...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är ju också en indikation på att arkitekter o stadsplanerare har absolut noll-koll och fullständigt har missat att det behövs parkeringar.

Tex tycker jag att man när man bygger nya hus skulle bygga parkering under husen i städerna så att man skapar parkeringar utan att ta värdefull markyta i anspråk.,
av llesrof
VolvoB20 skrev:Det är ju också en indikation på att arkitekter o stadsplanerare har absolut noll-koll och fullständigt har missat att det behövs parkeringar.

Tex tycker jag att man när man bygger nya hus skulle bygga parkering under husen i städerna så att man skapar parkeringar utan att ta värdefull markyta i anspråk.,
Men du missar poängen - man skall inte köra bil i städerna. Städerna är till för de som bor där så att de kan sörpla latte mellan fräsiga inredningsbutiker, hippa caféer och mediaföretag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev:Det är ju också en indikation på att arkitekter o stadsplanerare har absolut noll-koll och fullständigt har missat att det behövs parkeringar.

Men du missar poängen - man skall inte köra bil i städerna. Städerna är till för de som bor där så att de kan sörpla latte mellan fräsiga inredningsbutiker, hippa caféer och mediaföretag.
Japp, det är ju vad arkitekter o stadsplanerare gör hela dagarna, tills de skaffar barn o bil.
Användarvisningsbild
av erikn
llesrof skrev:Men du missar poängen - man skall inte köra bil i städerna. Städerna är till för de som bor där så att de kan sörpla latte mellan fräsiga inredningsbutiker, hippa caféer och mediaföretag.
Synd bara att de som bor där inte fattat att de inte ska ha bil och har det i alla fall. Planerarna fattar ingenting och de som bor där är förbannande. Håller med om att det borde vara obligatoriskt garage under alla nybyggda hus med minst en p-plats/lägenhet.
av BennyL

Man bygger i huvudsak så idag, även om det inte är 1/1 parkering per lägenhet utan oftast 0,6-0,85 P/L. Det blir mer och mer ovanligt med markparkering inom nybyggda områden.
av mikebike
Nej.
Orsaken till att vissa parkerar på cykelbanor och trottoarer, använder cykelbanor som genvägar eller cyklar mot enkelriktat, rött ljus eller på trottoarer är mycket sällan dålig stadsplanering.

Lättja och egoism är betydligt viktigare faktorer. "Bråttom" verkar vara ett vanligt skäl när man frågar.
Jag har flera gånger konstaterat att det finns lediga parkeringsplatser på andra sidan gatan när någon parkerat på cykel- eller gångbanan. Alternativt 50 eller 100 meter längre bort.

När vi flyttade till vår nuvarande lägenhet för 15 år sedan var det i snitt en bilist i veckan och en cyklist om dagen som åkte mot enkelriktningen.
Antalet bilister per vecka har knappast ökat, men antalet cyklister som struntar i enkelriktningen är fler än 10 per dag och nästan lika många cyklar på trottoaren (istället), något som inte förekom alls för 15 år sedan.
Det fanns naturligtvis inga EU-moppar på cykelbanorna heller för 15 år sedan.

Nu sitter jag och väntar på en hälsokontroll där de skall stämma av BMI mot mat- och rörelsevanor.
Enligt min mobiltelefons inbyggda stegmätare snittar jag 10 000 steg per dag, med en topp på drygt 18 000 i förrgår.
Vissa andra är uppenbarligen livrädda för att gå 100 meter...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:Vissa andra är uppenbarligen livrädda för att gå 100 meter...
Ja, barnfamiljer gnäller satan om de måste släpa ungar, vagnar, matkassar, bilbarnstolar och en massa annat onödigt fler ggr per dag, speciell i storstäder där de inte vågar lämna sakerna i bilen över natten för det är inbrott i bilarna varje natt när någon lämnat en pryl kvar...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Folk är otroligt lata ibland.

Och det är ju inte direkt de som är gamla eller har svårt att gå som parkerar för att spara fem steg till dörren.

Å andra sidan:
Dålig stadsplanering finns inte bara i storstäder. Utanför det stora stadsbiblioteket mitt i Halmstad är det viktigare att ha subventionerad boendeparkering precis utanför ingången än att där ha 10-20 min korttidsparkering för dem som snabbt behöver gå in och låna eller lämna tillbaka böcker. Istället för att använda det stora parkeringshuset 100m bort till boendeparkering mättas de närmaste parkeringarna till biblioteket av dagparkerade bilar så man som besökare till biblioteket måste fulparkera och snabbt springa och göra sitt ärende.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
I framtiden behövs vare sig bilen, bibliotek eller storstaden överhuvudtaget. Man lånar bara boken mobilt till läsplattan.
av mikebike
VolvoB20 skrev:
mikebike skrev:Vissa andra är uppenbarligen livrädda för att gå 100 meter...
Ja, barnfamiljer gnäller satan om de måste släpa ungar, vagnar, matkassar, bilbarnstolar och en massa annat onödigt fler ggr per dag, speciell i storstäder där de inte vågar lämna sakerna i bilen över natten för det är inbrott i bilarna varje natt när någon lämnat en pryl kvar...
I vårt närområde parkerar man vid dagis, på en gata med parkeringsförbud, omedelbart före ett övergångsställe, för att hämta ungen. Sedan kör de 100 meter och parkerar. Att först parkera och sedan gå tillbaks och hämta ungen finns inte i deras föreställningsvärld.
Samma på morgonen. Först lasta in ungen i bilen för att köra 100 meter, sedan parkera (på cykelbanan om det är mer än 25 meter till närmaste parkeringsplats) och lämna ungen på dagis.
Det måste ju vara jobbigare att lasta in ungen i barnstolen och spänna fast än att gå ett par hundra meter?
Då behöver man antagligen inte åka omkring med en barnstol i framsätet heller....
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]