...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
du får ha vilken åsikt du vill joel det där var min och den står jag för har nästan 30års erfarenhet av liknande grejor som hänt ts
och lika lång erfarenhet av vad de gör eller inte gör.
det skulle gå att kommentera en del grejor om vad denna polis
sagt men inget skulle bli bättre för det.

Med vänlig hälsning hasse.
av llesrof
Andis skrev:Detta svar från polstar kan jag bara tolka på ett sätt.

Laglig omregistrering kräver krockprov.

Lessen att hälla grus i drömar men jag har aldrig hört någon som kommit förbi detta med annat än bygga om hela bilen till amatör bygge.

Chipning blir därav ej laglig om man nu inte vill gå omvägen via exportera ut bilen för att föra in den igen mycket dyrt och omständingt men sägs fungera om inte annat som flyttgods med andra ord ännu mer omständigt då du måste få till det med en som flyttar hit samt ägt din bil tillräkligt länge utomlands. Har även hört ryckten om att det ska vara enklare i Tyskland att TUV godkänna chipptrim och via dessa intyg importera den igen men kan ej svara om det fungerar alla dessa sätt är lite i mitt tycke för omständiga för en så liten modifiering. Men verkar vara ändå vägen.

Polstars text på hemsida. -------

Jag har en äldre Volvo, kommer det att komma effektoptimeringar till dessa bilar också?
Polestar och Volvo arbetar med att kunna leverera optimeringar även till lite äldre bilar. Det finns dock vissa försvårande omständigheter med dessa bilar. Då samtliga Polestars effektoptimeringar certifieras hos myndigheterna på samma sätt som originalbilen krävs provbilar som har gått maximalt 1500 mil innan certifieringsprocessen. På äldre bilar är detta svårt att uppbringa.

-----------
Exakt var står det att de krocktestar bilen?
av wohlfie
Jaha då är det igång.
Öppet filter får man använda sig av så länge inte ljud nivån blir för hög.
Gäller samma med sport system. det som gäller är kat, gnistssläckre, och en dämp burk. Även där får inte ljudet vara för högt.
Så på dessa punkter kan man inte fälld för.

Dock till det roliga. från 285mm skivor till 325mm får man inte ändra så det åker vi dit på. dock så räcker det med att vi byter tillbaka och besiktar den och visar papper.
Gällande dumpventil så är det inget som klassas som trim. Och man kan inte bli fälld för detta.

Sen visade det sig att bilen finns registerad hos volvo handlare databas, och det har chip trim, därefter om registerad via dom.
Vid bromsning så visa det 5hk mer än normala vilket man INTE kan bli fälld för.

Det är värre om man ändrar i motor och transmission.

Hur som helst detta är ord från advokaten, som kommer ta hand om detta. Och vi får se hur långt det trivs.
Han sa dock att såna här fall läggs oftast ner, då det är för dyrt att driva igenom.

Dock så kommer jag och min kompis sitta i ett förhör med 2 poliser plus våran advokat. och vi ska höra på deras version, då advokaten tycker att den inte är klar ställd.
Så det kommer bli intressant :)

Men imörn ska vi åka byta bromsar :) farligt o höja säkerheten tydligen. då man kan tycka att bromsningen blir vassare med större skiva. men lag är lag. o Polis är Polis :) tydligen två olika saker.

Livet är nästan roligt hela tiden:)
Användarvisningsbild
av Funk
Sen visade det sig att bilen finns registerad hos volvo handlare databas, och det har chip trim, därefter om registerad via dom.
Vid bromsning så visa det 5hk mer än normala vilket man INTE kan bli fälld för.
Bullshit säger jag ! Kopia på det intyget får du allt lägga upp bild på...

/Thomas
Användarvisningsbild
av vetten
Där ser man, verkar som snuten är dåligt påläst vilket ju inte är ovanligt idag :-O)
Användarvisningsbild
av ThomasT
wohlfie skrev:Gällande dumpventil så är det inget som klassas som trim. Och man kan inte bli fälld för detta.
Beror ju lite vad ni menar här. Man får ju tex inte byta ifrån en återcirkulerande till en atmosfärisk.

.
Användarvisningsbild
av Mabuse
llesrof skrev: Exakt var står det att de krocktestar bilen?
Det har jag också funderat på sedan jag började läsa/följa tråden.
av PTV
joel80 skrev:Jag tycker polisen ofta får en massa oförtjänt skit. Det finns rötägg inom kåren, men väldigt många är resonliga.
Att börja jämföra brott är skitirriterande.. har man lagar ska man se till at de följs, även om det är "små" brott. Att "strunta" i mindre brott bara för att det finns större anser jag gör så att föraktet för lagar och regler blir ännu större.

Själv skulle jag bli skitförbannad om en polis struntade i min anmälan om en cykelstöld med bortviftningen "det finns massa andra grövre brott".

Läste det här på Facebook för ett tag sen och håller med i det mesta:

Polisen Västmanland
den 6 maj 2013 ·
Att jobba som polis är inte lätt, tvärt om det är väldigt invecklat och svårt av många anledningar. Bland det svåraste är att försöka förklara för människor hur vi jobbar och varför vi prioriterar som vi gör. Vad vi än gör så är det många som tycker att vi prioriterar fel eller att vi borde göra på ett annat sätt.
Jobbar vi med trafik så ”borde vi ha något bättre för oss”, trots att det händer svåra olyckor varje dag.
Jobbar vi utanför krogarna så ” trakasserar vi vanliga människor”, trots att det är i och omkring krogmiljö de flesta våldsbrott inträffar under helgerna. Vi som jobbar i Fagersta har märkt att de gånger som vi är på något annat jobb som tar vår tid och vi inte kan stå utanför krogarna, det är då någon blir misshandlad utanför krogen eller på väg hem från krogen.
Jobbar vi mot narkotika så ”borde vi ta Palmes mördare istället”, trots att människor far illa på grund av narkotikaproblematiken varje dag.
Många störs av att vi arbetar med något, som ett exempel ungdomar som gasar och sladdar och ”bränner däck” och för oljud, trots att det kanske är många som har en önskan om att vi ska arbeta mot just det för att de störs av det.
Ungdomar som får sin alkohol uthälld för att det är minderåriga ”hatar polisen som förstör deras kväll”, trots att föräldrarna till dessa ungdomar är väldigt glada över att vi kontaktar dom så att de kan hämta hem sina ungdomar.
Det är väldigt lätt att säga att ni borde göra si eller ni borde göra så till polisen men faktum är att trots att vi borde veta vilka som har begått olika brott så finns det en lagstiftning i Sverige som säger att vi måste kunna bevisa det och inte bara låsa in människor för att vi tror att det är en viss person som har begått ett brott. Fråga de människor som av olika anledningar har suttit oskyldigt dömda för något, vad de anser om att arbetet för att bevisa någons skuld eller oskuld är bland det viktigaste som finns.
Jag har konstaterat att vad vi än gör så kommer det alltid att finnas de som är missnöjda. Oftast är de som är missnöjda någon som själv kanske har fått en böteslapp eller blivit dömda för något annat brott. Man känner sig träffad och utpekad och vill få andra att tycka lika så att man känner sig mindre dum.
De människor som själva är dömda för något kommer ALLTID att tycka att andra brott än just det de själva har begått är mycket värre.
Men det som trots allt känns bra med arbetet som polis och allt vad det innebär är känslan av att göra något bra för de människor som behöver hjälp och som uppskattar att vi finns där för dem. Det kommer alltid att överväga allt negativt som sägs och skrivs om polisen och vårt arbete.
//Linda
Närpolis Fagersta
Tyvärr så glömde den här Linda att även i poliskåren så finns det en del ryggdunkare som gärna backar upp varandra oavsett fel man nu gör som polis.Heder däremot till dessa poliser som dagligen står i skiten och fortfarande kan se saker och ting för vad de är och ta beslut utifrån detta.Just dessa poliser förtjänar dagens ros hela veckan lång. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Jag menar självklart inte att kåren är helt ren. Och det är skitjobbigt att råka ut för just dem, jag reagerade mest mot gubbstrutts genarelisering. Tycker man ska bedöma varje polis/händelse separat (och människor) istället för att förutsätta att en viss grupp skulle vara på något visst sätt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a