...

Moderator: Moderatorer

ER skrev:
Spoiler »
Eftersom du redan bestämt dig för att ALLA cyklister, utan några som helst undantag är fullständigt dumma i huvudet, och att ALLA bilister är guds gåva till trafiken så är det ju knappast lönt att diskutera med dig.
Hade du haft en någon sånär balanserad syn på verkligheten så hade du inte föreslagit att jag ska hålla mig borta från vägen.
Du hade istället föreslagit att polisen borde kontrollera bilisternas hastighet, avstånd och förmåga att koncentrera sig på denna vägen istället för på sina telefoner..
Användarvisningsbild
av Camel
Variosboy skrev:(Har reflexväst, bra belysning både framåt och bakåt)
Hedersvärt och ansvarsfullt. Du är säkert en bra cyklist. Men tyvärr tillhör du en absolut minoritet. Det är tyvärr uppenbart för alla som vistas i trafiken. Generaliseringen av ER att alla cyklister är dåliga är i sak inte helt korrekt, men jag förstår ER och andra som faktiskt tröttnat på den likgiltighet och laglöshet som cyklister i mycket stor omfattning uppvisar. Dagligen. Överallt. Bilister är inte ens i närheten av att uppvisa samma laglöshet lika ofta. Det beror bl.a. på att där är man identifieringsbar och att samhället har inställningen att trafikbrott med motordrivna fordon ska beivras. Det anser jag vara mycket bra. Men det ska gälla cyklister också. Inget snack om den saken.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:Utbildning är ju aldrig fel. Förhoppningsvis höjer man kompetensen hos cyklister genom någon form av körkort, men i värsta fall höjer man som bilist bara sina förväntningar på cyklister, vilket också kan leda till olyckor. Cyklisten skulle ha haft kunskap om det ena eller det andra, men ändå så agerade cyklisten inte på det sätten. Detta problem finns ju också bland bilister.
Menar du verkligen allvar med vad du skriver? Om du har rätt så ska vi ta bort utbildningskravet för alla fordonsförare? Trafiken blir säkrare av utbildning och kunskap. Det är min absoluta övertygelse. Och förutsägbarheten ökar med kunskap och utbildning. Därför ska utbildnings- och kunskapskrav gälla alla fordonsförare. Oavsett muskelkraft eller inte.
Allinug skrev:Trots att de som sitter bakom ratten i bilar ska ha körkort så är det knappt att man tror att vissa har körkort.
I de fall det stämmer så ska man dra in körkorten. Inget konstigt med det. Ingen fristad för laglöshet ska finnas oavsett fordonsslag.
Allinug skrev:Jag kör alltid med lägsta möjliga förväntningar på omgivningen, avsett om jag är bilist eller cyklist, så blir det en glad överaskning om saker flyter på bättre än väntat. Det handlar egentligen inte om favorisering, utan om låga förväntningar.
En mycket sund inställning. Det kommer du att klara dig långt på. Vissa saker är dock svåra att förutse, oavsett hur låga förväntningar man har. Personligen blir jag t.ex. lika överraskad varje gång någon formligen försöker ta självmord på övergångsställen och använda mig som verktyg för det. Det gäller gående men framförallt cyklister. De går klart över gränsen vad man kan anse som enbart "forcerad och framfusig" körning. De är solklart inne på området självmordskandidater.
Användarvisningsbild
av ER
Variosboy skrev:[Eftersom du redan bestämt dig för att ALLA cyklister, utan några som helst undantag är fullständigt dumma i huvudet, och att ALLA bilister är guds gåva till trafiken så är det ju knappast lönt att diskutera med dig.
Hade du haft en någon sånär balanserad syn på verkligheten så hade du inte föreslagit att jag ska hålla mig borta från vägen.
Du hade istället föreslagit att polisen borde kontrollera bilisternas hastighet, avstånd och förmåga att koncentrera sig på denna vägen istället för på sina telefoner..
Har jag aldrig påstått heller, men här är det cyklister som är på tapeten. Är endast tack vare att behandla cyklister oavsett grad av förnuft i knoppen och andra trafikanter som "idioter" som kan göra orationella saker, oväntade och ej logiska saker så har man sluppit ha dessa i framskärm/bilplåten genom att man agerat utefter att dom kommer vingla ut i gatan/kosta den utan tecken, kommer tränga sig fram, köra mot, enkelriktat osv.
Har aldrig påstått att bilister är felfria, men att behandla cyklister som helig ko utan ansvar och ge dom rättigheter dom ej bör ha samt hålla dessa bakom ryggen är direkt felaktigt.
Med krav på försäkring och register på cykel så kan man ställa krav på cyklisterna att betala det dom orsakar som idag betalas av andra och tvingas man betala för sig så kan man hoppas att dom blir försiktigare när dom blir synliga och det svider hårt i plånboken när man är skyldig till förseelse/tillbud.

Du verkar missat att det ÄR direkt olämpligt att cykla där det kör bilar i 70km/h+ inte minst för din egen skull om du upplever det "otrevligt" med bilar i närheten som håller 70km/h+.
Både du och jag vet att kontroll av hastighet har liten betydelse för när kontrollen är över så är farten tillbaka till vad den var innan så kontrollens enda verkan är mera pengar till "trafikkontot" som kan stjälas till annat fast dom skall användas till vägarna.

ENDA sättet är att separera cyklisterna från biltrafiken genom cykelväg, om det inte går bör cykliser använda alternativa vägar eller färdmedel tills problemet är åtgärdat, inte minst för sin egen säkerhet.
Samma sak med kameror för när platsen är känd så kör alla som normalt trafikerar där fortare före och efter men är ögontjänare förbi den utan att effekten blir kortvarig.
Om du tror cyklister är heliga så bör du nog kolla en gång till för fler än färre har musik i öronen så dom varken hör eller uppfattar annan trafik innan det är försent, och som cyklist så SKALL du ha öronen lediga för trafikljudet, inte radio/musik som stör koncentrationen eller som dom värsta man sett snattrar i luren eller petar ett kärleks-SMS, så inte bara bilister är dåliga men som sagt är det cyklister som är på tapeten här och deras framfart.
ER skrev:Både du och jag vet att kontroll av hastighet har liten betydelse för när kontrollen är över så är farten tillbaka till vad den var innan så kontrollens enda verkan är mera pengar till "trafikkontot" som kan stjälas till annat fast dom skall användas till vägarna.
Pengarna ska inte användas till vägarna, det är ju där
fortkörarna håller till! Det vore oerhört kontraproduktivt
som straff då.

Pengarna ska gå till sjukvården och bårhuset, där hittar du
offren för fartdårarnas framfart.

Inga nya bilar ska få säljas med ljudanläggning fr.o.m.
1 januari 2015, *öronen ska vara lediga för trafikljud*.

Bilister som snattrar i luren och vinglar orsakar dödsolyckor.
Ofattbart att det inte blev förbjudet när lagen ändå ändrades.

Studier visar att effekten av kameror är långvarig.

"Mätningar visar att det skiljer i genomsnitt 2 km/tim
vid kamerorna och mellan kamerorna. Den skillnaden påverkar
inte trafiksäkerheten eller miljön i någon större omfattning."
av NilsO
ER skrev: Du verkar missat att det ÄR direkt olämpligt att cykla där det kör bilar i 70km/h+
Bortsett från när det finns cykelbanor eller gångbanor intill, eller när det är skyltat förbud mot cyklar etc, är de flesta 70-vägar avsedda för såväl bilar som cyklar och fotgängare. Det är inte så att den som cyklar eller går där gör det på nåder. Man både kan och får cykla och gå där. Bilförare måste anpassa körsättet efter trafiksituationen – t ex den att det finns cyklister eller fotgängare på vägen. Japp – det kan betyda att man t ex måste sakta ner och vänta med att köra om cyklisten tills en mötande bil passerat. När jag cyklar på landsvägar är de flesta bilister ganska bra på det, tycker jag.
av pjo65
Perra83 skrev:Min bil varnar för cyklister :twisted:

Många missbrukar det där och TROR att dom bara kan cykla rakt ut i vägen mm. Får ungarna och även äldre inte lära sig något i skolan längre eller på trafikskolor?
Många bilister tror att bara för att det är en cykel, får man köra på dem trots att de befinner sig på överfarten och därmed har företräde.
av pjo65
Allinug skrev:Ja, de är de gamla överfarterna som jag menar (som de hette 31 augusti). Problemet med att cyklister har väjningsplikt är ju att de inte nödvändigtvis ens vet vad väjningsplikt är, än mindre hur bromssträckan ökar med farten. Här har ju bilisterna försprånget, eftersom de har dokumenterad kunskap om detta (=körkort), samtidigt som de har fördelen att de inte har väjningsplikt. Men det betyder inte att de är fria att hålla vilken fart de vill när de korsar en cykelpassage. De måste ju hinna bromsa, om fara uppstår. Ofta kombineras dessa cykelpassager med övergångsställen, så då borde det ändå finnas bromsberedskap hos bilisterna. Bilisterna kan inte förutsätta att cyklisterna har samma kunskaper som en person som har körkort.

Nu är ju varken fotgängare, cyklister eller bilister en homogen grupp, utan där finns människor med olika bakgrunder. Det är bara att läsa sammanfattningen av rapporten om folkhälsan så inser man ju att det är ganska svårt att få en trafik som fungerar för alla dessa människor. En del trafikproblem kanske man kan lösa med teknik, men långt ifrån alla.

Bara för att man antar nya regler, så behöver det ju inte handla om att man har miljöpolitik på en dold agenda. Det kan ju faktiskt också handla om att man faktiskt vill göra det möjligt för människor att förflytta sig på ett säkert sätt.
Som sagt. Jag har nästan hanmat i slagsmål för att bilister tror att de kan köra över cyklister som håller på att passera överfarten eller vad man nu kallade den innan 1/9. Alla bilister vet inte heller hur man korret enl. Sveriges godtyckliga och icke tydliga laga skall uppträda.
av pjo65
ER skrev:Nja jag jämför vad användaren "7 Car Crash Compilation" från Youtube laddar upp och där man på lång väg inser vad som komma skall när man brakar på i 80 knyck och han i högerfilen gör vänstersväng mitt framför nosen och det sen blir svordommar och hur man kan vara så lyckligt ovetande då man fått körkortet i ett corn-flakes paket med hur cyklister här hemma och i synnerhet Uppsala beter sig. Ena sekunden anser dom sig vara cyklist och nästa gående trots att dom trampar på utan att inse vad dom orsakar om det händer något för det går aldrig som cyklist att skylla ifrån sig när man utan minsta tecken viker ut mitt framför och bland bilar i tron att dom har företräde likt gångtrafikanter och att man utan hänsyn till övrig trafik beter sig så man inte har i trafiken att göra utan praktiskt körprov under samma förhållanden.
Zebralagen bör ersättas med enbart skyldigheter för både gående och cyklister för deras egen säkerhet.
Cyklisten som kör på tyska turisten kan lika väl vara filmat i Uppsala då där får man se upp så man inte har en idiotisk cyklist i framskärmen eller som frimärke på huven då dom inte bryr sig om trafikregler eller sunt förnuft, givetvis råkar det vara huvudlösa studenter som lök på laxen som inte bryr sig om rätt och fel.
Håller med! Ett annat sätt att säga det är: Skrota Zebralagen.
Användarvisningsbild
av sthlm
Om vi tittar bakom cyklisterna och bilisterna så finns det någon som ser till att förutsättningarna är som dom är.
Att ha cykelbanor som hela tiden blir avbrutna och mynnar ut på vägen för att hundra meter fram få en egen bana igen, att cykelbanorna ligger innanför rödljuset och skymt bakom ett hus samt skär bilarna som skall ut på vägen.
Varför skall cykelbana/gångbana bredvid varandra plötsligt byta sida med varann?

Någon har planerat detta och någonstans så måste det finnas en tanke med att krångla till det såpass mycket att alla parter blir irriterade på varandra?
Ställ er vart som helst och kika på hur många skyltar ni kan räkna till.
Alla dessa skyltar skall ni ha registrerat och dessutom hålla koll på fotgängare med näsan i mobilen, barn, bilar och cyklister.
Både bilisternas och cyklisternas situation är bedrövlig och det ser inte ut att bli bättre.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic