...

Moderator: Moderatorer

torbjorn_75 skrev:
I.H.P skrev: Men varför inte gå ett steg längre med automatisk styrning oxå?
Då kan vi ju helt lägga hjärnan åt sidan istället för att köra bil.
inte mig emot.
bilkörning är ju inte till för att stimulera folks hjärnor...
bara ett sätt att ta sig från punkt a till punkt b.
Du kanske borde fundera på att börja åka kollektivtrafik då? :twisted:
torbjorn_75 skrev:
I.H.P skrev: Och hur länge tror du det tar innan jag och många med mig har kopplat bort hastighetsbegränsaren?
Det låter som försumbart problem

-114 14 hej det är polisen.
-Hej det är någon snubbe här med regnr XYZ 123 som kör för fort, han måste ha mixtrat med sin hastighetsbegränsare!
-Vi kollar upp det, det är ju allvarligt brott som renderar 10.000 kr i böter, tack för tipset hejdå.
-Så lite så! hejdå.
Jo det tror jag säkert att de skulle lägga resurser på eftersom detta brott är lätt att utreda och ger inkomster till statskassan, jag får börja knarka så att oxå jag får amnesti....
//Björn
I.H.P skrev:Du kanske borde fundera på att börja åka kollektivtrafik då? :twisted:
Njae, kollektivtrafiken går ju bara bestämda tider, så den duger inte riktigt.
Men jag menar inte att jag har något emot hjärnstimulans, som akademiker löser jag problem på jobbet varje dag. Jag menar bara att det inte är det som är avsikten med _bilkörning_. Avsikten med bilkörning är att ta sig från punkt a till punkt b...

Vad tycker du om farthållare, automatlåda och abs-bromsar?
Antisladd, Lane Departure Warning, BLIS och Collision Warning with Auto Brake?
GPS?

Är du teknikfientlig?
I.H.P skrev: Jo det tror jag säkert att de skulle lägga resurser på eftersom detta brott är lätt att utreda och ger inkomster till statskassan, jag får börja knarka så att oxå jag får amnesti....
//Björn
Nä... det skulle ju inte ge några inkomster till statskassan. Eftersom det är så lätt att upptäcka och utreda. Folk skulle inte våga koppla bort sin hastighetsbegränsare.
torbjorn_75 skrev:
I.H.P skrev:Du kanske borde fundera på att börja åka kollektivtrafik då? :twisted:
Men jag menar inte att jag har något emot hjärnstimulans, som akademiker löser jag problem på jobbet varje dag. Jag menar bara att det inte är det som är avsikten med _bilkörning_. Avsikten med bilkörning är att ta sig från punkt a till punkt b...

Vad tycker du om farthållare, automatlåda och abs-bromsar?
GPS?

Är du teknikfientlig?
I.H.P skrev: Jo det tror jag säkert att de skulle lägga resurser på eftersom detta brott är lätt att utreda och ger inkomster till statskassan, jag får börja knarka så att oxå jag får amnesti....
//Björn
Nä... det skulle ju inte ge några inkomster till statskassan. Eftersom det är så lätt att upptäcka och utreda. Folk skulle inte våga koppla bort sin hastighetsbegränsare.
Wow...är du akademiker....

Det lustiga i sammanhanget är att de som ropar efter mer förbud...mer begränsningar...mindre frihet... vanligtvis är de som anser att när de själva behöver trotsa förbuden så är det helt i sin ordning...men ingen annan ska få det.... kanske i undantags fall om man är akademiker kanske :wink:

Dags att acceptera att olyckor, skador & dödsfall händer & kommer alltid att hända i trafiken, av en väldig massa olika anledningar annat än de som väljer att köra snabbare än tillåtet. Så är det & det finns inget man kan göra för att eliminera detta. Även om vi helt kopplade bort den mänskliga faktorn & automatiserade allting..dvs, vi låter tekniken göra jobbet för oss. Vi sätter oss mao i fordonet & låter det köra oss till vår destination...utan att röra en fena själva... & aldrig snabbare än säg.... 70km/h :) Låter väl som ett trevligt scenario för alla förbuds ivrare?! Kanske tom Staten eller någon torr akademiker hos VV kan ta beslutet för oss vart & när vi ska göra våra resor oxå !?? så slipper vi tänka eller ta några beslut själva.... Yipeeee !!!! (S) (S) (S) :roll:
V70BiFuel03 skrev:Wow...är du akademiker....
Ja, akta dig.
V70BiFuel03 skrev: Det lustiga i sammanhanget är att de som ropar efter mer förbud...mer begränsningar...mindre frihet... vanligtvis är de som anser att när de själva behöver trotsa förbuden så är det helt i sin ordning...men ingen annan ska få det.... kanske i undantags fall om man är akademiker kanske :wink:
Självklart. Fast jag har ju inte ropat efter mer förbud. Bara föreslagit ett sätt att automatisera efterlevnad av de förbud som redan existerar.

Vad är det för poäng med att ha förbud om de inte efterlevs?
torbjorn_75 skrev:
OT: Även utanför den akademiska världen finns det fullt med folk som löser problem dagarna i ända och ändå klarar av att tänka på vad de gör när de kör bil.
torbjorn_75 skrev: Vad tycker du om farthållare, automatlåda och abs-bromsar?
GPS?
Är du teknikfientlig?
Nej, men däremot kritisk till hur jag tycker att systemen används, se trådarna: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=35079 http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=28324 Det bästa systemet måste ändå vara våra hjärnor!
Just det här hastighetssystemet tycker jag inte om eftersom jag anser att jag själv kan bedöma hur fort jag ska köra, baserat på situationen ute på vägen(trafikintensitet, vägkvalitet m.m), min egen status (utvilad/trött etc.), tid på dygnet, bilens skick, väglag osv.
Fast det klart, jag kanske är dum som inte litar på en byråkrat vid ett skrivbord?
torbjorn_75 skrev:
//Björn
Jodå!
//Björn
I.H.P skrev:Just det här hastighetssystemet tycker jag inte om eftersom jag anser att jag själv kan bedöma hur fort jag ska köra, baserat på situationen ute på vägen(trafikintensitet, vägkvalitet m.m), min egen status (utvilad/trött etc.), tid på dygnet, bilens skick, väglag osv.
Vet du skicket på dina medtrafikanters bilar samt dess förares status och även tar det med i beräkningarna?
Är du helt ensam på vägen kan jag köpa ditt resonemang men inte om det finns en endaste trafikant (bilist cyklist eller fotgängare) närmare än dubbla din stoppsträcka.
Det är hundratals förare som anser att dom minsann klarar av en högre hastighet än andra och det stämmer kanske men de glömmer att andra kanske inte klarar deras höga hastighet vilket slutar med en olycka,
Jo, jag kanske är naiv som hoppas att alla i trafiken tar ansvar för både sina egna och sina medtrafikanters liv. Men jag vill ändå inte bli inkompetensförklarad mha ett tvingande system. Jag tror att såna system verkar fördummande och leder till att färre tar ansvar för sina egna handlingar. //Björn
I.H.P skrev: OT: Även utanför den akademiska världen finns det fullt med folk som löser problem dagarna i ända och ändå klarar av att tänka på vad de gör när de kör bil.
nu är det ju inte jag som hävdat att bilkörning skulle kräva någon större insats av hjärnan.
det är enkelt att köra bil ungefär som att cykla, simma eller knulla, man tänker på annat och det går bra ändå.
I.H.P skrev: Nej, men däremot kritisk till hur jag tycker att systemen används, se trådarna: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=35079 http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=28324 Det bästa systemet måste ändå vara våra hjärnor!
Just det här hastighetssystemet tycker jag inte om eftersom jag anser att jag själv kan bedöma hur fort jag ska köra, baserat på situationen ute på vägen(trafikintensitet, vägkvalitet m.m), min egen status (utvilad/trött etc.), tid på dygnet, bilens skick, väglag osv.
Här vet jag inte om du argumenterar emot hastighetsbegränsningar i allmänhet eller mitt försynta förslag om automatisk hastighetsbegränsning.

Det är ju en diskussion för sig om vi ska ha hastighetsbegränsningar överhuvudtaget eller fri fart.

Ska vi ha hastighetsbegränsningar är väl ett hjälpmedel som stryper automatiskt alldeles ypperligt? Du får ju fortfarande använda hjärnan när situationen kräver lägre fart än maximalt tillåtna, så jag förstår inte riktigt problemet.
I.H.P skrev:Fast det klart, jag kanske är dum som inte litar på en byråkrat vid ett skrivbord?
Jag är inte helt insatt i byråkraternas jobb, jag antar de har utbildning och beslutsunderlag för att fatta någorlunda vettiga beslut givet arbetsgivarens riktlinjer.

Skicket på dig och din bil känner du förstås bäst själv, men vad vet du om olycksstatistik på aktuell vägsträcka, viltstråk, miljöutsläpp, bullermätningar, avstånd till boende och skolor osv när du sitter där i bilen?

Vad har du för utbildning när det gäller att sätta hastighetsbegränsningar?

Tycker du att byråkraten gör ett dåligt jobb eller bara _onödigt_?
I.H.P skrev:
torbjorn_75 skrev: Nä... det skulle ju inte ge några inkomster till statskassan. Eftersom det är så lätt att upptäcka och utreda. Folk skulle inte våga koppla bort sin hastighetsbegränsare.
Jodå!
//Björn
Ok, men då höjer vi böterna till 50.000 kr för hastighetsbegränsarurkoppling + konfiskation av fordonet i fråga!
torbjorn_75 skrev:
Ok, men då höjer vi böterna till 50.000 kr för hastighetsbegränsarurkoppling + konfiskation av fordonet i fråga!
Böterna (dvs nivån på böterna) & konfiskeringen är ett mycket bra förslag i sig....men inte för fortkörning...däremot för framförande av fordon under påverkan av alkohol/droger/narkotika klassade mediciner.

Det finns en anledning till varför politiker samt en viss kategori individer pga politiska ideal inte vill ta itu med de verkliga problem vi bilister möter på vägarna. Dvs, fortkörning är högprioriterat av den enkla anledningen att man kan ge sig på en målgrupp som kan betala. Alkoholister, pundare pillerknaprare osv ignorerar man.....dels för att man inte vill få svart på vitt hur stor del av svenskarna som har uppenbara alkohol problem (OBS! nu menar jag inte nyttjande av alkohol utan missbruk) & naturligtvis pga att denna grupp oftast inte har betalningsförmågan. Hade man gjort detta så hade det dels förstört den vackra statistiken samt visat hur man hittills totalt misslyckats med att överhuvudtaget göra något åt problemet.... & detta vill ju ingen politiker.

Alla (hoppas jag) är införstådda med att alla intäkter som tas in via böter för fortkörning inte är öronmärkta för att gå tillbaks till trafikrelaterade användnings områden...lika lite som skatte intäkterna för drivmedel/fordonsskatt osv är öronmärkta.

Sverige behöver inte fler förtidspensionerade/bidragstagare/arbetslösa osv utan fler som är produktiva...som betalar skatt. Dvs, fler vanliga svenssons som kör Volvo till & från jobbet & i tjänsten :wink:
Att en hederlig svensson som troget åker till jobbet varje dag sak förlora körkortet pga 40km/h för fort på en motorväg är bara fel & destruktivt på alla sätt då det kan innebära att vi får en mindre som är produktiv (ni vet...skattebetalande :wink: ). Bättre då att införa ett prick system som i många amerikanska stater där det iof svider starkt i plånboken vid motsvarande fartöverskridning MEN det innebär inte med automatik att man drar körkortet från någon som inte kört vårdslöst. Anledningen till att man drar kortet så lättvindigt i Sverige är att trafikskolornas lobbyister krupit så långt upp i arslet på VV & på så vis fått igenom denna idioti som bara gynnar STR´s medlemmar (körskolorna)....inte oss skattebetalare. Se där.....ytterligare en myndighet som gör allt annat än att jobba för folket vars pengar de spenderar.

Extremt stränga straff samt lika extrema bötesbelopp välkomnar jag den dag de används för att stävja de jag definitivt inte vill möta i trafiken (Alkoholister/pundare/pillerknaprare).

Frihet under ansvar !
Vilket faktiskt inte är så farligt som det låter för vissa :wink: . Man behöver bara använda sunt förnuft & veta att när/om man orsakar en olycka pga vårdslöshet/rattonykterhet osv så ska man vara väl medveten om att man i bästa fall kan få gå ifrån både hus & hem alternativt spendera x antal nätter/månader/år bakom lås & bom. Straffen som idag i princip är obefintliga måste vara mycket hårdare.
Ansvar ska naturligtvis gälla om man orsakar olycka pga att man kör fortare än vad som är lämpligt...vilket är olika från fall till fall.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30