...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Variosboy skrev:Efter en tur till småland i helgen kan jag konstatera att ju längre ner i landet man kommer, desto fler är det som kör med dimljus och halvljus samtidigt.. Grymt störande.. Särskilt som många dimljus verkar peka lite vart som helst!
I det mörkaste Småland.
Jag irriterar mig på ungdomar som leker i trafiken. För några timmar sedan höll jag på att bli överkörd när jag gick över gatan. Två yngre ljushuvuden i en gammal Volvo 945 skulle leka genom att köra med sladd genom en rondell. Där de sladdade sig ur rondellen är det ett övergångsställe där jag var på väg över. Huruvida det är ett övergångsställe kan man i och för sig diskutera, det är inga markeringsr och inga skyltar, men både gång- och cykelbana går över vägen där och vägen delas av en refug. Jag hörde motorvrål och skrikande däck och fick se Volvon sladda sig ur rondellen och komma rakt mot mig. Jag funderade på att stå kvar och se om de skulle väja ned i branten mot järnvägen men tyckte att det var bättre att komma ur vägen. Jävla idioter. Må ni drabbas av någon sjuka som gör att ni inte får köra bil.
llesrof skrev:
Variosboy skrev:Efter en tur till småland i helgen kan jag konstatera att ju längre ner i landet man kommer, desto fler är det som kör med dimljus och halvljus samtidigt.. Grymt störande.. Särskilt som många dimljus verkar peka lite vart som helst!
I det mörkaste Småland.
Håller helt med dig här. Väldigt irriterande att möta bilar med dim på....brukar alltid slå på helljus om jag inte stör andra trafikanter. :x
Tycker det är mer störande då folk kör med dimbakljuset på (när det inte behövs) än halvljus+dimljus fram :roll: som att åka bakom någon som kör med konstant bromsljus ungefär..

Annars är det väl när folk inte kan hålla uppe farten när man kommer med lastbilen utan då sackar dom mellan 65-80 på 90-100 vägar, bättre då att stanna på en parkering och och släppa förbi..

Dom som inte använder blinkers är också störande i trafiken

/Kalle
Användarvisningsbild
av vetten
Allt vad ni skriver är RÄTT men för mej känns det som om att INTE andvända BLINKERS för att visa vart man ska är det som dom flesta IRRITERAR sej på ?:-/

Rätt eller fel ?:-/

Men om så många tycker det är åt hellvete :-O)

Varför föregår då inte fler med gott exempel???

Jag själv försöker alltid att visa vart jag ska, även i cirkulationsplatser (rondeller) och för mej känns det ungefär lika viktigt som att jag alltid sätter på mej bältet innan jag kör iväg.

Hur svårt kan det vara att visa att man tänker svänga vid nästa och åt vilket håll. Eller att genom att blinka in och ur en rondell bara för att hjälpa andra och trafikflytet ?:-/ ?:-/ ?:-/

PS. visste ni att det som är en rondell är det som är i mitten, det som man kör runt och som faktiskt räknas som parkmark, ja helt rätt!!! Du kan och har rätt att ha picknik i en park :-O) så kanske man ska testa en rondell nästa gång. DS. :-)-)
Det här blir ju lite paradoxalt och dubbelriktat, men jag stör mig på irritation i trafiken!

Varför måste alla bli så extremt upprörda när någon gör något fel? (alla fel är ju faktiskt inte med flit). Vi är ju inte mer än människor?
Och även om det är med flit så lär ju knappast dagen bli bättre för att man stör sig en massa på det??

Säger absolut inte att jag själv är så förstående och lugn, tvärtom, blir irriterad då och då. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på faktumet att man reagerar som man gör.. Det är ju knappast främjande på något sätt!
av llesrof
Variosboy... alla gör misstag i trafiken. Det som skiljer folk åt är hur man hanterar dem. Många av de beteenden som beskrivs i denna tråd gör man inte av misstag. Att missa döda vinkeln, att missa en annan bil i korsningen eller att råka rikta uppmärksamheten på något annat utanför bilen är misstag jag förstår, men inte att tränga sig, ligga som en stoppkloss vid enfiligt och gasa på när det blir tvåfiligt, regelmässigt strunta i blinkers och sånt, ser inte jag som misstag. Jag ser det som en attitydsfråga.
Att folk kan gör misstag i trafiken eller förefaller osäkra och lite virriga kan jag stå ut med då dom inte har någon avsikt att vara otrevliga i trafiken. Vad som stör mig är idioterna som verkar skita helt i att använda körriktningsvisare och som verkar tro att en motorväg är något slags slalombana där det är OK att köra om även på insidan bara dom får komma hem någon minut snabbare.

Mvh GK
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 552
Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Jag har tagit tid hur lång tid det tar att t[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]