...

Moderator: Moderatorer

#805114
Det första var DRL. Jag tror att Toyota kör med en svagare DRL lampa i samma reflektor som halvljuset, eller åtminstone reflektorn intill.

Jag tror Joel hatar DRL :P

Det gör jag också i situationer på bilar där det inte finns automatik. Det är i dom situationerna som detta uppstår. Likt den sista bilen i totalmörker har jag också råkat utför på väg till fjällen. Beckmörkt och helt plötsligt kom det en bil framför mig som låg och fes i 40 på 100 väg utan baklampor tända. Anledningen: Hon tyckte det var dåligt ljuse på bilen. Det är ointresserade och fruntimmer som råkar ut för att glömma tända..
Användarvisningsbild
av joel80
#805135
Idiotiskt att ha viktiga säkerhetsfunktioner som litar till att föraren har koll på inställningar i bilen. Även bilar som har automatik på DRL måste ställas in på "auto" med vredet.. så mycket klarar inte vissa. Jag tycket att man ska bygga bort möjligheten att göra misstag här, precis som man gör med massor av andra funktioner. (Autobroms, BLIS, o.s.v..)
#805157
Jag är helt med Joel här. Jag fattar tekniken och allt vad den innebär i det praktiska etc. Men den måste definitivt trimmas in mer och anpassas bättre efter när den ska slå om till halvljus.
Finns tydligen statistik (eller förstå-sig-påare iallafall) som menar att anledningen till att baklysena är släckta är för att du reagerar snabbare på en bil som går från släckt till tänt vid en inbromsning istället för att de är tända hela tiden och bara lyser starkare när du bromsar. Visst förstår jag tankesättet där, men jag köper det inte för fem öre.

När jag köper en modernare bil med auto för DRL så kommer jag ändå köra manuellt som jag gör idag. För visst går det att vrida av halvljus, trycka på dimlyse men fortfarande ha baklysena tända?
#805165
Det går att programmera om så att baklyset lyser även vid DRL. Det borde man jobba för mer. När jag hämtade ut min Fabia (utan automatik) så ville dom har felsökningspengar för att göra det, så att jag körde utan lyse bak istället. Jag stör mig inte på släckta baklyse när det är ljus ute, det är betydligt viktigare att det är lyse framåt då! Det är ju trots allt dom man möter. Men så fort det blir dåligt väder eller mörkt så vill man kunna se dom framför sig bättre.
#805166
Jag har i allafall aldrig haft problem att urskilja bakljus från bromsljus.

Vrider du av halvljusen släcker du väl bakljusen?
Varför ska du köra med dimljusen? Syns ju bara sämre än halvljus...? :)
#805173
Nej jag har heller aldrig haft problem att se skillnaden på bakljus och bromsljus, men det finns tydligen idéer kring det där... ;)

Jag vet inte hur det fungerar på moderna bilar, min är ju från 2008 och är utan automatik men när jag vrider av halvlyset (iofs till parkeringslyset, så det är kanske där skillnaden ligger?) så lyser baklamporna.
Och jag kör dagligen parkljus+dimljus men enbart om det är ljust ute. Och lamporna som sitter i är tillräckligt starka för att synas av mötande och framförvarande. ;)

Mattish: Problemet med släckta baklyktor även i dagsljus är väl isåfall att det i vissa fall kan vara svårt att se om bilen är stillastående eller ej. Men det kan man ju diskutera en hel del kring också, huruvida man isåfall ska har körkort eller ej osv osv. ;) Bara en spontan tanke!
#805230
Ah.. du menade dimljusen dagtid.. Ja då är dom väl tillräckliga. :) Jag tycker (men det är ju mer en smaksak) att det set bättre ut med dom riktiga ljusen. Och i vissa fall där det är kuperat ser man nog bilar med halvljusen tidigare då de sitter högre upp från backen. Men det är nog rätt svårt att säga något om att det skulle försämra säkerheten speciellt mycket. :)

Jag är också inne på det där att det är en bra indikation på att bilen är "aktiv" i trafiken. En bil med släkta lampor kan lätt tas för en stillastående och parkerad bil. Man är också mer uppmärksam på en bil som står parkerad men med lysen igång.. då får man en indikation på att det troligen är någon i bilen som kanske kommer att börja köra eller göra något knäppt. :)
#805263
Ja naturligtvis är det mycket bättre att det lyser på alla håll och kanter. Det jag menade med är att det viktigaste är att det lyser framåt så man ser att man möter en bil. Oftast så kör man bakom en bil och på så sätt ser att den rör sig. Men som sagt, det är bäst om det lyser bakåt också.
Jag är själv väldigt förtjust i lampor, men något som är löjligt begränsat i nya lagar. Menmen...
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 356
S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]