- fre 24 okt 2014, 18:35
#911064
Det blir gärna konstigt när man ska omsätta en "vision" (nollvisionen) i praktiken, eftersom en vision per definition inte är kopplad till det praktiska livet (då vore det nog inte en vision...). Personligen tror jag att man för någon sorts trubbigt resonemang om olyckor: De blir hemska olyckor när fordonen körs fort = farten orsakar hemska olyckor > farten orsakar olyckor (i den korta versionen). Det är ju helt enkelt inte sant (anser jag). Farten kan förvärra konsekvenserna, men en puckad omkörning som slutar illa är ju inte "orsakad av" att nån körde för fort, utan att denne någon gjorde en dum omkörning. Eller gav fan i att blinka eller körde för nära etc etc. Det är ett felbeteende eller en felhandling som utlöser en oönskad händelse, med några få undantag inte farten som isolerad faktor. Däremot är det lätt att mäta och lagföra fartöverträdelser, till skillnad från andra obehagliga avarter i trafiken, så det är lite lönsamt att gå den vägen.