...

Moderator: Moderatorer

ER skrev:
Nybbe_gefle skrev:Som förare av en BMW så förväntar man sej att vanliga svensson flyttar på sej så att JAG får nyttja min tyska premiumvagn och det svenska vägnätet på det sätt JAG behagar!! Annars visar vi vårt missnöje tydligt! Max 2 meter bakom och febrilt blinkande helljus!

(skrivet med en STOR dos ironi och självdistans) Även om man själv är den som ibland tycker att framförvarande ligger lite väl nära!! ;-)

//David
I dessa lägen med rumpsniffare så låter man i vänsterfoten glida upp på bromspedalen och lätt ansätta den så bromsljusena tänds fast bilen fortsätter framåt i samma hastighet som tidigare utan att bromsen tar, ev. högerfoten på gasen då farthållaren släpper. Efter detta så sniffar han inte mera, han skiter antagligen först på sig i tron att man bromsar och han kommer få kyssa röv vilket svider. Han håller sen behörigt avstånd och om han /hon är begåvad med hjärna tar det lite lugnare utan att tränga sig fram, kör sen om vid lämpligt tillfälle utan att förlora tid.
Funkar lika bra på allt tyskt som svenskt.
Nästa gång är det en lastbil som han rumpsniffar och tröttnar den på otyget så stämplar den bromsen så det verkligen blir en rövkyss modell fetare.
Helt fel, tvärs om ska du göra, när bilen bakom ligger riktigt nära så rycker du stenhårt i handbromsen samtidigt som du växlar ned och motorbromsar maximalt. Det gör att din bil tvärbromsar mycket hårt utan att bromsljusen tänds, det ger den som kör nära en tankeställare, så ska de uppfostras om de kör för nära.
VolvoB20 skrev: Helt fel, tvärs om ska du göra, när bilen bakom ligger riktigt nära så rycker du stenhårt i handbromsen samtidigt som du växlar ned och motorbromsar maximalt. Det gör att din bil tvärbromsar mycket hårt utan att bromsljusen tänds, det ger den som kör nära en tankeställare, så ska de uppfostras om de kör för nära.
Uppfostrar du lastbilar på samma sätt?
gubbstrutt skrev:efter detta kan man ha en nackskada för att bmv förarn inte hittat bromsen.
hasse
Det är långa säkerhetsavstånd som är riktigt farliga, Ponera att vi kör i 100 km/h och bilen bakom ligger 2 meter ifrån och jag tvärbromsar, då har jag bara hunnit ned till 95 km/h innan han kör in i mig och det blir bara en liten puff med 5 km/h i hastghetsskillnad. Om han däremot har 40 meter lucka eller ännu mera så hinner jag ju bromsa ned till stillastående dvs 0 km/h innan han brakar in i mig med sina 100 km/h och det blir en livsfarlig smäll.
VolvoB20 skrev:
gubbstrutt skrev:efter detta kan man ha en nackskada för att bmv förarn inte hittat bromsen.
hasse
Det är långa säkerhetsavstånd som är riktigt farliga, Ponera att vi kör i 100 km/h och bilen bakom ligger 2 meter ifrån och jag tvärbromsar, då har jag bara hunnit ned till 95 km/h innan han kör in i mig och det blir bara en liten puff med 5 km/h i hastghetsskillnad. Om han däremot har 40 meter lucka eller ännu mera så hinner jag ju bromsa ned till stillastående dvs 0 km/h innan han brakar in i mig med sina 100 km/h och det blir en livsfarlig smäll.
Klassiskt problem när man kör motorväg i sydeuropa med tvära krön, kurvor, 130km/h och ofta stillastående kö där man minst anar.

För övrigt en korkad slutsats att det är själva säkerhetsavståndet som är problemet och inte de övriga omständigheterna.
Mabuse skrev:
ER skrev:Funkar lika bra på allt tyskt som svenskt.
Jag håller inte med. Oftast fungerar det någon minut eller två, sedan ligger de där igen och verkar inte fatta att de inte kommer snabbare fram när jag börjar bromsa dem. Oavsett bilmärke. :-(O)
Då tänder man xenonbackljusena om dom inte fattar bättre, är man inte mer intelligent än så har man sig själv satt skylla. Satt jag i lastbilen skulle jag "råka glömma" arbetsbelysningen bakåt på mot detta huvudlösa individer.
Hur mycket ska man ta i för att folk ska fatta att man är ironisk. :mrgreen:

Som jag sagt innan, problemet brukar inte drabba mig för jag släpper förbi om det är någon som ligger hysteriskt nära Jag har inte mera ego än att jag överlever att bli omkörd eller att jag får släppa på gasen och gå över i högerfilen någon sekund.

Och när jag sitter i en lastbil, vad behöver jag bry mig överhuvudtaget för ?:-/ om någon vill ligga 5 cm från underkörningsskyddet, so what, varför hålla på och blinka med backljusen?

Jag har växt ifrån mycket av detta...

Jag ska inte släppa förbi för han kommer ju inte fortare fram i alla fall...
Jag ska inte släppa förbi för jag kör ju redan lagstadgad hastighet
Jag ska inte släppa förbi utan sänka farten eller skrämma honom.
Väldigt svårt släppa förbi någon när det är möte och eller krokig väg vilket är då rumpsniffarna flockas runt en som kör lagligt. Vill någon köra om så får dom göra det på lämplig plats och man hjälper till att flytta på sig, inte tränga sig förbi och utgöra trafikfara vilket är det vanliga beteendet. Bättre då att dom släpper lite utrymme och tar fart för att köra om vid nästa raksträcka utan möte än ligga i baken när dom ändå vet att dom inte kan komma förbi utan att köra över framförvarande.
Vem sa nåt om att blinka med backljusena? Man slår på dom med extra brytaren man har så dom inte kan ligga direkt i häcken utan att bli bländad.
Fenomenet ser jag bara på mindre vägar då det går att helt undvika på motorväg/2+1 väg genom att inte vara stoppkloss i vänsterfilen.
Jag skiter helt och fullt i om nån vill köra 200km/h på 70-120 väg, bara det inte drabbar mig i form av att han kör på mig eller orsakar olycka jag dras in i pga hans beteende att tränga sig fram.
Vad du inte tänker på är att JAG kanske måste bromsa av nån anledning för att undvika olycka och om då stresspellen håller avstånd den korta stunden han inte kan köra om av anledning orelevant så undviker HAN att orsaka olyckan som annars är faktum pga för kort avstånd. Räcker att jag ser älgen jag inte vill köra på men inte han uppfattar så orsakar han påkörningen om han inte håller avstånd nog.
Dpblad skrev:
VolvoB20 skrev: Helt fel, tvärs om ska du göra, när bilen bakom ligger riktigt nära så rycker du stenhårt i handbromsen samtidigt som du växlar ned och motorbromsar maximalt. Det gör att din bil tvärbromsar mycket hårt utan att bromsljusen tänds, det ger den som kör nära en tankeställare, så ska de uppfostras om de kör för nära.
Det funkar på dem också. Jag har råkar prova. Lastbilsföraren fick väja över i mötandes och höll på att välta :mrgreen:
llesrof skrev:
Dpblad skrev:
Det funkar på dem också. Jag har råkar prova. Lastbilsföraren fick väja över i mötandes och höll på att välta :mrgreen:
du råkade av misstag prova detta så jag säger bara en sak alla hade en jävla tur att det inte vart värre.

hasse
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skiljer […]

Laddbox från Easee tillsammans med deras las[…]

Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]