...

Moderator: Moderatorer

Det beror väl på om det enbart handlar om transport från punkt A till B, eller om det handlar om att uppleva och se något längs vägen. Att ha samma siffror på hastighetsmätaren som det är på skyltarna kan väl inte vara något självändamål? 8)
Vet inte om det är här eller "vad blir du irriterad på" jag ska skriva det här. Igår på hemväg kommer jag ifatt en karavan på ca 25 bilar. Eftersom jag kör hoj så kan jag rätt lätt komma om allihop. Längst fram finns en pickup med en biltransportkärra (tom) som ligger och puttrar mellan 50-60 på en 70 väg. Förmodligen har han legat i samma hastighet där det var 90 strax innan, men jag kom ikapp dem när det var 70. Nr 2 och 4 i karavanen är två långtradare som folk inte vågar köra om.

Varför kör tomten längst fram inte undan på en busshållplats och släpper förbi? Han kan ju inte vara ovetande om att det ligger en jävligt lång kö bakom.
erikn skrev:Vet inte om det är här eller "vad blir du irriterad på" jag ska skriva det här. Igår på hemväg kommer jag ifatt en karavan på ca 25 bilar. Eftersom jag kör hoj så kan jag rätt lätt komma om allihop. Längst fram finns en pickup med en biltransportkärra (tom) som ligger och puttrar mellan 50-60 på en 70 väg. Förmodligen har han legat i samma hastighet där det var 90 strax innan, men jag kom ikapp dem när det var 70. Nr 2 och 4 i karavanen är två långtradare som folk inte vågar köra om.

Varför kör tomten längst fram inte undan på en busshållplats och släpper förbi? Han kan ju inte vara ovetande om att det ligger en jävligt lång kö bakom.
Är ju tradaren nr1 som skapar kön (som dessutom inte får köra fortare än biltransporten heller så varför skall ha köra om då han inte får hålla högre fart än bil med släp som ligger före) inte biltransporten som kör bara 10 under skyltat vilket inte är olämpligt eller olagligt. Var det 30-40 på 70 vägen så kan jag hålla med, men uppåt 60km/h på 70väg, nja inte direkt fel gjort att fortsätta.
Sen bygger tradera nr2 på "problemet". Kan tänka mig att avstånden mellan div fordon också inte är det korrekta och därmed är byggsten3 till att orsaka kön då den längst fram aldrig är orsak till köbildning.
llesrof skrev: Så... ge mig några vettiga anledningar till att köra långsammare än övrig trafik.
Bilen bakom ligger och limmar som ett jävla frimärke i arslet istället för att köra om?
Då växer i alla fall mina horn ut.
Mabuse skrev:
llesrof skrev: Så... ge mig några vettiga anledningar till att köra långsammare än övrig trafik.
Bilen bakom ligger och limmar som ett jävla frimärke i arslet istället för att köra om?
Då växer i alla fall mina horn ut.
Bästa anledningen hittills. Är det 80 och jag kör i 80 och någon kör upp i röven på mig så kan jag sänka min fart för att skapa mer marginaler för mig själv. Däremot, kör jag utan anledning i 70 på en 80- sträcka så skall jag ha stryk :mrgreen:
Allinug skrev:?..eller om det handlar om att uppleva och se något längs vägen. Att ha samma siffror på hastighetsmätaren som det är på skyltarna kan väl inte vara något självändamål? 8)
Men då är vi tillbaka på egoism igen. JAG vill uppleva. JAG njuter av att glida fram som en snigel. JAG har inte bråttom. JAG behöver inte köra lika fort som alla andra. Och kön bakom bara växer.

Vill man "uppleva" så stanna biljävlen å gå å sätt sig i diket och lukta på blommorna. Eller kör åt sidan, stanna bilen å gå ut å klappa kossan. Eller kör åt sidan och släpp förbi de som vill köra normalt.

Eller... JAG kanske vill uppleva ännu mera. JAG kanske vill ha picknick mitt på vägen. Alla andra kan ju vänta tills jag fikat klart :mrgreen: Personligen njuter jag av att samspela med andra så att saker och ting löper smidigt. Men alla är ju inte sådana.
Men nu är du inne på att det bara finns svart eller vitt och att all bilkörning handlar om den tråkiga stresskörning som gäller när man ska köra fram och tillbaka till jobbet. Det är inte direkt någon lysande idé att inte alls hänga med i trafiktempot i rusningstid när alla har bråttom någonstans. Men man behöver inte alltid stressa till jobbet och det finns vägar där det finns skyltar med siffran 70, där man missar hela grejen med den vägen om man kör i 70.
Är ju tradaren nr1 som skapar kön (som dessutom inte får köra fortare än biltransporten heller så varför skall ha köra om då han inte får hålla högre fart än bil med släp som ligger före) inte biltransporten som kör bara 10 under skyltat vilket inte är olämpligt eller olagligt. Var det 30-40 på 70 vägen så kan jag hålla med, men uppåt 60km/h på 70väg, nja inte direkt fel gjort att fortsätta.
Sen bygger tradera nr2 på "problemet". Kan tänka mig att avstånden mellan div fordon också inte är det korrekta och därmed är byggsten3 till att orsaka kön då den längst fram aldrig är orsak till köbildning.
Håller inte med. Om det blir en kö med en jävla massa fordon bakom då tycker jag att han borde köra åt sidan ett tag. Minskar irritationen i trafiken mycket. De gånger jag kört liknande med släp och fått kö bakom, så har jag gått åt sidan när det blir 3-4 bilar bakom.
Allinug skrev:Men nu är du inne på att det bara finns svart eller vitt och att all bilkörning handlar om den tråkiga stresskörning som gäller när man ska köra fram och tillbaka till jobbet. Det är inte direkt någon lysande idé att inte alls hänga med i trafiktempot i rusningstid när alla har bråttom någonstans. Men man behöver inte alltid stressa till jobbet och det finns vägar där det finns skyltar med siffran 70, där man missar hela grejen med den vägen om man kör i 70.
Näe, det är faktiskt du som ser saker i svart och vitt som anser att vardagskörning där man håller normalt tempo är stresskörning. För det är det inte. För dig kanske där är så men inte för mig. Dessutom, för sista gången, går det inte sätta likamedtecken mellan att hålla hastighetsgränsen och att stressa.
Du har ju fått tusen anledningar till att köra tex 75 på 90 väg, det verkar snarare vara så att >DU inte kan acceptera att andra kör 75 på 90 väg helt enkelt, och jag tror aldrig du komemr att göra det heller för du verkar ha en speciell syn på andra medtrafikanter, vad jag kan läsa mellan raderna, men det är ju bara min åsikt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]