Det finns lite lustiga varianter på hur man kan göra i ett bostadsområde.
På gatan där jag bor, den mynnar ut mot en större väg, huvudled och således skall vi lämna företräde. Parallellt med den större vägen går en cykelväg och när den passerar min gata så är det "sockerbitar" samt att vår lämnaföreträdesskylt sitter före "sockerbitarna" Det innebär att jag skall lämna cyklister företräde om de väljer att cykla över mellan sockerbitarna.
Gatan bortanför, som också mynnar ut till samma huvudled och passeras av samma cykelväg har inga sockerbitar och LF-skylten sitter ända ute vid huvudleden, alltså bortom cykelvägen och då har vi således ingen lämna företräde mot cyklisten.
Konsekvent? Inte ens nära!
Sedan är det så lätt att all sådan här debatt blir svart eller vit, men i min bok så är det åtminstone 32-bitars färg

Eftersom jag är både cyklist och bilist så ser jag ju båda sidor ganska väl, även om ögonen ser lite olika beroende på fordon.
Att smita innanför en bil som kör, det skulle jag aldrig komma på, men en som står still, absolut. Om den blinkar höger, inte f-n kör jag innanför den då, men tyvärr så svänger bilar utan att blinka har jag hört, men det kanske bara är en skröna?
Slicka högerkanten med bilen, jepp det gör jag också när jag inte vill ha upp en cykel innanför, åker de i trafiken så får de bete sig som man bör där. Alternativet är att välja en cykelbana/väg istället för att slippa bilar, vilket jag gör i så stor utsträckning som möjligt, men där finns andra problem som mobilzombies, både till fots och på cykel så det är inte alltid bättre...