...

Moderator: Moderatorer

Googlade lite och du har så rätt.. däremot har jag har inte sett nån som inte haft det.

Fartdämpande åtgärder ska finnas, till exempel en upphöjning där cykelöverfarten är.

Den här skylten är det som gäller:
Bild

Och vägmarkeringar:
Bild

Samt dom här, som är det som också kan finnas vid en cyckelpassage.
Bild
De intervjuade både bilister och cyklister från Gävle på nyheterna angående de införda cykelöverfarterna för ett tag sedan. Men ingen av trafikanterna hade koll på vad som gällde i denna korsning...
Det finns lite lustiga varianter på hur man kan göra i ett bostadsområde.
På gatan där jag bor, den mynnar ut mot en större väg, huvudled och således skall vi lämna företräde. Parallellt med den större vägen går en cykelväg och när den passerar min gata så är det "sockerbitar" samt att vår lämnaföreträdesskylt sitter före "sockerbitarna" Det innebär att jag skall lämna cyklister företräde om de väljer att cykla över mellan sockerbitarna.
Gatan bortanför, som också mynnar ut till samma huvudled och passeras av samma cykelväg har inga sockerbitar och LF-skylten sitter ända ute vid huvudleden, alltså bortom cykelvägen och då har vi således ingen lämna företräde mot cyklisten.
Konsekvent? Inte ens nära!

Sedan är det så lätt att all sådan här debatt blir svart eller vit, men i min bok så är det åtminstone 32-bitars färg ;-)
Eftersom jag är både cyklist och bilist så ser jag ju båda sidor ganska väl, även om ögonen ser lite olika beroende på fordon.
Att smita innanför en bil som kör, det skulle jag aldrig komma på, men en som står still, absolut. Om den blinkar höger, inte f-n kör jag innanför den då, men tyvärr så svänger bilar utan att blinka har jag hört, men det kanske bara är en skröna?
Slicka högerkanten med bilen, jepp det gör jag också när jag inte vill ha upp en cykel innanför, åker de i trafiken så får de bete sig som man bör där. Alternativet är att välja en cykelbana/väg istället för att slippa bilar, vilket jag gör i så stor utsträckning som möjligt, men där finns andra problem som mobilzombies, både till fots och på cykel så det är inte alltid bättre...
BennyL skrev:Om den blinkar höger, inte f-n kör jag innanför den då, men tyvärr så svänger bilar utan att blinka har jag hört, men det kanske bara är en skröna?
Speciellt vissa bilmodeller verkar ha väldigt liten tank för blinkersvätskan och åker nästan jämt runt med tom blinkerstank.
På andra modeller tror jag det är ett extra tilval som inte ingår om du inte specialbeställer det.. Säkert nån EU-regels fel.Bild
Min blinkersvätska har tagit slut. Jag ska åka och fylla på den ikväll efter jobbet. Det är så lite kvar så att den orkar inte blinka, det lyser bara fast. Och trycker man på varningsblinkersknappen så orkar den ibland att blinka ca 3 gånger, sedan stannar den igen.

Reläet gick sönder i lördags, ska köpa nytt relä på skroten.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]