...

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev: Jag tycker du generaliserar. Förmåga att hantera en bil har inte med ålder att göra, oftast. Ja, jag tillhör de som enligt dig skall sluta köra bil, åtminstone i närtid. Jag går på årliga kontroller, innehar flygcertifikat, och har enligt läkaren inga förändringar av min förmåga att vare sig köra bil eller framföra ett flygplan. Men den förare som "klämde " sig förbi mig då jag körde kylbilen, och orsakade dödsolyckan jag skrev om, var 29 år
En undersökning rätt nyligen kom väl fram till att äldre förare inte alls orsakar speciellt många olyckor? Däremot är de mellan 18 och 24 fortfarande en riskgrupp. Till denna riskgrupp vill jag inkludera BMW- och Audiförare oavsett ålder samt förare av XC60 och nyare VW Passat. :mrgreen:

Undersökningar har också visat att majoriteten av manliga förare anser sig köra skickligare än genomsnittet.

Här kan ni läsa mer om äldre i trafiken. En 30-åring är lika säker i trafiken som en 90-åring.
Användarvisningsbild
av joel80
llesrof skrev:
SvenB skrev: Jag tycker du generaliserar. Förmåga att hantera en bil har inte med ålder att göra, oftast. Ja, jag tillhör de som enligt dig skall sluta köra bil, åtminstone i närtid. Jag går på årliga kontroller, innehar flygcertifikat, och har enligt läkaren inga förändringar av min förmåga att vare sig köra bil eller framföra ett flygplan. Men den förare som "klämde " sig förbi mig då jag körde kylbilen, och orsakade dödsolyckan jag skrev om, var 29 år
En undersökning rätt nyligen kom väl fram till att äldre förare inte alls orsakar speciellt många olyckor? Däremot är de mellan 18 och 24 fortfarande en riskgrupp. Till denna riskgrupp vill jag inkludera BMW- och Audiförare oavsett ålder samt förare av XC60 och nyare VW Passat. :mrgreen:

Undersökningar har också visat att majoriteten av manliga förare anser sig köra skickligare än genomsnittet.

Här kan ni läsa mer om äldre i trafiken. En 30-åring är lika säker i trafiken som en 90-åring.
Var det meningen att du skulle länka något? :)
Användarvisningsbild
av Derank
Blandmissbrukarna i trafiken utgör garanterat en större kategori och fara än Sune på 90år, det vågar jag påstå utan KÄLLA
Varför envisas vissa med att ständigt köra 15-20 kmh långsammare än tillåten hastighet, oftast dessutom mitt i körbanan eller helst så nära mittlinjen att det försvårar en omkörning?
Det är oftast de som kör för sakta som orsakar situationer i trafiken, sällan de som håller hastighet och trafikrytm!

Mike
Jag sabbar med trafikrytmen då denna ligger ca 10km/h över tillåten hastighet där jag bor så jag tillhör väl de som sabbar för de som inte har två minuter över i veckan då jag håller högsta tillåtna hastighet :) ligger dock inte och slickar mitten ;)
mikethebik skrev:Varför envisas vissa med att ständigt köra 15-20 kmh långsammare än tillåten hastighet, oftast dessutom mitt i körbanan eller helst så nära mittlinjen att det försvårar en omkörning?
Det är oftast de som kör för sakta som orsakar situationer i trafiken, sällan de som håller hastighet och trafikrytm!

Mike
Framförallt upplever jag detta på 2+1-vägar.
Det bromsas när det blir ett körfält, sen gasas det när det blir två körfält... :roll:

Stör mig även på de som inte respekterar oskrivna regler på parkeringar.
Står jag och väntar (med blinkers på) på en som ska backa ut från en ruta så förutsätter jag att detta respekteras.
Idag (på en ort 40 mil hemifrån) var det en som svängde in mitt framför min bil och tog parkeringsplatsen. Det skulle han inte ha gjort.
Efter några väl valda ord, utan att höja rösten, så såg denna yngling lagom skräckslagen ut... :mrgreen:
Det fanns fler platser, så jag rullade glatt in på en av dessa. Nöjd och belåten 8)
BennyL skrev:Varför parkerar man vid en soppapump på macken för att sedan bara gå in och köpa kaffe och röka?
Jävla dyngbeteende :evil:
För att rökare i allmänhet är lata och egoistiska.
fjohan82 skrev: Stör mig även på de som inte respekterar oskrivna regler på parkeringar.
Står jag och väntar (med blinkers på) på en som ska backa ut från en ruta så förutsätter jag att detta respekteras.
Idag (på en ort 40 mil hemifrån) var det en som svängde in mitt framför min bil och tog parkeringsplatsen. Det skulle han inte ha gjort.
Efter några väl valda ord, utan att höja rösten, så såg denna yngling lagom skräckslagen ut... :mrgreen:
Det fanns fler platser, så jag rullade glatt in på en av dessa. Nöjd och belåten 8)
För en herrans massa år sedan råkade jag vara en sådan yngling. Det var fullt på parkeringen och jag såg en bil åka iväg. Jag svängde in och parkerade. Då, från ingenstans, hörde jag en gammal tant vräka ur sig ”det där var minsann fräckt gjort”. Jag fattade ingenting eftersom det inte fanns någon bil i närheten som väntade på den parkeringen. Jodå, jag borde minsann ha förstått att hennes gubbe skulle hadt den platsen. Cirka 20 meter längre bort stod det en bil och i den satt en skitsur gubbe. Hennes gubbe. Hon fortsatte att pissa dålig attityd på mig. Jag förklarade att jag inte sett dom och att det hade vart fiffigt om de kört fram och markerat att de skulle ha platsen. Så som deras bil stod så var det inte självklart att de gjorde anspråk på platsen. Det hjälpte inte, hon fortsatte anklaga mig. Jag valde att avsluta istället för att tjafse ned henne eftersom hon uppenbarligen var logikresistent. ”Vet du vad? Jag har hela dagen på mig att hitta en parkering och hade du inte vart så oförskämd och otrevlig så hade jag kunnat ge er den här platsen. Men nu tänker jag inte göra det” sa jag och gick glatt vidare. Detta njuter jag lite av än även att det säkert är 20 år sedan.
  • 1
  • 419
  • 420
  • 421
  • 422
  • 423
  • 552

Hej, jag behöver hjälp då jag &aum[…]

Ni känner er bil bäst, jag får k&a[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&a[…]

Reparera läckande AC

Kör med den billigaste bara. Båda m&au[…]