...

Moderator: Moderatorer

Jag bländar av först när jag anser att jag blir bländad eller när den andra har bländat av, då förutsätter jag att den jag möter bländar av. Gör den inte det blir det att blinka för fullt. Och nej, jag bländar inte av en km innan mötet.

Bländar absolut inte av automatiskt vid möte, speciellt inte när det är en svag vänsterkurva.
Vojje skrev:Det kommer alltid att vara mitt ansvar att avgöra vilken ljuskonstellation som är bäst för mig i varje givet ögonblick.
Att framföra sitt fordon i mörker genom att blända av 500 meter före ett mötande fordon är oacceptabelt.
Två halvljus lyser som mest upp ca 100 meter av vägbanan vilket betyder att 400 meter är oupplyst. Trafikfarligt? Svar: Ja!
Många, som säkert joel80, bländar av per automatik när de ser ett mötande fordon. Andra förare lider av diverse ögonbesvär, som t.ex. skadad hornhinna eller skitig och repig framruta. Dessa borde istället stanna hemma alt. åka kollektivt istället för att förstöra trafikmiljön för oss andra högkompetenta förare som genom god utbildning och erfarenhet vet exakt när och var helljuset skall och inte skall användas.
Det som är bäst för mig är alltid bra även för dig. Även om du inte inser det än :-)-)
Dagens ironiska inlägg ;)
Tillhör dem som tog lappen på stenåldern. Fick då lära mig att man skulle slå på helljuset i samma ögonblick som ljusen möttes. Fick vidare lära mig att jag hade skyldigheten att inte blända av alls om det var av nöden krävt, tex att jag uppmärksammat en älg vid vägkanten och JAG behövde helljuset för att se vad älgen skulle göra. (Självklart skulle jag då också bromsa så mycket som situationen möjliggjorde)
Rätt eller fel var det så jag blev lärd.
En annan sak som jag noterat genom åren är att trafikanter bländar av tidigare vid möte än om de är upphinnande. Som om man hade svårare att se att man bländar när man kommer bakifrån.
Det är ganska enkelt egentligen, om man har som princip att inte irritera andra i trafiken så ger det sig självt när man kan blända på. Vill man ha en tumregel att utgå från så är det bara att tänka logiskt, lite koll har man väl på hur helljuset lyser?
[X] Starkt ljus bländar.
[X] Vi är alla olika känsliga för starkt ljus.
[X] Ögat dras till ljuskällor oavsätt om dom är starka eller svaga.

Ödmjukhet och samspel i trafiken är så jä-la 90tal.

Men nu är det 2013 vilket gör att man kan skita i att visa hänsyn!
Trafikregler är för fattiga som inte har råd att betala böter.

Fulmodda både halvljus och dimljus med xenon, ligg i ryggen på mig med tre xenon 100W och tänk "öhh, men jag ligger ju bakom så det gör ju inget"
Ställ upp dina fulmoddade dimljus med xenon 12000K lampor lite extra för att få den där tuffa looken.
Skit i att använda blinkers, bilbälte och bli irriterad på polisen när dom stoppar dig för dom är ju dumma i huvudet.
Surfa på paddan under bilkörning och när du vinglar över i andra filen och någon tutar på dig så är DOM dumma i huvudet.
Att köra i 70 mitt i ett villaområde är en mänsklig rättighet som nog FN borde ta tag i.

Sist men inte minst så är det ALLTID samhällets fel då allt personligt ansvar försvunnit.

En gång i tiden så fanns något som kallades sunt förnuft...

/Sur och grinig gubbe som tagit ett par pilsner
av *pettson*
Faktum är att det enda du borde störa dej på med så starka ljus i bakgrunden är att du får lite sämre sikt ut då din kupe blir ljusare. Är speglarna rätt inställda lär inte dom blända dej.
Å andra sidan verkar inte folk veta hur speglarna ska stå iallafall, det betyder att det spelar ingen roll om bakomvarande har 45w eller 145w du blir likväl bländad.

Allt annat har du helrätt i. Men du glömde att bilkörning inte utförs ifrån förarplats. MAN MÅSTE! hänga i mitten av bilen så att du får vyn av att köra en MClaren som har föraren i mitten. Gärna solglasögon på natten. Det är häftigt ihop med det där sneda hängandet på spaken.
Förmodligen är jag likväl grinig för att jag är 70talist och fortfarande lever. Menar allt var ju så farligt då att det är ett mysterium att vi 70talister existerar fortfarande utan att vara halvdöda eller självlysande.
ChristerN skrev:Tillhör dem som tog lappen på stenåldern. Fick då lära mig att man skulle slå på helljuset i samma ögonblick som ljusen möttes. Fick vidare lära mig att jag hade skyldigheten att inte blända av alls om det var av nöden krävt, tex att jag uppmärksammat en älg vid vägkanten och JAG behövde helljuset för att se vad älgen skulle göra. (Självklart skulle jag då också bromsa så mycket som situationen möjliggjorde)
Rätt eller fel var det så jag blev lärd.
En annan sak som jag noterat genom åren är att trafikanter bländar av tidigare vid möte än om de är upphinnande. Som om man hade svårare att se att man bländar när man kommer bakifrån.
Ja, och på stenåldern hade en övervägande andel av bilarna 6V elsystem, var det fullmåne gjorde väl helljuset varken till eller från ;)
*pettson* skrev:Faktum är att det enda du borde störa dej på med så starka ljus i bakgrunden är att du får lite sämre sikt ut då din kupe blir ljusare. Är speglarna rätt inställda lär inte dom blända dej.
Å andra sidan verkar inte folk veta hur speglarna ska stå iallafall, det betyder att det spelar ingen roll om bakomvarande har 45w eller 145w du blir likväl bländad.

Allt annat har du helrätt i. Men du glömde att bilkörning inte utförs ifrån förarplats. MAN MÅSTE! hänga i mitten av bilen så att du får vyn av att köra en MClaren som har föraren i mitten. Gärna solglasögon på natten. Det är häftigt ihop med det där sneda hängandet på spaken.
Förmodligen är jag likväl grinig för att jag är 70talist och fortfarande lever. Menar allt var ju så farligt då att det är ett mysterium att vi 70talister existerar fortfarande utan att vara halvdöda eller självlysande.
Du får gärna precisera detta med hur speglarna skall vara inställda då vi är så få som vet detta.
Ställer jag speglarna så att dom inte möter bakomvarandes ljuskälla så blir det farligt att köra i Stockholms innerstad.
Jag skall hålla koll på MC, cyklister och bilar som vill köra om på båda sidor om mig.
Vojje skrev:
Droopy skrev:Sedan kan man ju faktisk slå på helljuset efter att man passerat, det dör man nog inte av, el avvakta någon sec tom. Jag sitter då intye och inväntar exakt rätt ögonblick, kan tom fortsätta ibland med halvljus, beroende på vart man kör.
Då blir du kuggad!
Många Volvobilar har ett riktigt ruttet halvljus som man helst undviker att använda i onödan. Helljuset är dock alltid OK.
äre så? ;)

http://www.garaget.org/?car=312462&image=2979887
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]