...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Fattar inte hur rövslickare tänker. Tror de verkligen att de hinner bromsa ifall bilen framför måste tvärnita? Jag har hört folk resonera att "varför skulle någon tvärnita?". Kan komma på många anledningar till det: djur på vägen, trafikolycka får stopp på trafiken, en idiot får sms etc. Jag håller alltid såpass avstånd att jag kan stanna ifall bilen framför tvärnitar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Petke skrev: Jag sätter gärna farthållaren på största avstånd till framförvarande bil, så jag har lite extra marginal och hinner reagera ifall inte autobromsen skulle göra det. Men tydligen är det många som tycker att det är för stort avstånd jag håller då, för flera gånger försökte sig bmw/audi ägare sig på att köra om i högerfilen :-(O)
Hur stort avstånd håller du då, eftersom bilar vill köra om dig i högerfilen?. Och hur stora luckor finns det i högerfilen för dig att köra in i och släppa förbi dom :?:
Användarvisningsbild
av Hilmer
PTV skrev:
PTV skrev:Återigen.Bromsljuset används ALDRIG till att signalera till annan trafik att de ligger för nära utan endast när man ska sakta ner sitt fordon eller stanna.Verkar vara många nuförtiden som slutar skolan med ett streck över hela betyget.LOL. :D

Absolut inte.Men för att en trafikant i din närhet begår ett trafikbrott så innebär väl inte detta att du har amnesty i ärendet.Och eftersom du inte utgett dig för att tillhöra den polisiära styrkan i tråden när du tydligen tyckte det var okey att signalera med bromsljusen där den bakomvarande som förmodligen blev aningen förvirrad och förmodligen inte visste om du gjorde ett försök till att stanna eller inte begrep dig på fordonet du färdades i så har du ju återigen erkänt att du brutit mot gälllande trafikregler och allmän hyfs på vägarna.

Vilket du förmodligen insett vid detta laget men nu försöker få ursäktat på ett nätforum genom att samla anhängare med samma UFO liknande bromstalanger i trafiken.SUPER LOL. :D
Varför skulle det vara olagligt att markera med bromsljuset att bakomvarande ligger för nära!?
Du får mer än gärna visa en källa på detta!

Men oavsett, om jag har bakomvarande bilar som ligger för nära så tänder jag också till bromsljus som en första markering, hjälper inte detta så bromsar jag till en aning för dels markera och dels sänka hastigheten.
Det är ett jäkla ofog att ligga för nära, för skulle framförvarande behöva bromsa så har den bakom inte en suck att stanna i tid.
Den viktigaste anledningen till att jag vill hålla bilarna bakom på betryggande avstånd är för att jag redan har en 15årig whiplash-skada som gör mitt liv till ett helvete och ibland väldigt svårt att uthärda, och jag vill inte förvärra situationen ytterligare genom att bli påkörd bakifrån av någon som inte har vett i skallen nog att ta hänsyn till andra...
av Mamel
PTV skrev:Återigen.Bromsljuset används ALDRIG till att signalera till annan trafik att de ligger för nära utan endast när man ska sakta ner sitt fordon eller stanna.Verkar vara många nuförtiden som slutar skolan med ett streck över hela betyget.LOL. :D
Må så vara, men det är kanske det enda språk en "sniffare" begriper. Jag stör mig också på dem. Jag tänker mig att det är män (undantagslöst män) med för mycket testosteron, sådana som misshandlar kvinnor och startar världskrig. Eller kanske sådana som har för litet att säga till om på jobbet och tar ut sin aggressioner i trafiken. Jag vet inte, konstiga är dom i alla fall.

Men för att besvara Robbies fråga har jag inte märkt att V70/XC70-ägare skulle vara vettlösare i trafiken än andra. Däremot tycker jag mig ha noterat att när det gäller att köra i bussfilen vid köer finns en överrepresentation av dels skruttiga bilar, dels lyxiga bilar. Jag tänker mig att de väldigt fattiga och de väldigt rika i ett samhälle är sådana som känner minst solidaritet med samhällskontraktet och därför tycker att de kan ta för sig på andras bekostnad. En spekulation, javisst, men det är kul att spekulera när man sitter i en kö.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Tillägger tanter i en Toyota i listan på folk som gärna klistrar sig fast där bak. De förstår heller inte riktigt det där med bromsljus, tyvärr. Toyotor och mazdor med plåtfälgar och tre fälgsidor året om gillar tydligen att agera plåster mer än volvoförare anser jag.

Ett av många exempel, fick ett plåster bakom mig på E4:an i höjd med Ljungby i våras eller så.
- Provade att bara sänka farten lite så tanten kunde köra om efter som de hiskeliga 100 km/h jag höll tydligen inte gick att köra om i en varm morgon med torrt väglag.
- Det hjälpte inte, tände bromsljuset, ingen reaktion..
- Sänkte till 80 km/h, ingen reaktion.
- Ökade till 130 km/h i några minuter, hon ökade till ca 120 km/h.
- Jag sänkte till 110 km/h och hon kom i alla fall i fatt mig, då motorbromsade jag i tredje växeln ner till 70 km/h, hon bromsade istället för att köra om.
- Drar nu iväg i 140 km/h några minuter, hon i ca 120-130 km/h.
- Sänker till 110 km/h genom att motorbromsa och håller tummarna att hon nu ska gasa om, nej då, det känns tydligen tryggt att ligga 1m bakom.
Nu är jag förbannad, jag vet att jag "får" köra för fort för att komma ifrån denna "fara" men seriöst vad är detta för förvirrad dam. Hade jag inte haft så att säga "fullt upp" med tanten och att titta både extra mycket framåt och bakåt hade jag kanske kommit på att jag kunde ringt Polisen, men nu ärr vi dessutom vid Värnamo där jag skulle av ändå. Hon följer efter, men hon kommer väl på att hon inte skulle av där utan kör tillbaka på motorvägen från avfarten.

Nästa gång slår jag en pling till farbror blå och säger att jag nu kommer att köra för fort till nästa avfart. Sen får de skicka ut en patrull bäst de vill. ;)
Användarvisningsbild
av helgonet1
PTV skrev:Bromsljusen på en bil ska endast lysa när man tänkt sakta ner farten för något eller stanna.INTE FÖR ATT SIGNALERA ATT ANDRA BILISTER LIGGER FÖR NÄRA.Skapar bara en massa irritation och onödiga incidenter i sin tur för annan trafik.Lär verkligen dagens trafikskolor ut att man ska signalera med bromsljusen att andra ligger för nära !?.
Dagens trafikskolor vet jag inte men när jag tog körkort för längesedan så lärde man ut det. Om nån ligger för nära så trampa försiktigt på bromsen så ljusen tänds. Tycker att det är bra. Skapar irritation? nää, tycker jag inte däremot så är det för jävla irriterande när nån idiot ligger och nosar en i bak, skulle en nödsituation uppstå (bromsa för djur lr människa osv) så hinner den bakomvaranda inte blinka för han/hon sitter i knät på mig :mrgreen: Gillar inte elefanter bakom min rygg ?:-/
av maxn51
Det som körskolorna lär ut och jag anser säkrast om man fått ett rövplåster så ska man sakta ner då 3 SEK regeln gäller i alla hastigheter och att man om någon kör för nära ska hålla dennes avstånd oxå till bilen framför en själv ex om bilen bakom kör 1,5 SEK bakom dig bör du köra 4,5 SEK eller mer bakom nästa bil! Kan inte se att det är olagligt å blinka med bromsljusen häller men är inget rekomenderat. Om det är nån riktigt jävlig brukar jag blinka med mina 4 led back ljus dock är det varken rekommenderat eller lagligt och gör antagligen inte varken hen eller mig mindre irriterad!
Vet inte om de inlägget va ot men då får nån väll ta bort;)
Mvh
Användarvisningsbild
av Perra83
Många fattar inte sitt eget bästa. Ja vill definitivt inte få en idiot smälld in i min bagaglucka och ge mig whiplash. Ligger folk för nära brukar ja bromsa lite lätt och direkt ger bakomvarande bil en bra lucka.
Att hålla avståndet är bra för alla. Sen får folk göra som dom vill.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Perra83 skrev:Många fattar inte sitt eget bästa. Ja vill definitivt inte få en idiot smälld in i min bagaglucka och ge mig whiplash. Ligger folk för nära brukar ja bromsa lite lätt och direkt ger bakomvarande bil en bra lucka.
Att hålla avståndet är bra för alla. Sen får folk göra som dom vill.
+1 :-)-)
av llesrof
maxn51 skrev:Det som körskolorna lär ut och jag anser säkrast om man fått ett rövplåster så ska man sakta ner då 3 SEK regeln gäller i alla hastigheter och att man om någon kör för nära ska hålla dennes avstånd oxå till bilen framför en själv ex om bilen bakom kör 1,5 SEK bakom dig bör du köra 4,5 SEK eller mer bakom nästa bil! Kan inte se att det är olagligt å blinka med bromsljusen häller men är inget rekomenderat. Om det är nån riktigt jävlig brukar jag blinka med mina 4 led back ljus dock är det varken rekommenderat eller lagligt och gör antagligen inte varken hen eller mig mindre irriterad!
Vet inte om de inlägget va ot men då får nån väll ta bort;)
Mvh
SI-enheten för tid är "s". Det är även så man förkortar sekund. Även "sek." fungerar. SEK däremot, det är en förkortning för den valuta vi använder i Sverige. Om någon ligger en krona och femtio öre bakom mig så skall jag alltså köra fyra kronor och femtio, eller mer, bakom nästa bil :mrgreen:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]