...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Efter att ha varit ganska nöjd med trafik och beteenden så har jag nu totalt ändrat åsikt. Det pågår ett vägbygge i stan där genomfarten fått en fil avstängd. Skylten att filen leds om och stängs av är synlig sådär 2-300 meter, sen är det ytterligare 250 meter efter den som man kan färdas i samma fil innan den tar tvärslut. Det är välkänt i stan dessutom att filen är avstängd, så om det bara vore utsocknes folk på genomresa som använde den filen i okunskap om den förestående avstängningen så vore det väl okej.
Men riktigt så ser det inte ut.
Nejdå, när det är kö på grund av det minskade flödet, så passar stadsbussar, lokala firmor, samt privatpersoner på att åka snabbt så inihelvete i vänsterfilen som är avstängd, tvärnita med tjutande däck och kasta sej in i högerfilen genom att helt sonika pressa in sina högerskärmar och hoppas på att nån inte vågar åka fram, när sen första pressat in sin skärm och fått plats, så kör samtliga nos i röv på varandra så att den som befinner sej i rätta filen helt sonika får vänta på 10-15 bilar som befinner sej medvetet i fel fil för att hinna före. På så sätt tjänar man 30 bilars plats i kön. Och alla som gjorde rätt ifrån början får vänta. Samma med idiotin att när en fil man ska in i är full och det faktiskt inte finns nånstans att ta vägen när du får grönt. Vad tänker man med när man ÄNDÅ bara kör rätt ut och spärrar en korsning för alla, även dom som ska åka åt andra håll? Återigen inte bara EN som gör det utan ut med så många bilar som det går att pressa in i en korsning bara. (Dom som kommer från vänster i bilden, fyller korsningen trots att genomfarten är full med människor som ska rakt fram på bilden. Tack vare att dom fyller korsningen så kan nu inte dom som kommer nedifrån på bilden och ska vänster åka heller. Det blir totalstopp.) Vad driver såna människor? Inte är dom tänkande människor iallafall? Hela stolpen må vara grön men finns det inte plats så finns ingen anledning att åka. Det blir inte MER plats för att man försöker trycka in sin bil också.
Gjorde en snabbskiss över korsning och problemet. Det blir bara rörigt när jag förklarar annars..
Bild

Vid 1 Syns skyltningen och avspärrningen.
Vid 2 Är avspärrningen.
Gula streck är trafikljus
Orangea pilen är skyltningen
Orangea strecket är avspärrningen
För att balansera upp diskussionen om taxiförare händer det väldigt sällan att jag irriterar mig på deras körning. Jag kan inte komma på när senast jag såg en taxiförare göra en farlig idiot-grej, t.ex. Det ligger väl lite i deras roll också att inte ta risker. Visst ser man att de ibland - på ett oftast sofistikerat sätt - tar sig fram i köer osv, men jag har viss tolerans för det. Jag vet ju att det sitter en kund som betalar.
av Lövet
StringerBell skrev:Visst ser man att de ibland - på ett oftast sofistikerat sätt - tar sig fram i köer osv
Du menar att med tuta och gester klämma sig in mellan bilar och gärna fastna halvvägs så man blockerar den fil man kom från? Det håller jag med om att de är fantastiska på.
I går retade jag mig på stressade bilister. Egentligen så retar jag mig väldigt lite i trafiken då jag har inställningen att alla kan göra idiotiska saker utan förvarning.... Även jag ibland.
Men i går skulle jag köra genom centrala Karlstad (staden med adrenalinförare). Vid ett obevakat kors så hade jag en megakö bakom mig och massa folk som ville ut så jag stannade och släpte ut en som jag brukar.... Kanske förlorar 5 sekunder på det (dåligt uppfostrad för Karlstad). Idioten bakom slängde sig på tutan. Snart kommer han skriva på Audiforum om idioten som inte körde utan var tvungen att visa finger under den tid det tog att släppa ut 5 bilar till. Kan påpeka att jag hade en MKT irriterad Audiförare i häcken till E18.
*pettson* skrev:Nejdå, när det är kö på grund av det minskade flödet, så passar stadsbussar, lokala firmor, samt privatpersoner på att åka snabbt så inihelvete i vänsterfilen som är avstängd, tvärnita med tjutande däck och kasta sej in i högerfilen genom att helt sonika pressa in sina högerskärmar och hoppas på att nån inte vågar åka fram, när sen första pressat in sin skärm och fått plats, så kör samtliga nos i röv på varandra så att den som befinner sej i rätta filen helt sonika får vänta på 10-15 bilar som befinner sej medvetet i fel fil för att hinna före. På så sätt tjänar man 30 bilars plats i kön. Och alla som gjorde rätt ifrån början får vänta.
Det här får vi nog bena upp lite.

Är det tillåtet att köra i vänsterfilen, fram till avspärrningen, så är det. Att man "tjänar platser i kön" har ingen betydelse.

Väl framme vid nålsögat får man dock inte tränga sig före, utan där gäller kugghjulsprincipen och varannan skall köra.
andreas_lofgren skrev:
StringerBell skrev:Visst ser man att de ibland - på ett oftast sofistikerat sätt - tar sig fram i köer osv
Du menar att med tuta och gester klämma sig in mellan bilar och gärna fastna halvvägs så man blockerar den fil man kom från? Det håller jag med om att de är fantastiska på.
Nej, känner faktiskt inte igen det alls. Helt ärligt. Jag kan tänka mig att stockholmstrafiken är en helt annan än ens det göteborgska som jag har mest erfarenhet av. Att det finns ett stratum av innerstadsstockholmare som koketterar med att aldrig sätta sin fot i tunnelbanan eller annan kollektiv trafik utan åker taxi överallt förbättrar säkert inte situationen.

Vad jag tänker på är att utnyttja de luckor som uppstår när kön av bilar vid ett trafikljus glesas ut vid grönt ljus.
av *pettson*
torbjorn_75 skrev:
*pettson* skrev:Nejdå, när det är kö på grund av det minskade flödet, så passar stadsbussar, lokala firmor, samt privatpersoner på att åka snabbt så inihelvete i vänsterfilen som är avstängd, tvärnita med tjutande däck och kasta sej in i högerfilen genom att helt sonika pressa in sina högerskärmar och hoppas på att nån inte vågar åka fram, när sen första pressat in sin skärm och fått plats, så kör samtliga nos i röv på varandra så att den som befinner sej i rätta filen helt sonika får vänta på 10-15 bilar som befinner sej medvetet i fel fil för att hinna före. På så sätt tjänar man 30 bilars plats i kön. Och alla som gjorde rätt ifrån början får vänta.
Det här får vi nog bena upp lite.

Är det tillåtet att köra i vänsterfilen, fram till avspärrningen, så är det. Att man "tjänar platser i kön" har ingen betydelse.

Väl framme vid nålsögat får man dock inte tränga sig före, utan där gäller kugghjulsprincipen och varannan skall köra.
Vad som nu är lagligt och vad som är gångbart i denna typ av trafik är två skilda saker. Lagmässigt sett så är det absolut lagligt att både köra i filen som kommer att avslutas och att preja sej in i nästa fil, tanken är kugghjul men varannan blir det aldrig. Möjligen en front in ovilligt och 20 som löper förbi hela kön i taget. Problemet var att jag irriterar mej. Inte att det var olagligt. Det skapar absolut inte ett flöde förutom möjligen för dom som pressar sej förbi allihopa i filen som avslutas. Det skapar däremot en massa stopp när folk både krockar och hotar varann längst fram. ( skett 21 kollisioner på 2 månader då folk från avslutande fil bara struntar i vilket och girar in i filen som fortsätter, för dom stannar nog?). Det är känt att filen tar stopp där och det finns väldigt gott om tid att rätta in sej i filen som flyter förbi. Men inte då..
Det är likaså lagligt att bara åka rätt ut i en korsning och bara vara ivägen för allt och alla rent lagmässigt, man åker på grönt och sen är det som det är, 30 bilar nos i röv mellan rödljusen i ingenmansland medans folk bråkar längre ned i flödet precis som jag berättat ovan. Men samtidigt där man är ståendes mitt i ingenstans så stoppar man södergående och norrgående körfält samt körfältet som går väster ut (uppåt och nedåt, vänster på bilden) bara för att man hävdade sin rätt att åka till ingenstans då det inte finns plats hur gärna man än vill.
Det går att vara väldigt smidig om man tänker till istället och det sker inte heller mot lagen på nåt sätt. Men det finns tydligen en otrolig motvilja till att tänka INNAN man kör.
Användarvisningsbild
av Brainy
Är ju rätt så vanlit att busschaufförer och andra förare av stora fordon lägger sig och blockerar båda filer vid denna typ av avsmalningar för att trafiken ska flyta bättre framför.

Men faktiskt så var det just en sådan som blev dömd i domstol för inte allt för länge sedan. Domstolen ansåg att det var fel att blockera båda filerna så inte andra skulle kunna tränga sig före.

Personligen blir jag mest less på alla som tycker sig ha så mycket mer bråttom än alla andra, men det gäller ju inte bara i trafiken.

På ica förra veckan så hade jag lagt upp alla mina varor på bandet och stod och väntade på att personen framför skulle betala, men babsapparaten fungerade inte så de höll på och trilskades i omkring 5 minuter, ganska precis då kommer det ytterligare 2 personer och ställer sig bakom mig i kön. Kassörskan säger då att vi ska flytta kön till en kassa några snäpp bort för att denna slutat fungera. Varav dessa två personer bakom mig spurtar till den andra kassan för att komma först dit. Jag som fick börja med att plocka upp mina varor från bandet kom hopplöst sist. Att jag hade stått före dem när kön flyttades hade dom noll och ingen förståelse för :roll:
Inget som förstör min dag direkt men det speglar rätt väl att allt för många bara tänker på sig själva och inte bryr sig ett dugg om andra människor.
Detta märks även i trafiken.
Brainy skrev:Är ju rätt så vanlit att busschaufförer och andra förare av stora fordon lägger sig och blockerar båda filer vid denna typ av avsmalningar för att trafiken ska flyta bättre framför.

Men faktiskt så var det just en sådan som blev dömd i domstol för inte allt för länge sedan. Domstolen ansåg att det var fel att blockera båda filerna så inte andra skulle kunna tränga sig före.
.
Han friades

http://www.aftonbladet.se/bil/article7515058.ab

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 552

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]