...

Moderator: Moderatorer

Hiskeligt fult är ordet jag letar efter och det gäller de gula Kex-choklad takboxarna som nu är på bilarna igen :) Skulle hellre äta jord än sätta en på bilen ;)
Micce1980 skrev:Hiskeligt fult är ordet jag letar efter och det gäller de gula Kex-choklad takboxarna som nu är på bilarna igen :) Skulle hellre äta jord än sätta en på bilen ;)
Lustigt hur olika åsikter man kan ha... jag tycker dom är mycket roligare än min svarta box.

/M
Micce1980 skrev:Hiskeligt fult är ordet jag letar efter och det gäller de gula Kex-choklad takboxarna som nu är på bilarna igen :) Skulle hellre äta jord än sätta en på bilen ;)
Instämmer. Men det är fritt fram att ha dålig smak som tur är ;-)
Användarvisningsbild
av Derank
Leopold skrev:
Hilmer skrev:
Leopold skrev: Personligen: accepterar helt och hållet om synfältet blir begränsat från synvinkeln av den som ligger till höger om bilen till vänster i filen. Så kan det vara tex om man har en lastbil i vänsterfält. Men det ligger inte på dig att avgöra vad andra kan se så lägg dig så långt ut åt vänster som möjligt för att underlätta för andra förare att göra vad de kan göra. Blockera aldrig möjligheterna genom att lägga dig i mitten av körfältet, det är litet idiotförklaring på det tyvärr. Inte minst från dig, av dina medtrafikanters förmågor att få trafiken att flyta på så gott det går.

Innan du idiotförklarar alla här så tänk på att det faktiskt finns olika typer av förare, det finns bl a äldre personer och människor med fysiska hinder som gör att de är tvingade att ställa sig så att dom kan se ordentligt åt båda hållen, att kunna köra ut säkert bör väl ändå kunna anses som en rätt viktig detalj! Ja faktiskt t o m viktigare än att du får vänta ett par sekunder extra!
Jag personligen blockerar ingen, det var faktisk det allra första jag skrev om du nu missade den biten.
Om jag anser att jag inte har sikt nog att köra ut säkert så avvaktar jag i min fil tills bilen bredvid har kört ut, rätt enkelt tycker jag och så löser jag "problemet"!
I ditt exempel så fanns det dessutom inga tydliga filer vilket inte tvingar någon till en speciell placering, då bör man kanske vara lite försiktig med att vräka ur sig så mycket dynga...
Beklagar om du anser att jag vräker ur mig dynga eller om du anser att jag idiotförklarar folk.

Från min synvinkel så kräver jag av medtrafikanter att de är fullt kapabla, förstår trafiksituationen och kan agera korrekt. Jag har ingen förståelse alls för att man skulle ha en acceptans för trafikanter som inte klarar att hantera normala trafiksituationer, inte förstår tex hur man placerar sitt fordon i filer och inte förstår när och hur man kör ut i korsningar. Sådana saker är elementära saker man testas på vid tex uppkörningar idag. Fixar du inte detta får du inget körkort, så enkelt är det.

Har man tex fysiska hinder som förhindrar föraren att framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt så är det kanske inte lämpligt att denna person innehar körkort.

Det finns buss, tåg och allmänna kommunikationsmedel som kanske vore mera lämpliga om man inte klarar kraven som gäller vid körning av bil.

___
PS. Jag har ingen som helst acceptans för att man tillåter inkapabla förare, tex åldringar med minimal synförmåga och reducerade kognitiva förmågor att köra runt i maskiner som väger uppåt ett par ton. Fullt möjligt idag tyvärr men det behöver styras upp.
Kom ihåg det när du bli 80 år...........

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
Bild
Senast redigerad av 2 Derank, redigerad totalt 0 gång.
Derank skrev:
Leopold skrev:...Jag har ingen som helst acceptans för att man tillåter inkapabla förare, tex åldringar med minimal synförmåga och reducerade kognitiva förmågor att köra runt i maskiner som väger uppåt ett par ton. Fullt möjligt idag tyvärr men det behöver styras upp.
Kom ihåg det när du bli 80 år...........
Tror att jag precis som de flesta som skriver i denna tråd har sina egna minnen och "nära-döden-upplevelser" som bakgrund till vad man ger uttryck för men att man kanske glömmer att berätta detta och då kan texten upplevas hård och okänslig. Jag förstår mycket väl om man som lastbilsföraren Exyzäta har ett annat perspektiv när det gäller hur man uppträder på vägarna för att förhindra olyckor, det är inte lastbilsförare jag tänkte på här.

Jag har ett flertal allvarliga incidenter där jag varit mycket nära att hamna ett antal fot under jord just pga åldrade trafikanter som inte ser, hör och reagerar som man måste göra som bilist. Som den äldre herre som körde ut mitt framför näsan på mig på 90-väg, han hade stopplikt. Att jag klarade situationen utan krasch var pga min reaktionsförmåga och en riktigt bra bil. Och en rejäl skopa tur inte minst.

Så jag menar vad jag säger när jag tycker att äldre förare borde kollas upp regelbundet och tas ur trafik när de inte längre fyller de krav vi ställer på bilförare. Det gäller även mig själv som sagt, om jag inte själv förstår när jag inte längre är lämplig förare den dag det kan vara aktuellt.
Derank skrev:
Bild
I stan rullar det en Mini där bakpartiet är utbytt mot en gigantisk Red Bull-burk. Den hade jag inte velat köra runt i.
SBergdahl skrev:
Instämmer. Men det är fritt fram att ha dålig smak som tur är ;-)
Visst är det så och den där rutiga golfen var ju hemskt annorlunda :)

Minin med red bull burk där bak är åtminstone en företagsbil fullt ut så men den sticker i alla fall ut.

Skulle dock kunna tänka mig att ratta denna varje december :wink:
God Jul.jpg
God Jul.jpg (115.12 KiB) Visad 775 gånger

Körde för övrigt ca 55 mil idag och de flesta skötte sig bra, sen finns ju alltid de som ska in två meter framför en på motorvägen samt en vit X5:a som körde om oss tre gånger i 150km/h, måste vara en förare med liten blåsa. :wink: Bevittnade lite onödig "road rage" med när en bil gick in mitt framför en, då körde den drabbade om och gjorde samma sak och sedan höll de på så några gånger. Saktade ner för att hålla bra avstånd då jag gärna vill komma fram helskinnad :)
av NilsO
Leopold skrev:
NilsO skrev:Måste säga att jag blir lite osäker här:

Säg att bil A stannar vid en stoppskylt och ska rakt fram. Bil B kommer bakom och ska svänga höger. Är det då tillåtet för bil B att köra fram i korsningen, ställa sig så långt fram som möjligt, och svänga ut innan bil A har kört över korsningen?
Inga problem alls. Förare A och B har helt olika situationer att ha koll på. Förare bil A måste ha koll på trafik både från höger och vänster. Förare bil B enbart från vänster och det gör att denne troligen kommer att hitta en lucka mycket fortare än förare A. Det är precis därför det är så dumt om förare A placerar sitt fordon så att förare bil B inte har möjligheten att köra iväg åt höger i korsningen, det stoppar upp all trafik bakåt helt i onödan.

Om det nu är så att bil A är en gigantisk SUV eller lastbil, javisst då blir det ju svårare för förare av bil B att se när man kan köra åt höger. Men detta beslut är förare bil B's beslut, inget som förare bil A ska bekymra sig om (kanske finns frontmonterade kameror etc i bil B... skit samma).

Min poäng: sitt inte och bestäm vad andra ska kunna göra. Ge möjligheter till ett smidigt trafikflöde så långt möjligt.
Jo, det är klart att den som ska svänga höger oftare hittar luckor. Men i princip innebär det också att man kör om i korsningen. Jag kan inte säga att jag klart lärt mig vad som egentligen gäller i en sådan situation, när det bara är ett körfält.

Jag har några gånger råkat ut för att stanna vid en stoppskylt i en viss korsning där jag själv brukar svänga vänster, och blivit omkörd till vänster av en annan bil som också ska svänga vänster. Jag har blinkat vänster, men inte legat alldeles ut till kanten eftersom det är ett staket som skymmer sikten om man står så. Lite förbryllande.
Användarvisningsbild
av SvenB
Leopold skrev:
Exyzäta skrev:Bäste Leopold, du blir väl själv tillräckligt gammal och skröplig en dag då du kommer till det stadiet att du bör kliva ur ditt fordon och låta någon annan köra dig, om du kommer till insikt om detta trots din idag översittarattityd att du verkar veta bäst. Det är sådana med den attityden som svarar när de krockar att det alltid är någon annans fel.
Litet lustig kommentar om att jag skulle ha en "översittarattityd".

Du borde förstå att om jag propagerar för att återpröva körkort periodiskt så innefattar det givetvis alla inklusive mig själv. Är jag inte fullt kapabel kognitivt, inte klarar grundläggande färdigheter vad gäller körning av det fordon jag har behörighet att köra enligt körkortet så är det dags för mig att dra mig tillbaka som förare av aktuelt fordon.

Vad är det du tycker är fel i mitt resonemang?
Jag tycker du generaliserar. Förmåga att hantera en bil har inte med ålder att göra, oftast. Ja, jag tillhör de som enligt dig skall sluta köra bil, åtminstone i närtid. Jag går på årliga kontroller, innehar flygcertifikat, och har enligt läkaren inga förändringar av min förmåga att vare sig köra bil eller framföra ett flygplan. Men den förare som "klämde " sig förbi mig då jag körde kylbilen, och orsakade dödsolyckan jag skrev om, var 29 år
  • 1
  • 418
  • 419
  • 420
  • 421
  • 422
  • 552

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC