseelse/tillbud.
Du verkar missat att det ÄR direkt olämpligt att cykla där det kör bilar i 70km/h+ inte minst för din egen skull om du upplever det "otrevligt" med bilar i närheten som håller 70km/h+.
Både du och jag vet att kontroll av hastighet har liten betydelse för när kontrollen är över så är farten tillbaka till vad den var innan så kontrollens enda verkan är mera pengar till "trafikkontot" som kan stjälas till annat fast dom skall användas till vägarna.
ENDA sättet är att separera cyklisterna från biltrafiken genom cykelväg, om det inte går bör cykliser använda alternativa vägar eller färdmedel tills problemet är åtgärdat, inte minst för sin egen säkerhet.
Samma sak med kameror för när platsen är känd så kör alla som normalt trafikerar där fortare före och efter men är ögontjänare förbi den utan att effekten blir kortvarig.
Om du tror cyklister är heliga så bör du nog kolla en gång till för fler än färre har musik i öronen så dom varken hör eller uppfattar annan trafik innan det är försent, och som cyklist så SKALL du ha öronen lediga för trafikljudet, inte radio/musik som stör koncentrationen eller som dom värsta man sett snattrar i luren eller petar ett kärleks-SMS, så inte bara bilister är dåliga men som sagt är det cyklister som är på tapeten här och deras framfart.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..