...

Moderator: Moderatorer

jimlindeborg skrev:När folk ska blinka med helljuset för dom tror att man åker med halvljus och dimljus när det isjälvaverket är DRLn som lyser. Allra helst när dom själv sitter i nya Volvo dom också som lyser precis likadant.... :roll:
Aktivt helljus?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Jag tycker mig ha blivit blinkad på (bakifrån!) flertalet gånger på senare tid. Det har ibte varit mörkt ute (men skymning), och jag har många gånger funderat på vad tusan de håller på med. Det verkar nästan som om det varit det aktiva helljuset som har haft svårt att bestämma sig.
Majoritet asiatiska märken.
svergie2 skrev:
jimlindeborg skrev:När folk ska blinka med helljuset för dom tror att man åker med halvljus och dimljus när det isjälvaverket är DRLn som lyser. Allra helst när dom själv sitter i nya Volvo dom också som lyser precis likadant.... :roll:
Aktivt helljus?

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
På min? Nej.
Användarvisningsbild
av SvenB
Inte min heller!
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske är så att vissa ibland kör med DRL och bakljusen släckta (inte i Volvos fall om man har i Auto) i dåligt väder. Då kan man med rätt bli blinkad på eftersom man är tvungen att använda halvljus när sikten är nedsatt. (Alltså så fort vi har regn, dimma elller snö)

I mörker blir jag ibland blinkad på då folk verkar tro att jag har helljus på. :/ Kommenterade det för Serviceteknikern när jag var inne i ett annat ärende tidigare och då kollade han med en sån där maskin dom har på besiktningen och sa att jag låg rätt och inte för högt i ljusbilden
Jag har märkt att det är en del Volvo-bilar som åker runt med avstängda baklampor på senaste tiden...
Användarvisningsbild
av SvenB
Någonting skrev:Jag har märkt att det är en del Volvo-bilar som åker runt med avstängda baklampor på senaste tiden...
Senaste tiden? Det var ju så att DRL-lagen tolkades, när den kom för 6-7 år sedan, att det måste vara släckta bakljus i samband med DRL. Sedan framkom, eller om lagen ändrades, att det var tillåtet att ha tända bakljus även dagtid tillsammans med DRL. Det är fortfarande tillåtet att dagtid ha bakljusen släckta, utom i de fall det är nedsatt sikt på grund av regn eller snöfall.
SvenB skrev:
Någonting skrev:Jag har märkt att det är en del Volvo-bilar som åker runt med avstängda baklampor på senaste tiden...
Senaste tiden? Det var ju så att DRL-lagen tolkades, när den kom för 6-7 år sedan, att det måste vara släckta bakljus i samband med DRL. Sedan framkom, eller om lagen ändrades, att det var tillåtet att ha tända bakljus även dagtid tillsammans med DRL. Det är fortfarande tillåtet att dagtid ha bakljusen släckta, utom i de fall det är nedsatt sikt på grund av regn eller snöfall.
Men Volvo slutade väl aldrig med tända bakljus då? V70:n hade ju det till och med sista årsmodellen. Den fick DRL över huvud taget ganska sent å andra sidan.

90-serien däremot har släckta ljus bak dagtid. Helkasst. Konstigt också när de nu lagt energi på att designa ljus :P

Jo nu när mörkret infaller är det många bilar som rullar runt utan baklysen tända. Sjukt läskigt.
Användarvisningsbild
av SvenB
SBergdahl skrev: Men Volvo slutade väl aldrig med tända bakljus då? V70:n hade ju det till och med sista årsmodellen. Den fick DRL över huvud taget ganska sent å andra sidan.
.
Den första Volvomodellen som fick DRL som standard var V50 Classic -12. Den fick aldrig tända bakljus tillsammans med DRL innan V50 lades ner. Det gick inte ens att eftermontera
Användarvisningsbild
av joel80
SBergdahl skrev: 90-serien däremot har släckta ljus bak dagtid. Helkasst. Konstigt också när de nu lagt energi på att designa ljus :P

Jo nu när mörkret infaller är det många bilar som rullar runt utan baklysen tända. Sjukt läskigt.

NEJ! VA? Är du säker? Alltså är det släkta bakljus även i Auto-läget? Faan... :/

Att vissa andra Volvo-bilar rullar med släkta bakljus beror annars på att föraren valt att inte ha i auto-läget. Då fortsätter det också vara släkt även när det blir mörkt. :(
  • 1
  • 403
  • 404
  • 405
  • 406
  • 407
  • 552
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem