...

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:
Leopold skrev:
Hilmer skrev:Jag placerar mig aldrig i mitten själv, men jag förstår dock de som gör det!
För det finns få saker som blir så tokigt som att det ska stå två bilar i bredd på väg ut och ingen av dem ser ett skit för den andra bilen är i vägen, två förare med halsar som giraffer kör till sist ut på ren chansning...
Personligen: accepterar helt och hållet om synfältet blir begränsat från synvinkeln av den som ligger till höger om bilen till vänster i filen. Så kan det vara tex om man har en lastbil i vänsterfält. Men det ligger inte på dig att avgöra vad andra kan se så lägg dig så långt ut åt vänster som möjligt för att underlätta för andra förare att göra vad de kan göra. Blockera aldrig möjligheterna genom att lägga dig i mitten av körfältet, det är litet idiotförklaring på det tyvärr. Inte minst från dig, av dina medtrafikanters förmågor att få trafiken att flyta på så gott det går.
Så förbaskat svårt är det inte att se vägen även om det står en bil bredvid. Är det inte en bil som skymmer så kan man ge sig fan på att det är en skylt eller något annat som skymmer lite. Att placera sig illa vid vänstersväng så att man hindrar de som skall åt höger är inget annat än ett ofog.
Ja det är ju er åsikt, men man är ju sällan ensam ute på vägarna, alla med kanske olika åsikter vilket man måste ha med i beräkningen och faktiskt också måste förhålla sig lämpligt på för att vara en bra förare.
Att vara allt för egoistisk i trafiken kan straffa sig en vacker dag.
av NilsO
Måste säga att jag blir lite osäker här:

Säg att bil A stannar vid en stoppskylt och ska rakt fram. Bil B kommer bakom och ska svänga höger. Är det då tillåtet för bil B att köra fram i korsningen, ställa sig så långt fram som möjligt, och svänga ut innan bil A har kört över korsningen?
Ja det borde inte vara några problem så länge han inte hindrar trafiken i korsningen
Hilmer skrev: Att vara allt för egoistisk i trafiken kan straffa sig en vacker dag.
Till exempel de som placerar bilen i mitten när de skall svänga åt vänster. :mrgreen:
llesrof skrev:
Hilmer skrev: Att vara allt för egoistisk i trafiken kan straffa sig en vacker dag.
Till exempel de som placerar bilen i mitten när de skall svänga åt vänster. :mrgreen:
Ja du anser det, men den som gör så gör det kanske ut av en väldigt bra anledning, och det vet varken du eller jag, och det är detta som jag velat ha fram hela tiden att man kan inte vara så egoistisk i trafiken utan istället vara uppmärksam och kanske t o m lite förlåtande på att andra löser situationer på ett annat sätt.

Sen finns det ju situationer där förare gör rent korkade och farliga grejer och där kan man ju ha lite åsikter, men det anser jag inte vara riktigt samma sak som hur man placerar sin bil i en korsning;)
NilsO skrev:Måste säga att jag blir lite osäker här:

Säg att bil A stannar vid en stoppskylt och ska rakt fram. Bil B kommer bakom och ska svänga höger. Är det då tillåtet för bil B att köra fram i korsningen, ställa sig så långt fram som möjligt, och svänga ut innan bil A har kört över korsningen?
Inga problem alls. Förare A och B har helt olika situationer att ha koll på. Förare bil A måste ha koll på trafik både från höger och vänster. Förare bil B enbart från vänster och det gör att denne troligen kommer att hitta en lucka mycket fortare än förare A. Det är precis därför det är så dumt om förare A placerar sitt fordon så att förare bil B inte har möjligheten att köra iväg åt höger i korsningen, det stoppar upp all trafik bakåt helt i onödan.

Om det nu är så att bil A är en gigantisk SUV eller lastbil, javisst då blir det ju svårare för förare av bil B att se när man kan köra åt höger. Men detta beslut är förare bil B's beslut, inget som förare bil A ska bekymra sig om (kanske finns frontmonterade kameror etc i bil B... skit samma).

Min poäng: sitt inte och bestäm vad andra ska kunna göra. Ge möjligheter till ett smidigt trafikflöde så långt möjligt.
Bäste Leopold, du blir väl själv tillräckligt gammal och skröplig en dag då du kommer till det stadiet att du bör kliva ur ditt fordon och låta någon annan köra dig, om du kommer till insikt om detta trots din idag översittarattityd att du verkar veta bäst. Det är sådana med den attityden som svarar när de krockar att det alltid är någon annans fel.
Exyzäta skrev:Bäste Leopold, du blir väl själv tillräckligt gammal och skröplig en dag då du kommer till det stadiet att du bör kliva ur ditt fordon och låta någon annan köra dig, om du kommer till insikt om detta trots din idag översittarattityd att du verkar veta bäst. Det är sådana med den attityden som svarar när de krockar att det alltid är någon annans fel.
Litet lustig kommentar om att jag skulle ha en "översittarattityd".

Du borde förstå att om jag propagerar för att återpröva körkort periodiskt så innefattar det givetvis alla inklusive mig själv. Är jag inte fullt kapabel kognitivt, inte klarar grundläggande färdigheter vad gäller körning av det fordon jag har behörighet att köra enligt körkortet så är det dags för mig att dra mig tillbaka som förare av aktuelt fordon.

Vad är det du tycker är fel i mitt resonemang?
Leopold skrev:
Exyzäta skrev:Bäste Leopold, du blir väl själv tillräckligt gammal och skröplig en dag då du kommer till det stadiet att du bör kliva ur ditt fordon och låta någon annan köra dig, om du kommer till insikt om detta trots din idag översittarattityd att du verkar veta bäst. Det är sådana med den attityden som svarar när de krockar att det alltid är någon annans fel.

Du borde förstå att om jag propagerar för att återpröva körkort periodiskt så innefattar det givetvis alla inklusive mig själv. Är jag inte fullt kapabel kognitivt, inte klarar grundläggande färdigheter vad gäller körning av det fordon jag har behörighet att köra enligt körkortet så är det dags för mig att dra mig tillbaka som förare av aktuelt fordon.

Kan du ta det nederlaget att stå utan körkort en dag på ett moget sätt utan att streta emot och tycka att du klarar vad som helst bakom ratten? En sak är att säga det nu, en annan att stå för det den dagen det gäller en själv.
Själv så kör jag tankbil med bensin och diesel som väger 64 ton. Jag tycker att jag är världens bästa förare men jag är övertygad om att det är jag ensam om att tycka, de andra runt mig i trafiken tycker nog nåt helt annat där jag ligger i 80 och såsar mitt ivägen för deras framfart.
Exyzäta skrev:
Leopold skrev:

Kan du ta det nederlaget att stå utan körkort en dag på ett moget sätt utan att streta emot och tycka att du klarar vad som helst bakom ratten? En sak är att säga det nu, en annan att stå för det den dagen det gäller en själv.
Själv så kör jag tankbil med bensin och diesel som väger 64 ton. Jag tycker att jag är världens bästa förare men jag är övertygad om att det är jag ensam om att tycka, de andra runt mig i trafiken tycker nog nåt helt annat där jag ligger i 80 och såsar mitt ivägen för deras framfart.
Förhoppningsvis inser jag själv när det är dags att sluta köra bil. Om jag inte är förmögen att inse när det är dags så tror jag det behövs någon form av återkommande prövning, typ "köra upp" säg vart femte år efter att man fyllt 70. Jag har inga problem med detta alls, tvärtom jag tycker det vore en lysande idé för att få bort en stor mängd olämpliga förare från vägarna.

Att du kör en 64 tons tankbil är helt orelaterat till vad vi pratar om här som jag ser det. Du och ditt ekipage är en av de saker en kompetent förare har att förhålla sig till, inga problem alls.
  • 1
  • 417
  • 418
  • 419
  • 420
  • 421
  • 552

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]