...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Ta bilder på din lösning om du orkar.. kul att se hur andra löser det. :)
Brainy skrev:Den första. Var det verkligen drl'en eller var bakljusen trasiga? Det lilla man ser av framljusen så verkar ju de lysa rätt starkt.
DRL fanns inte på den generationen av Toyota Auris, förutom hybridmodellen som har ett gäng lysdioder nere i kofångaren. Den där bilen har helt klart halvljusen tända. Det måste vara nåt fel på bakljusen.
grillchips skrev:Jag är helt med Joel här. Jag fattar tekniken och allt vad den innebär i det praktiska etc. Men den måste definitivt trimmas in mer och anpassas bättre efter när den ska slå om till halvljus.
Finns tydligen statistik (eller förstå-sig-påare iallafall) som menar att anledningen till att baklysena är släckta är för att du reagerar snabbare på en bil som går från släckt till tänt vid en inbromsning istället för att de är tända hela tiden och bara lyser starkare när du bromsar. Visst förstår jag tankesättet där, men jag köper det inte för fem öre.

När jag köper en modernare bil med auto för DRL så kommer jag ändå köra manuellt som jag gör idag. För visst går det att vrida av halvljus, trycka på dimlyse men fortfarande ha baklysena tända?
Min bil har halvljusautomatik via ljussensor och det fungerar hur bra som helst. Ska jag klaga på nåt så är det att tröskeln för när den ska slå på halvljusen är lite väl låg. Har aldrig behövt vrida på halvljusen själv, och då hör jag ändå till dem som tycker jag har koll. ;) Snörök eller dimma mitt på ljusan dag är tillräckligt för att halvljuset ska hoppa igång.

Och du blir inte coolare av att köra med dimljus, bara så du vet. ;)
Då var kameran på plats och sitter bakom (framför) backspegeln, tillräckligt långt upp för att inte skymma sikten men samtidigt så pass långt ner att jag kan manövrera den utan att plocka ner allt.
Kabeln har jag dragit i innertaket till a-stolpen och sedan ner under panelen.
Här under har jag sedan tidigare en lösning med relä och uttag för min gps så här blev det då ett extra uttag till kameran.
Allt gömt och har fortfarande kvar mitt uttag vid myntfacket till att ladda telefonen :)

Bild
Bild

Har dock bara torrkört än så länge, det får bli skarpt läge i morgon :)
Användarvisningsbild
av joel80
Perc
Då gav jag kanske DRL skulden för något som inte var dess fel.. om det inte är någon som konverterat...
Att det funkar för dig beror kanske på att du har viss koll på vad du gör när du kör bil.. t.ex har lysvredet på auto...
Men du har ändå under dagtid inga bakljus? En försämring i säkerhet mot för hur det varit.. som inte är lika allvarlig som handhavandefel i mörker. Att möjligheten till handhavandefel ens finns är pinsamt dåligt.

Hilmer
Kul att se.. jag skulle själv behöva fixa nått relä eller sno ström på nått annat vis bakom panelen.. jag har 3 saker ikopplat fram som standard och kommer ibland med en fjärde. Har en 12v-hub men det blir lite väl mkt sladdar.
Visa gärna lite mer av hur du koppat bakom panelen om du får möjlighet nån gång.
Användarvisningsbild
av Hilmer
joel80 skrev: Visa gärna lite mer av hur du koppat bakom panelen om du får möjlighet nån gång.
Nja, här har funktion gått före utseende... ;)
Perc: Då borde fler bilar vara kalibrerade som din med andra ord. ;) Jag har tidigare vintrar mött otaliga bilar vars DRL inte slagit om.
Och nej, klart man inte blir cool pga det, men det är snyggare i min mening. ;)
Användarvisningsbild
av Perc
joel80 skrev:Perc
Då gav jag kanske DRL skulden för något som inte var dess fel.. om det inte är någon som konverterat...
Att det funkar för dig beror kanske på att du har viss koll på vad du gör när du kör bil.. t.ex har lysvredet på auto...
Men du har ändå under dagtid inga bakljus? En försämring i säkerhet mot för hur det varit.. som inte är lika allvarlig som handhavandefel i mörker. Att möjligheten till handhavandefel ens finns är pinsamt dåligt.
Min bil har bakljusen igång även när jag kör med DRL, men jag vet att de flesta inte har denna funktion.

Ett problem här är väl att majoriteten (t.ex. Tyskland, Storbritannien) hittills inte har haft någon som helst belysning dagtid och folk är helt enkelt vana att vrida på halvljuset då det krävs. Här i Norden har bilar haft halvljusautomatik i 30 år och folk är inte vana att själv behöva ta ansvar för den detaljen.

Dessutom är en Brittisk bilist van att behöva titta efter mörklagda bilar i trafiken, medan vi är vana med att man ser ljusen först och resten av bilen sen.
Menar ni på fullt allvar, att jag skall sätta på halvljuset dagtid om någon tutar eller blinkar på mig för att mina bakljus inte lyser? Min bil har automatik, det enda läget som bakljusen kan vara tända i är halv/helljusläget. Inte ens i parkeringsläget lyser bakljusen då bilen körs. När jag kör växlar det från parkering till DRL. Den första och sista bilen i joel80:s film, är åt helvete. Men den i mitten verkar köra i dagsljus. Visserligen tror jag min bil hade slagit om, eftersom den i mitt tycke slår om tidigt. Jag har uppfattat att många är emot DRL-förordningen, men Sverige är hänvisade att följa den. Och en fordonsägare är inte brottsling, för att han/hon inte kör på halvljus dagtid.
Jag blinkar inte åt folk som inte har vett nog att ha bakljus på även när det är dagsljus, men tycker det är ett ofog och förstår inte varför man accepterar att bilen inte har bakljusen igång hela tiden, även om det är lagligt. Jag accepterar att du inte tycker likadant, men tycker att lagstiftningen blivit fel och att de som kör utan belysning bak och vet om det frivilligt accepterar en säkerhetförsämring.

Bilen i mitten kör verkligen inte i dagsljus.. det är rätt långt gången skymning.. vägbelysningen har som ni ser tänts. Kameran är rätt duktig på att kompensera för att det är lite mörkt, så jag håller med om att det kanske inte är så tydligt, annat än att kontrasterna på ljusa partier är rätt höga. (Bland annat ser ni skillnaden på vägen med mina ljusblink.. så blir det inte i dagsljus.)
joel80 skrev:Jag blinkar inte åt folk som inte har vett nog att ha bakljus på även när det är dagsljus, men tycker det är ett ofog och förstår inte varför man accepterar att bilen inte har bakljusen igång hela tiden, även om det är lagligt.
Ofog. Vad är det som är ofog? Det är inte bara lagligt, det är så det egenligen skall vara enligt EU förordningen.
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 356

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]