...

Moderator: Moderatorer

av 9070
Just nu använder jag bara dubbelkameran, den första jag länkade till
joel80 skrev:En ny film med 2 små situationer från i förrgår. :)

[youtube]7kouqvZudmE[/youtube]

Jag tog ut video från min bak-kamera också.. men jag måste flytta den till nått ställe där den får bättre sikt bakåt. Svårt bara med hur jag ska dra ström till den. :)
Måste nog säga att många av situationerna i dina filmer är vardagsmat och ganska enkla att förutse och anpassa sig till så man slipper ligga på tutan konstant.
Och incidenten där bilen blinkar och vill in är det väl bara att släppa in om det går, vad spelar det för roll lixom.

Jag kör själv rätt så agresivt men har heller inga problem att anpassa mig i situationer där andra kanske gör fel, jag flyttar oftast på mig el släpper in, det fins ingen anledning att irritera en annan bilist med tutande och hyttande nävar, även om han gör fel.

Jag ligger tex ofta i vänsterfilen på motorväg i sisådär lagom omkörningshastighet och kommer det någon bak i arslet på mig släpper jag såklart förbi för att sedan gå ut i vänsterfil igen, ibland händer det att man blir omkörd i högerfilen ochså, men det är ju inte hela världen.

Jag kör inet själv prickfritt men jag irrriterar mig ochså väldigt sällan över andras körsätt, det handlar lite om att anpassa sig efter situationerna tycker jag, men det är bara min åsikt.

Och genereelt tycker jag att i tex stockholm är bilisterna oftast bussiga med att släppa fram en och så, ibland är det lite kinkigare men då sticker man ut nosen en bit och då skapas det oftast en lucka så man kan smita igenom :-)
Droopy: En diskussion som dyker upp emellanåt i den här tråden är att man tutar/blinkar etc för att uppmärksamma föraren på att denne gör fel. I det här klippet med personen som ville snylta sig in så kan det likväl varit så enkelt att det inte är en stockholms-bo som därför inte riktigt hittar och insåg det i sista sekund, men sen finns det som bekant gott om folk som ligger i andra filer och susar förbi en kö för att sedan tränga sig in längst fram.

Jag ligger också alltsom oftast i vänsterfilen på motorväg, speciellt när jag åker hem till Skövde och hälsar på familjen. Men det beror på att man ibland på 110-sträckor ligger i 120 etc och då är det "enklast" att ligga fritt där ute istället för att vika fram och tillbaka vid omkörningar. Och förstås, kommer någon ikapp bakom när jag ligger i vänster så viker jag såklart undan. Inte svårare än så. :)

Folk här i Stockholm kan trafiken och anpassar sig ofta men tycker att man mer och mer märker folk som börjar skita i det och anser att de inte behöver ta hänsyn till diverse vägbyggen som orsakar köer. Främst taxibilar, så de är extra roliga att bråka med.
Användarvisningsbild
av joel80
9070 skrev:Köp denna så slipper du tänka på strömmen... http://bilkamera.se/bilkameror/Bilkamer ... 20hd#intro

Jag vill inte tumma på kvalitén på det sättet.. där spelar den in i betydligt sämre kvalité både fram och bak.. och man får rätt dålig sikt bakåt med tanke på att kameran måste sitta vid framrutan även då den filmar bakåt.

Den från Conrad verkar okej med tanke på priset, men är inte i närheten av den BlackVue DR500GW jag har i kvalité och funktion.
Droopy skrev: Måste nog säga att många av situationerna i dina filmer är vardagsmat och ganska enkla att förutse och anpassa sig till så man slipper ligga på tutan konstant.
Och incidenten där bilen blinkar och vill in är det väl bara att släppa in om det går, vad spelar det för roll lixom.

Jag kör själv rätt så agresivt men har heller inga problem att anpassa mig i situationer där andra kanske gör fel, jag flyttar oftast på mig el släpper in, det fins ingen anledning att irritera en annan bilist med tutande och hyttande nävar, även om han gör fel.

Jag ligger tex ofta i vänsterfilen på motorväg i sisådär lagom omkörningshastighet och kommer det någon bak i arslet på mig släpper jag såklart förbi för att sedan gå ut i vänsterfil igen, ibland händer det att man blir omkörd i högerfilen ochså, men det är ju inte hela världen.

Jag kör inet själv prickfritt men jag irrriterar mig ochså väldigt sällan över andras körsätt, det handlar lite om att anpassa sig efter situationerna tycker jag, men det är bara min åsikt.

Och genereelt tycker jag att i tex stockholm är bilisterna oftast bussiga med att släppa fram en och så, ibland är det lite kinkigare men då sticker man ut nosen en bit och då skapas det oftast en lucka så man kan smita igenom :-)
Du har helt rätt i att viss av situationerna kunde jag undvika då dom går att förutse, men jag är lite less på att behöva akta mig hela tiden för andra som kör olagligt eller felaktigt med dålig uppmärksam. Jag tycker att en liten tutning kan gott den som gjort fel få, så kanske den upptäcker att den faktiskt gjort något fel och är lite mer uppmärksam nästa gång.

Jag hyttar väldigt sällan (läs aldrig) med näven och svär inte speciellt mycket eller är speciellt arg, däremot tycker jag att tutan är till för att uppmärksamma andra förare på att jag finns där och när de gör fel som påverkar mig.

Som jag skrev i filmen så var det kanske lite aggresivt.. men jag blir så irriterad på sånt där beteende.. det var verkligen inte en turist i bilen utan personen visste väldigt väl vad den gjorde. Man brukar se och känna på körstilen när det är någon som inte är van området, det här var inte ett sånt tillfälle! :)

Sen är det ju faktiskt så att det ni får se av min körning är ju just de sakerna där det händer något.. när jag kollar på mina egna klipp verkar det som att jag åker omkring och tutar hela tiden.. det gör jag inte. :)
Jag kör ibland 100 mil i veckan, och om det då blir några sånna här situationer är det inte så stor del av mitt körande, men det skulle vara rätt tråkigt för er att se all annan tid.. ;)
av 9070
Nja, gällande kameran från bilkamera.se så sitter ju frontkameran i framrutan, den andra kameran sitter i bagaget. Det är ju en kabel däremellan!
Användarvisningsbild
av joel80
9070 skrev:Nja, gällande kameran från bilkamera.se så sitter ju frontkameran i framrutan, den andra kameran sitter i bagaget. Det är ju en kabel däremellan!
Ah.. det förstod jag inte. Dock en ännu längre kabeldragning... :)
Var i bak har du kameran? Inte helt lätt att få en bra placering på en V70.. det är väldigt långt bak till bakrutan.. och om man ska sätta den på rutan måste sladden komma uppifrån för att det ska gå att öppna luckan.
Blivit mycket bilkörande nu.. och då blir det lite händelser.

Här är två från imorse.

[youtube]zN-x-1Arsp8[/youtube]

Jag var lite morgonseg.. borde sett bilen från vänster tidigare. (andra klippet) Den här gången var jag sen att upptäcka situationen... jag sökte inte händelsen. Dåligt av mig, även om det inte hade varit mitt fel med en smäll.. högerregeln är rätt stark.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Hahaha.. Är du inte sugen på dina 15 minutes? ;)

Ja bussen kommer från höger.. (fast han har väjningsplikt) det är inte han som bryter mot något högerregel, utan han spärrar ju mötande körfält på den väg han kommer ifrån som du kanske ser, jag hamnar ju i rabatten. :)

I det andra klippet är ingen av oss på huvudled.. då gäller högerregeln, fast tydligen inte för alla..
  • 1
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 356
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]