...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Gryphon skrev: Hatar taxichaffisar i stockholm så extremt mycket, farligaste inslaget vi har i stadstrafiken,
Måste bero på någon form av komplex, men det kan du nog få hjälp med att arbeta bort. :lol:
Användarvisningsbild
av Mabuse
KKR skrev:
Gryphon skrev: Hatar taxichaffisar i stockholm så extremt mycket, farligaste inslaget vi har i stadstrafiken,
Måste bero på någon form av komplex, men det kan du nog få hjälp med att arbeta bort. :lol:
Taxibilar som håller hastigheten/avståndet ser jag kanske två gånger om året, och jag blir lika förvånad varje gång.
Man tycker ju att det borde ligga i deras intresse att inte panga bilen. Blir de av med körkortet, får de gå på a-kassa då?
av llesrof
Hatar taxichaffisar i stockholm så extremt mycket, farligaste inslaget vi har i stadstrafiken, och då är ändå cyklisterna här helt utan självbevarelsedrift.
Känner igen det där med cyklister. De är i och för sig mest en fara för sig själva, men det är klart, när jag får tvärnita för en suicidal cyklist så kan jag ju få en taxi i röven.
Kollar inte folk i backspegeln när man byter fil på motorvägen alls?
Nope, det är ju så 90-tal att kolla i backspegeln. Nu fipplar man med sin smartphone istället, kanske skriver på Facebook att man svänger ut. :mrgreen:
Gryphon skrev:2. När jag har påbörjat en omkörning och hunnit upp i typ 130-140 och en micra eller nåt sånt skit svänger ut precis framför mig i 90 km/h, givetvis utan att blinka först så jag får tvärbromsa. Kollar inte folk i backspegeln när man byter fil på motorvägen alls?
Vad säger du, körde du i 140 km/h när en medtrafikant gjorde ett fel i trafiken?
Tja, kan du göra fel så kan väl andra göra det också... 140 km/h är normalt sett inte tillåtet vad jag vet.
av Lövet
KKR skrev:
Det största felet med Stockholms taxichaufförer är att de har utvecklat en vana att "svänga först, blinka när bilen nått över halva filen". Och sen blir de förbannad för att folk inte "flyttar på sig". Sedan har vi vinglet när de ska peta runt i taxametern för att leta jobb, samt det konstanta vänsterfilsåkandet.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev:.. samt det konstanta vänsterfilsåkandet.
Eftersom jag har erfarenhet att både vara Taxi Stockholmsförare och privatbilist, kan jag ge en något så när trolig förklaring till detta. Om du kör en privatbil och blinkar för att komma ut så tar det inte speciellt lång tid innan någon vänlig själ släpper ut dig i vänsterfilen. Men i en taxi kan du i väldigt många fall glömma att bli utsläppt, och har du då en "väglus" framför dig så blir taxikunden irriterad av att det går så sakta. Men eftersom många, inte minst här på forumet utser taxiförare för att köra fort, alltför fort, kan det inte hindra allt för mycket. Det övriga om "vingel" och sådant när de letar "körning"kan det nog vara sant liksom att många bilister vinglar när de SMS:ar då de kör bil, dj**vla otyg båda sakerna. Blinkersanvändning har väl i stort sett upphört i Sverige vare sig man kör taxi eller inte. Jag, självklart, försöker att använda den funktionen liksom andra funktioner på bilen till och med i rondellkörning. Hur många gör det i Stockholmstrafiken?
av Lövet
Jag vet att du är fd taxiåkare men tyvärr du får mig inte att ändra uppfattning i den här frågan. Taxiförare håller på med mer skit än privatbilister.

Att en taxiåkare använder vänsterfilen stör mig inte ett dugg men när de inte har någon körning kör de ofta sakta och håller på med precis allt - utom att köra. Det gör mig irriterad.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, jag har inte bett dig att ändra uppfattning. Men jag har en annan uppfattning efter att kört yrkesmässigt i Stockholmstrafiken 45 år varav hittills 39 år som taxiförare. Däremot kan jag hålla med dig att det blivit en viss "förslummning" av taxikåren efter avregleringen 1990.
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 552

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]