...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
En av de beteendena jag irriterar mig mest på i trafiken är idioter som inte kan hålla vettigt avstånd till bilen framför. Det är väl en sak om man ligger nära för att köra om när som helst, men finns det inget lämpligt läge att köra om pga möte eller svängar/krön med skymd sikt, då har bilen fan inte i arslet att göra.

På vägar där lastbilar hinner komma ikapp och beter sig på samma sätt är ännu mera horribelt. Händer något så jag måste panikbromsa har jag inte en chans, till och med en Volvo blir en nätt kylarprydnad på en F16-tradare med 35 ton i ryggen.
Mabuse skrev: På vägar där lastbilar hinner komma ikapp och beter sig på samma sätt är ännu mera horribelt. Händer något så jag måste panikbromsa har jag inte en chans, till och med en Volvo blir en nätt kylarprydnad på en F16-tradare med 35 ton i ryggen.
Är det inte just lastbilschaufförer som brukar anses vara såååååå duktiga yrkesmän? Fast det var nog förr i tiden. De är som rökare... frågar man dem så säger de att de aldrig skulle slänga fimpar på gatan eller utsätta någon annan för sin rök, men lika förbannat ligger det drivor av fimpar precis överallt och nog fan envisas de med att stå utanför varenda entré och förpesta luften för allt och alla. Att vanliga söndagsbilister gör dumma saker har jag större acceptans för än om yrkesmän gör det. De borde veta bättre och står med sin kunskap och erfarenhet över söndagsbilisten. Men det var nog mest förr.
Dalmans skrev:Finns ingen anledning att ligga nära ens när man planerar omkörning.

Håll lite avstånd så hinner man upp i vettig fart innan man ger sig om.
Tyvärr är det en lätträknad skara människor som planerar sin framfärd.
av I.H.P
Variosboy skrev:...Tyvärr är det en lätträknad skara människor som planerar sin framfärd.
Amen!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nåt som stör mig otroligt mycket och som blivit rent livsfarligt är att INGEN avbryter en omkörning idag, de ska om om det så ska kosta dem livet. Har fått väja för många idioter som kommit i min fil, men att avbryta skulle inte falla dem in...
Är detta ett lokalt fenomen eller det har skett en förändring även i resten av landet?
av swespy
Då jag kör budbil så är jag ganska mycket ute och åker, främst i stadstrafik och det som stör mig mest är dom gående el cyklister som kommer fram till ett övergångsställe med trafikljus och trycker på knappen för grönt för deras del men sen inte väntar tills det blir grönt. Väldigt ofta man får rött ljus som trafikant men det är ingen som går över.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Brainy
Mabuse skrev:En av de beteendena jag irriterar mig mest på i trafiken är idioter som inte kan hålla vettigt avstånd till bilen framför. Det är väl en sak om man ligger nära för att köra om när som helst, men finns det inget lämpligt läge att köra om pga möte eller svängar/krön med skymd sikt, då har bilen fan inte i arslet att göra.
Vissa är ju inte ens intresserade av att köra om.
Har de möjlighet att köra om så brukar jag helt slå av gasen tills de inser att de ska köra om.
Har de inte möjlighet att köra om så brukar jag först spraya dem med bakrutespolaren, fungerar inte det så sänker jag hastigheten rejält. Allt för att minska risken för att han inte ska hinna reagera när jag måste panikbromsa, alt iaf minskar krockvåldet när han dammar in i mig.
Beror dock lite på om det är lång kö bakom, är det allt för många bilar bakom även denna bil så låter jag ibland udda vara jämt och på sin höjd duttar med bromsljusena för att inte reta upp 20 förare och riskera väldigt vanskliga omkörningar när det sen blir 2-filigt / möjlighet att köra om.
av PTV
På mc har man skakat många gånger på huvudet åt bilister som verkar tro att blinkers är någon onödig extrautrustning.Får man inte lära sig något på trafikskolorna numera när det är många yngre med detta dåliga beteende.Bilister med semesterpackning som ska om till varje pris för att visa hur snabbt de kan köra och sedan fastnar bakom nästa bil där man blåser förbi på sin mc och ser hur föraren svär åt allt och alla och ibland verkar förklara för fru och barn hur korkat alla kör ha ha ... Bilister som inte orkar vrida på huvudet vid filbyte samt ge tecken med blinkers på t ex motorväg för att upptäcka att det finns en död vinkel där någon just nu färdas när de svänger rakt ut framför detta fordon.De skulle få tillbringa ett helt år på en trafikskola med att skriva på svarta tavlan, ge tecken innan filbyte samt vrid på huvudet för att upptäcka det man inte kan se i backspegeln, ge tecken innan filbyte samt vrid på huvudet för att upptäcka det man inte kan se i backspegeln, ge tecken innan filbyte samt vrid på huvudet för att upptäcka det man inte kan se i backspegeln, ge tecken innan filbyte samt vrid på huvudet för att upptäcka det man inte kan se i backspegeln, ge tecken innan filbyte samt vrid på huvudet för att upptäcka det man inte kan se i backspegeln, ge tecken innan filbyte samt vrid på huvudet för att upptäcka det man inte kan se i backspegeln, ge tecken innan filbyte samt vrid på huvudet för att upptäcka det man inte kan se i backspegeln osv. :D
av Gryphon
Oj Oj, det är så MYCKET man stör sig på...

Blev påkörd bakifrån igår kväll av en taxichaffis när jag svängde höger i en T-korsning. Det var ett övergångsställe på vägen jag skulle in på, och eftersom jag stod först i kön vid rödljuset innan svängen hann jag väl komma upp i typ 10-15 km/h innan jag saktade in och stannade för folk som var på väg över gatan med grönt ljus vid övergångsstället. Hade chaffisen haft 2m säkerhetsavstånd eller iallafall ögonen på vägen hade han lätt hunnit stanna, men nu fick jag honom upp i arslet med trasig spoiler som följd... Enda positiva är att ingen av dom gående blev påkörda när min bil hoppade framåt. Hatar taxichaffisar i stockholm så extremt mycket, farligaste inslaget vi har i stadstrafiken, och då är ändå cyklisterna här helt utan självbevarelsedrift.

2 saker är mina hatobjekt i lands/motorvägstrafik.

1. Folk som ligger alldeles för nära bakom mig. Var i Lofsdalen för nån vecka sen, körde mellan Lofsdalen och Funäsdalen på en liten kringelväg där 2 bilar knappt kan mötas och mycket upp och ner med krön som följd. Hade en Saab typ en halvmeter bakom mig i typ 2 mil, tills jag kommer över ett krön och det står en flock renar mitt i vägen på andra sidan så jag får nita. Han måste ha skitit på sig mer eller mindre för då var det riktigt nära att det small för honom. Och mig förstås.

2. När jag har påbörjat en omkörning och hunnit upp i typ 130-140 och en micra eller nåt sånt skit svänger ut precis framför mig i 90 km/h, givetvis utan att blinka först så jag får tvärbromsa. Kollar inte folk i backspegeln när man byter fil på motorvägen alls?
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 552

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]