- sön 26 okt 2014, 23:51
#911845
*pettson* skrev:Som sagts kommer färre skadas eller dö då fordonsparken föryngras och skillnaderna mellan konstruktionerna minskar. Det oavsett hastighet. /.../ Inget av det jag skrivit om har jag sett frågeställningar om inför nollvisionen. Trots att det styr utfallet.Håller helt med. Bilarna har blivit enormt mycket bättre i säkerhet. Precis som du skriver kvarstår några negativa följder av att en del olyckor sker mellan äldre och nyare moderna fordon med en ojämn utgång som följd. Men det är ju ett övergående problem när de äldre bilarna byts ut och de flesta olyckorna sker mellan fordon av samma generation. Men i framtiden kommer kanske nytt genombrott med en kraftig stegvis förbättring och problemet är tillbaka. Men allt är relativt. Och jämfört med idag blir det bättre. Bilars ökade säkerhet har betytt enormt mycket för minskningen av antalet dödade i trafiken.
*pettson* skrev: /.../Men återigen, inget i nollvisionen..Håller helt med, tyvärr är det så. Man fokuserar för mycket (i vissa fall enbart) på hastighet som parameter. Och förutom hastighetssänkning, som man ändå förespråkar i god tro, så smittar man ner säkerhetstänkandet med andra hänsyn än trafiksäkerhet som miljö, buller, etc. Nollvisionen håller på att dels tappa fokus på de faktorer som verkligen skulle betyda fortsatt nedgång av antal döda, dels tappa i både respekt och förståelse eftersom den inte längre är renodlat inriktad på trafiksäkerhet. Och förespråkarna av hastighetssänkningar tar åt sig äran av ett arbete som till stor del utförts av biltillverkarna och väghållarna.
Som sagts där är lösningen endast hastighetssänkning
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."