...

Moderator: Moderatorer

#979746
Att de skulle anställa fler trafikpoliser låter inte som att det kommer hända då det snarare ser ut som att dessa mer och mer försvinner, märks absolut i mindre städer.
Fartgupp som aktiveras när någon kör för fort låter mycket bra. Speciellt när sjukvård, polis och brandkår kan avaktivera dessa under utryckning vilket gör att de når målet snabbare.
En fundering som slog mig när jag tidigare idag åkte puckelpist mot centrum är hur ska ambulanspersonalen ta EKG på patienter när de lär passera alla dessa gupp? de måste då snigelköra eller stanna helt samtidigt som de antagligen vill komma in till sjukhuset så fort som möjligt?

Jag hoppas de blir fler av dessa aktiva fartgupp och mindre av dessa betongknölar och puckelpistgupp som man bygger just nu. Fartkameror inom tätort kan också vara en idé + att då får de in en slant. Dock hindrar detta ingen från att blåsa på i 100 knyck på 50 väg men majoriteten kanske sänker farten ialf.
Som du skriver pettson att bussarna kör 70-80 på 50-vägar är absolut inte bara bussarna.
Ta med er en GPS och håll hastigheten på valfri 40-50-60 väg och ni kommer märka att det tar inte många sekunder innan en bil ligger 1-2 meter bakom.
#979775
skrothögen skrev: En fundering som slog mig när jag tidigare idag åkte puckelpist mot centrum är hur ska ambulanspersonalen ta EKG på patienter när de lär passera alla dessa gupp? de måste då snigelköra eller stanna helt samtidigt som de antagligen vill komma in till sjukhuset så fort som möjligt?
EKG är det minsta problemet. Ett större problem är hur man kör över dessa pucklar när man har en patient med rygg- eller nackfraktur? Svaret är att man kör extremt sakta över dem. Ett annat problem är att ambulanser i många fall skrapar i underredet eftersom de har längre hjulbas och är mycket tyngre än motsvarande civil version av bilen. Ur den aspekten är "slalombanor" att föredra.
#979930
*pettson* skrev:Finns enklare metoder.. anställ poliser som har normala kontroller. Då får man mer gjort för mindre pengar och utan skador.
Nja, en polis är ingen billig historia. Det är rätt mycket billigare med farthinder som sedan är i tjänst dygnet runt året runt. Både som investering och underhållskostnad.

Och skador kan det definitivt bli i samband med poliskontroller, det är bara att fråga vilken polisman som helst.
av *pettson*
#980448
Vill vi leka med siffror så kan allt bli dyrare med poliser istället för automatik. Visst är det märkligt att ett av världens mest automatikövervakade land Storbrittanien inte har ont om poliser?

En polis kan ta fortkörare, olika typer av olämpliga förare inkl olika rattfyllor. Ingen automatik kan göra detta. Dom kan också ta alla typer av fordon, då kan det ju tänkas att även yrkesförare kan få en bot.
Men det är klart att slår vi ut det på bara fortkörare i bil.. Eller på bara röda bilar.. eller blåa.. eller.. ja. Då vinner säkert automatiken.
Slår vi ut det på rena olämpligheter såsom rattfyllor med mera. Då vinner polisen rakt av utan motstånd.
Men som sagt eftersom en polisman inte bara kan göra EN sak i taget, ja då ska dom heller inte jämföras så.
Dom ska inte heller annonsera när dom åker ut och gör övervakning, dom ska slå till otippat och snabbt bara. Och nej.. Dom skapar inga skador på fordon eller något annat om föraren gör som det är tänkt. Den som vägrar stanna för uniformerad polis förtjänar att få problem helt enkelt. När du fick din styrlapp så godkände du vissa villkor som är din skyldighet som förare av fordon. Något många.. många verkar ha glömt.
#980468
*pettson* skrev:När du fick din styrlapp så godkände du vissa villkor som är din skyldighet som förare av fordon. Något många.. många verkar ha glömt.
Där satt den "pettson" :-)-)
#980586
*pettson* skrev:Vill vi leka med siffror så kan allt bli dyrare med poliser istället för automatik. Visst är det märkligt att ett av världens mest automatikövervakade land Storbrittanien inte har ont om poliser?
Det är inte märkligt, det är just därför de har gott om poliser.
När man automatiserar frigörs nämligen enorma mängder resurser.
Det vet britterna, det var ju där som den industriella revolutionen startade.
*pettson* skrev:Men som sagt eftersom en polisman inte bara kan göra EN sak i taget, ja då ska dom heller inte jämföras så.
Man kanske inte ska jämföra päron och äpplen över huvud taget?

Automatiska system har fördelen att vara billiga,
poliser att de kan göra annat. Då använder man sig av bägge.
I Sverige och i England. Väldigt enkelt.
*pettson* skrev:Och nej.. Dom skapar inga skador på fordon eller något annat om föraren gör som det är tänkt. Den som vägrar stanna för uniformerad polis förtjänar att få problem helt enkelt.
Actibump skapar inga skador på fordon, om föraren bara gör som det är tänkt.
Den som vägrar hålla hastigheten förtjänar att få problem helt enkelt.
#980608
Jag tar många gånger om hellre ett aktivt gupp där man kan passera i den fart som vägen är skyltat till än att behöva sakta ner till halva skyltade hastigheten. Tror utryckningsfordon också tycker det är rätt praktiskt att kunna köra förbi ett sånt hinder i om inte utryckningshastighet så i allafall i "normal" fart.
#980637
Det där gnällandet på Actibump och att fler poliser är lösningen på allt är inget annat än en variant på småbarnens "kan själv!". De vill inte att någon säger åt en vad man skall göra och inte göra och ser varje automatisk övervakning som ett påhopp av den personliga friheten. Grejen är bara den att om man följer reglerna så kommer man inte att märka att reglerna finns där så de som gnäller har väl kanske inte tänkt följa reglerna.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]