...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Men vad är det att diskutera? Jag tycker de nya reglerna som i alla fall jag lärt mig är väldigt tydliga gällande användning av blinkers i rondeller.
Det enda du behöver komma ihåg är att blinka höger när du skall ut.
Är ju totalt meningslöst att man skall behöva stanna om man inte behöver.
Med ditt resonemang ER så skulle man ju aldrig behöva använda blinkers eller?
Sen om det är ok att köra 270° i högerfil i en rondell så håller jag med om att det är dumt men blinkers reglerna är enl mig bra, tydliga och enkla.
ER skrev:man "glömmer" att ange det smartare och logiska sätter som fungerat i alla tider
Nej, man har inte glömt att ange det. Tvärtom, det gamla sättet anges uttryckligen och konstateras inte längre gälla:

"Numera är cirkulationsplatsen i lagens mening inte en variant av en vägkorsning."
av rd350
När jag tog körkort 88 skulle man blinka när man körde in i rondellen, detta ändrades för en fem-sex år sen till att man ska blinka när man kör ut ur rondellen. Som jag ser det går det utmärkt att kombinera detta, det farliga är om man blinkar för tidigt när man ska ut ur rondellen så de "mötande" tror man är på väg ur rondellen en avfart tidigare.
Användarvisningsbild
av SvenB
ER skrev: Nej det behöver du inte om du skall rakt fram
Det finns inget"rakt fram" i en cirkulationsplats. Du kör in i den efter att lämnat bilar i den företräde och blinkar när du skall lämna den.
Användarvisningsbild
av ER
torbjorn_75 skrev:
ER skrev:man "glömmer" att ange det smartare och logiska sätter som fungerat i alla tider
Nej, man har inte glömt att ange det. Tvärtom, det gamla sättet anges uttryckligen och konstateras inte längre gälla:

"Numera är cirkulationsplatsen i lagens mening inte en variant av en vägkorsning."
Återigen felakigt tolkning då det är ALTERNATIVA sättet. Givetvis vill dom att man enbart lär ut det nya och mera förvirrande sättet. Finns ingen stans där det står att det är ersatt som standardmetod.
ER skrev:Givetvis vill dom att man enbart lär ut det nya och mera förvirrande sättet. Finns ingen stans där det står att det är ersatt som standardmetod.
Jo, det står överallt. Högerblink kan inte vara obligatoriskt och frivilligt på samma gång...
Du kanske menar att man kan kombinera bägge sätten, som rd350 var inne på, så länge man blinkar höger när man ska ut...

"-Man är skyldig att blinka när man kör ut, säger trafikpolisen Ruben Börjesson.

Innan man börjar snurra är det viktigt att ha klart för sig att cirkulationsplatsen inte är en korsning utan en alldeles egen gata. Det innebär att man alltid måste blinka åt höger när man lämnar den."

"Fakta: Så kör du i cirkulationsplatsen

* En cirkulationsplats är ingen korsning utan en egen enkelriktad väg. ...
* Man behöver inte ge tecken när man kör in i cirkulationsplatsen men måste blinka höger när man tänker lämna den

Polisen, Trafikverket"
Länk: SVT.se
Användarvisningsbild
av SvenB
ER skrev: Återigen felakigt tolkning då det är ALTERNATIVA sättet. Givetvis vill dom att man enbart lär ut det nya och mera förvirrande sättet. Finns ingen stans där det står att det är ersatt som standardmetod.
Du framhärdar. Märker du inte att du verkar vara den enda, här på forumet, som har DIN tolkning. Om man ändrar i lagen så faller ju givetvis det gamla. Hur kan du förklara att polisen t.ex. i Jönköping kan fälla så många för att de inte blinkar när de lämnar cirkulationsplatser? Om det vore som du påstår så borde ju det ha varit någon bötfälld som dragit förseelsen inför tinget och fått rätt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Robertson skrev:Någon som kan länka till den exakta lagtexten (och inte någon tolkning av den) när det gäller de nya reglerna?
Ja denna länk från Transportstyrelsen är ganska tydlig.

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... s_utg2.pdf
av Robertson
Jag har läst det som det hänvisas till i broschyren och kan inte hitta något krav på att ge tecken annat än det jag skrev om i ett tidigare inlägg (post 482771). Men jag kan givetvis ha missat något. Hur skulle ni andra tolka lagtexten?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]