...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JimmyG
rd350 skrev:"HJÄLPANDE" bilen ska alltid stå med avstängd motor när man använder startkablar, då ska det mycket till för att ställa till det med din elektronik. Har du motorn igång och hans batteri helt nergånget kan du räkna med att din generator får bekänna färg när han slår in starten!

Motorn avstängd på den hjälpande bilen? Njaa.. va händer om den bil som skall hjälpas måste nöta på starten så pass att ditt batteri oxå lägger av? detta kan ju mycket väl ske efterssom "MÅNGA" inte tänker sej för...

Jag har alla dom ggr jag gett starthjälp ALLTID hafft min bil igång, det var bara det att den sista gången jag hjälpte till small det så fruktansvärt.. o den bil som skulle ha hjälpen, alltså peugeoten, hade inte ens sina nyckalr i tändningslåset så hans ständningsläge var inte heller påslaget, för då kan ju liknande smällar uppstå.

Det visade sej att när batteriet väl var urplockat och skulle laddas, gnistrade det som rena fyverkeriet från laddklammorna på laddaren och den slog ifrån, mao var det kortis i det batteriet.

Och vad jag ville ha fram med det är att man skall vara försiktig, mycket försiktig med att ge starthjälp med en så pass ny bil som iallafall jag har för det kan bli duktigt dyrt, och jag kan garantera att den som får hjälpen inte bryr sej om eller betalar din reparation..
Det står instruktionsboken hur man på ett säkert sätt ger starthjälp.

Självklart hjälper man till om man kan. "Gyllene regeln"

Fast det bästa är ju att ha ett starthjälpsbatteri i bilen.
av svempus
Jag kanade av vägen för några dagar sedan och på dom max 30 min vi stod och väntade på att min far skulle komma ut med traktorn och dra upp mig så stannade det två och frågade om jag ville ha hjälp med att bli uppdragen på vägen.dock hade ingen av dom som stannade någon bogserlina...

Detta var på landet så det kommer inte så många bilar där kom tre och det var två som stannade och fråga om jag ville ha hjälp. tyvärr(stavning?) har man ju ingen bogserlina än har inte hunnit att köpa någon än :roll: blir oftast när man har fastnat eller kanat av första gången på vintern vilket är för sent.

Jag hjälper till med starthjälp om det kommer nån och frågar om det dock kommer jag nog att inte vilja ge start hjälp om den är en ny bil då är ju risken att man gör mer skada än nytta. det jag har lärt mig med starthjälp är att koppla + och - från min bil (motorn av) till den andra bilens + på batteriet och - på en lyftögla eller något liknade ej direkt på batteriet. sedan starta min bil och sen starta den bilen jag ska hjälp igång och ta bort kablarna i motvänd ordning...
av *pettson*
Du som hjälpande bil ska ge den andra bilen ström. Då får du välja mellan att ditt batteri laddar ur eftersom batterierna strävar efter att jämna ut. Eller att starta din bil efter inkoppling. Och göra som kablagen också är tänkta. VÄNTA..5-10 min medans din bil laddar grundström i bilen du ska hjälpa, försök aldrig starta direkt. Stäng sen av din bil innan den andra bilen gör sina startförsök. Nånting man lär ut på Saab, Opel, Vag, Peugeot med flera.
Naturligtvis får man använda metoden som känns bäst.
Oavsett om man väljer metoden med donatorbilen avstängd, eller om man väljer att starta den och ladda mottagarens bil så SKA donatorbilen ladda mottagarbilen 5-10 min innan startförsök görs.
Många självsäkra påståenden här. Vilka skäl finns det att inte lita på instruktionsboken? (vars instruktioner bara vill undanröja risk för gnistbildning. Höjer inte varningsflagg för något annat...)
av rd350
Det är helt rätt att akta sig för gnistor, knallgas skojar man inte med! Vill man dessutom undvika problem med sin egen bil (omedelbara eller framtida) ska man kanske lyssna på dem som inte håller på med annat än konstiga bilproblem...Lämnar diskutionen (hur f-n stavas det?!) nu då den kommit lite ifrån vad trådskaparen ville ha sagt. God fortsättning på er och hjälp varandra i dikeskanten. 8)
Jag tycker det är en viktig principiell situation. Om folk blir rädda för att hjälpa strandade personer för att de tror att den egna bilen tar stryk är det inget bra. Allt KAN hända, naturligtvis, men om man vill undvika alla skador på bilen skall den ju stå permanent i garaget till att börja med.
JimmyG skrev: Håller med här, till viss del iallafall, jag hjälper ALLDRIG till med startkablar och detta efter att ha hjälpt en man med en peugeot 406 som förmodligen hade nån form av kortis, så när +kabeln blev inkopplad som sista kabel i min bil small det utav bara ***, därefter fick jag diverse felmedelanden i min bil, tex ett fel motorsystem service erfodras och larmsystemservice efodras samt antisladdsystemservice erfodras, 2 av dom gick att radera med dator, men det tredje felet ligger permanent. O vem är det som får betala det? jo jag!
Nu vet jag inte om det gjort någon skillnad i ditt specifika fall, men det korrekta sättet att sätta på startkablar är att börja med plus och alltid sluta med minus. Både vid montering och avmontering. Instruktionsboken är noga med det.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]