...

Moderator: Moderatorer

Livräddare eller bötesfälla?

Livräddare
9
22%
Bötesfälla
32
78%
Angående nollvisionen behöver man ju inte vara raketforskare för att lansera den idén, eller "visionen", det är ju klart.
Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma; de faktorer som påverkar vilken hastighet en väg "bör" ha är: (utan inbördes ordning)
Vägens bredd
Vägens kvalitet, standard
Antalet bilar på vägen
Belysningen kring vägen
Finns vägräcken?
Hur säkra bilarna är
Ytterligare faktorer?

Sedan spelar ju vädret och tid på dygnet roll, till exempel i Frankrike fick man i alla fall för några år sedan köra 130 på motorvägen men endast 110 vid regn eller annat oväder. Det kan jag tycka är rätt smart om man har digitala skyltar som visar vilken hastighet som tillåts just nu, men om jag minns rätt så var det bara vanliga skyltar som upplyste om att det var 130/110 som gällde i Frankrike, då är det inte alls lika effektivt.
Närmar man sig Sthlm finns ju i alla fall norr ifrån digitala skyltar som ibland visar en viss hastighet, innan Eugeniatunneln där. De digitala skyltarna har visat sig effektiva, läs här. Jag personligen skulle nog också sänka hastigheten mer om det fanns fler digitala skyltar, det skulle kännas "här finns det verkligen en anledning till 50" istället för ni vet vad..
Sedan kan det ju inte vara julafton varje dag, hur skulle det se ut om det fanns digitala skyltar överallt? Då skulle ju respekten försvinna direkt, så som det blivit med de analoga 50-skyltarna.
Sedan är ju faktum att den tillåtna hastigheten borde vara anpassad till hur säker bilen är, men hur skulle det se ut om en 80-talsbil endast tilläts köra i 70 när V70 tillåts i tex 110, vem skulle acceptera det? Jag krockar hellre i en V70 i 110 än i en Renault 5.. Men man måste givetvis ha en och samma hastighet på en väg, allt annat är ju totalt omöjligt. Så de hastighetsgränser som finns torde vara en genomsnittlig hastighet för vad alla bilar klarar, vissa bilar tillåts köra snabbare än vad de "borde" och vissa, tex Audi A8 tillåts inte köra så snabbt som bilens säkerhet tillåter.
På frågan varför bilarna blir snabbare och starkare i och med varje ny modell är ju svaret enkelt: utvecklingen går framåt ! Varför är datorer snabbare och mycket lättare än för 5 år sedan? Varför är TV-apparater det? Varför är mobilerna det?
Det är något med farten som fascinerar, så mycket är klart :lol:
Men jag säger verkligen inte nej till tystare bilar, det är bland det värsta när man åker Peugeot till exempel. Sedan kan man ju diskutera huruvida man bör förslappas när man kör bil, ska man dra det så man inte ens får spela klassisk musik för att det torde vara lugnande?
Och alla säkerhetssystem, anti-avåkning, BLIS, nya City Safety i XC60 osv osv osv, hur bra är de? Gör de att föraren får en falsk trygghet? Jag vet att detta med BLIS bl.a. har tagits upp här på forumet någon stans, så vi behöver ju inte diskutera det.
Ursäkta mitt långa inlägg och att vi, och speciellt jag kommit så mycket OT från topic, "nya hastighetsgränser livräddare eller bötesfälla?".

/merzo
halmstaden skrev:Angående nollvisionen behöver man ju inte vara raketforskare för att lansera den idén, eller "visionen", det är ju klart.
Men jag förstår inte riktigt vart du vill komma; de faktorer som påverkar vilken hastighet en väg "bör" ha är: (utan inbördes ordning)
Vägens bredd
Vägens kvalitet, standard
Antalet bilar på vägen
Belysningen kring vägen
Finns vägräcken?
Hur säkra bilarna är

*klipp*

Ursäkta mitt långa inlägg och att vi, och speciellt jag kommit så mycket OT från topic, "nya hastighetsgränser livräddare eller bötesfälla?".

/merzo
Jag tycker alltför stor satsning har gjorts på hastigheter, och inte på omgivande faktorer.
Den minskning som skett i antalet omkomna och skadade de sista åren, hur stor del av den har biltillverkarna del i?

Diskussionen kring ett ämne kan föras på många sätt, och jag har inget problem med utsvävningar.
anp skrev: Jag tycker alltför stor satsning har gjorts på hastigheter, och inte på omgivande faktorer.
Den minskning som skett i antalet omkomna och skadade de sista åren, hur stor del av den har biltillverkarna del i?

Diskussionen kring ett ämne kan föras på många sätt, och jag har inget problem med utsvävningar.
Att man satsat för mycket på hastigheter håller jag givetvis med om !
Men jag är ganska positiv till detta med digitala skyltar, om de sätts upp förslagsvis vid farliga korsningar, runt om storstäderna, men att det räcker där någon stans. Men att de finns på motorvägarna, tex innan sthlm som jag nämnde, räddar väl knappast något liv men förhindrar ju mindre incidenter som kan orsaka enorma köer. Men, hur går man då tillväga för att rädda liv i trafiken? Jag tror precis som du att det handlar om att få ut poliser på vägarna och nykterhetstesta. Jag ska uppdatera mitt inlägg i "hur fungerar fartkameran"-tråden och se vad jag kommer fram till, eftersom jag nu läser på VVs hemsida, precis som du skrivit i den tråden, att fartkamerorna räddar 20 liv om året. Jag räknade på att 100 liv skulle sparas vilket vore fallet om alla höll hastigheten, allt enligt VV förstås.
Och angående hur stor del av minskningen som biltillverkarna står för, hmm, fast i och med att de gör snabbare bilar så orsakar det lite fler olyckor när ungdomarna ska köra i 200.. Det är ju egentligen ett under att olyckorna minskat sedan 80-talet p g a den enorma ökningen av antalet bilar. Då har nog biltillverkarna ganska stor roll, och motorvägarna och vägar med räcke också.
Körde på motorvägen häromdagen, 110/115km/h mätarfart. Blev omkörd av flera som höll runt 115/120km/h ( min mätarfart ), uppmärksammade efter ett tag att en polisbil låg i omkörningsfil. Efter en lång stund segade den sig om mig och lade sig i samma fil framför mig.

Avståndet ökade sakta hela tiden mellan mig och polisbilen, men det intressanta var att antalet bilar mellan mig och polisbilen ökade konstant.
Många körde om mig, men ingen körde om polisbilen.
Hände mig en gång när jag skulle ner till Halmstad, 1 mån sen. Kör E4 från Uppsala. Någonstans efter Linköping, polisen i ö-götland är ju ökända för att stå på broar på E4 för övrigt, kör en Porsche 911 997 om mig, inte så speciellt fort men 135 kanske.
10 min senare kommer jag ikapp den. Vad ser jag framför? Jo, en polis-9-5a. Jag svänger in bakom 997:an, saktar väl ned lite efter ett tag och några andra bilar lägger sig mellan mig och 997:an. Det går nog kring 110.
Efter några mil har jag hamnat ytterligare 15 bilar ner i kön med 9-5an längst fram. Klockan var väl 21 eller nåt så det var ju rätt mörkt, så man såg bakljusena på alla bilar som ett "följa John"-tåg efter 9-5an. För att vara mer korrekt var det säkert 25 bilar framför mig nu. Efter var det nog lika många.
Vad som var lite kul, var att se vissa bilar köra om rätt fort, ovetande om vad som "hände" längre fram, så de fick sin förklaring till varför vi alla svenssons låg till höger :lol: :lol:
Så här var det väl till Jönköping, alltså i säkert 10 mil. Det var lite frustrerande i och med att det är ytterligare dryga 15 mil från Jpng till Halmstad vilket gjorde att jag kom fram ännu senare, precis vid midnatt om jag inte minns fel. Att sedan läsa att någon krockat med en älg på en annan väg i Småland gör ju inte tanken trevligare.

Man kan ju konstatera att alla som låg i kön körde för fort, och det var en del.. Måste ha sett rätt kul ut om man mötte oss, såg en bil ligga längst fram i högerfilen och 50 bilar efter. :D

Kör lugnt,

/merzo
alla satans sidobarriärer sänker åckså farten (folk verkar tro att ford- blir smalare) vi vet ju redan att plåt poliserna gör att det går 20 km- under vad är tillåtet (bra för klimatnissarna) vägverket ock tingvall genmför ju 0-visionen. man kommer att lyckas ganska snart
isak
Hamnade häromdagen efter en större länsväg, och noterade att väghållaren satt upp snökäppar.
Snökäpparna bestod av kvistade lövträd, och saknade helt reflexer.
Att se sådana snökäppar efter byvägar mm kan jag ha förståelse för, men efter en länsväg!?
Linjemarkeringarna var knappt synliga heller, den mittre var mest otydlig. Vilket får mig att fundera över meningen, "fordonet kom av okänd anledning över på fel sida av vägen" som ofta står i media i samband med mötesolyckor.

OT:
Följande länk och artikel har absolut ingenting med fordon eller trådämnet att göra, men jag kan inte låta bli att fundera över hur samhället utvecklas när en del av samhället till varje pris försöker rädda liv och uppfylla en omöjlig nollvision.
Och en annan nästintill gör det motsatta, att det handlar om pengar är ju alltför tydligt.
Tolkningen är fri kring vad för pengar det handlar om.

http://www.gt.se/nyheter/1.1321478/aldr ... att-duscha
http://www.expressen.se/debatt/1.132099 ... av-omtanke
Som reflektion över hur VV gjort här i Dalarna så har vi en 2+1väg med vajerräcke fråm Borlänge mot Ludvika med tidigare 110 km/h och 90km/h. Här är hastigheten nu sänkt till 100km/h och 80 Km/h MEN när vajerräcket tar slut och vägen blir en vanlig 2-fil så har man nehållt 90 km/h..

Vägavsnittet med vajerräcke rustades därtill för bara något år sedan medan sträckan efter har sämre vägstandard. Både beläggning och skydd vid sidan av vägen är sämre. Det finns dessutom ett antal utfarter att ta hänsyn till.

Hur resonerar man här? Ska tillägga att vägen ÄR och har varit olycksdrabbad. Men varför har man inte sänkt den sämre vägsträckan till 80km/h?

Den aktuella vägen:
http://www.hitta.se/Route.aspx?origin=B ... a;;Ludvika;

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]