- tor 25 sep 2008, 15:48
#220663
Angående nollvisionen behöver man ju inte vara raketforskare för att lansera den idén, eller "visionen", det är ju klart.
Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma; de faktorer som påverkar vilken hastighet en väg "bör" ha är: (utan inbördes ordning)
Vägens bredd
Vägens kvalitet, standard
Antalet bilar på vägen
Belysningen kring vägen
Finns vägräcken?
Hur säkra bilarna är
Ytterligare faktorer?
Sedan spelar ju vädret och tid på dygnet roll, till exempel i Frankrike fick man i alla fall för några år sedan köra 130 på motorvägen men endast 110 vid regn eller annat oväder. Det kan jag tycka är rätt smart om man har digitala skyltar som visar vilken hastighet som tillåts just nu, men om jag minns rätt så var det bara vanliga skyltar som upplyste om att det var 130/110 som gällde i Frankrike, då är det inte alls lika effektivt.
Närmar man sig Sthlm finns ju i alla fall norr ifrån digitala skyltar som ibland visar en viss hastighet, innan Eugeniatunneln där. De digitala skyltarna har visat sig effektiva, läs här. Jag personligen skulle nog också sänka hastigheten mer om det fanns fler digitala skyltar, det skulle kännas "här finns det verkligen en anledning till 50" istället för ni vet vad..
Sedan kan det ju inte vara julafton varje dag, hur skulle det se ut om det fanns digitala skyltar överallt? Då skulle ju respekten försvinna direkt, så som det blivit med de analoga 50-skyltarna.
Sedan är ju faktum att den tillåtna hastigheten borde vara anpassad till hur säker bilen är, men hur skulle det se ut om en 80-talsbil endast tilläts köra i 70 när V70 tillåts i tex 110, vem skulle acceptera det? Jag krockar hellre i en V70 i 110 än i en Renault 5.. Men man måste givetvis ha en och samma hastighet på en väg, allt annat är ju totalt omöjligt. Så de hastighetsgränser som finns torde vara en genomsnittlig hastighet för vad alla bilar klarar, vissa bilar tillåts köra snabbare än vad de "borde" och vissa, tex Audi A8 tillåts inte köra så snabbt som bilens säkerhet tillåter.
På frågan varför bilarna blir snabbare och starkare i och med varje ny modell är ju svaret enkelt: utvecklingen går framåt ! Varför är datorer snabbare och mycket lättare än för 5 år sedan? Varför är TV-apparater det? Varför är mobilerna det?
Det är något med farten som fascinerar, så mycket är klart :lol:
Men jag säger verkligen inte nej till tystare bilar, det är bland det värsta när man åker Peugeot till exempel. Sedan kan man ju diskutera huruvida man bör förslappas när man kör bil, ska man dra det så man inte ens får spela klassisk musik för att det torde vara lugnande?
Och alla säkerhetssystem, anti-avåkning, BLIS, nya City Safety i XC60 osv osv osv, hur bra är de? Gör de att föraren får en falsk trygghet? Jag vet att detta med BLIS bl.a. har tagits upp här på forumet någon stans, så vi behöver ju inte diskutera det.
Ursäkta mitt långa inlägg och att vi, och speciellt jag kommit så mycket OT från topic, "nya hastighetsgränser livräddare eller bötesfälla?".
/merzo
Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma; de faktorer som påverkar vilken hastighet en väg "bör" ha är: (utan inbördes ordning)
Vägens bredd
Vägens kvalitet, standard
Antalet bilar på vägen
Belysningen kring vägen
Finns vägräcken?
Hur säkra bilarna är
Ytterligare faktorer?
Sedan spelar ju vädret och tid på dygnet roll, till exempel i Frankrike fick man i alla fall för några år sedan köra 130 på motorvägen men endast 110 vid regn eller annat oväder. Det kan jag tycka är rätt smart om man har digitala skyltar som visar vilken hastighet som tillåts just nu, men om jag minns rätt så var det bara vanliga skyltar som upplyste om att det var 130/110 som gällde i Frankrike, då är det inte alls lika effektivt.
Närmar man sig Sthlm finns ju i alla fall norr ifrån digitala skyltar som ibland visar en viss hastighet, innan Eugeniatunneln där. De digitala skyltarna har visat sig effektiva, läs här. Jag personligen skulle nog också sänka hastigheten mer om det fanns fler digitala skyltar, det skulle kännas "här finns det verkligen en anledning till 50" istället för ni vet vad..
Sedan kan det ju inte vara julafton varje dag, hur skulle det se ut om det fanns digitala skyltar överallt? Då skulle ju respekten försvinna direkt, så som det blivit med de analoga 50-skyltarna.
Sedan är ju faktum att den tillåtna hastigheten borde vara anpassad till hur säker bilen är, men hur skulle det se ut om en 80-talsbil endast tilläts köra i 70 när V70 tillåts i tex 110, vem skulle acceptera det? Jag krockar hellre i en V70 i 110 än i en Renault 5.. Men man måste givetvis ha en och samma hastighet på en väg, allt annat är ju totalt omöjligt. Så de hastighetsgränser som finns torde vara en genomsnittlig hastighet för vad alla bilar klarar, vissa bilar tillåts köra snabbare än vad de "borde" och vissa, tex Audi A8 tillåts inte köra så snabbt som bilens säkerhet tillåter.
På frågan varför bilarna blir snabbare och starkare i och med varje ny modell är ju svaret enkelt: utvecklingen går framåt ! Varför är datorer snabbare och mycket lättare än för 5 år sedan? Varför är TV-apparater det? Varför är mobilerna det?
Det är något med farten som fascinerar, så mycket är klart :lol:
Men jag säger verkligen inte nej till tystare bilar, det är bland det värsta när man åker Peugeot till exempel. Sedan kan man ju diskutera huruvida man bör förslappas när man kör bil, ska man dra det så man inte ens får spela klassisk musik för att det torde vara lugnande?
Och alla säkerhetssystem, anti-avåkning, BLIS, nya City Safety i XC60 osv osv osv, hur bra är de? Gör de att föraren får en falsk trygghet? Jag vet att detta med BLIS bl.a. har tagits upp här på forumet någon stans, så vi behöver ju inte diskutera det.
Ursäkta mitt långa inlägg och att vi, och speciellt jag kommit så mycket OT från topic, "nya hastighetsgränser livräddare eller bötesfälla?".
/merzo
Utan bilen stannar Sverige!!