...

Moderator: Moderatorer

#1119897
Gott folk, reflexer!!! Nu börjar det bli mörkt på morgon och kväll och då skulle jag uppskatta att vi använder reflexer om vi vill vara i trafikrummet som fotgängare!
Förvänta dig inte att jag stannar om jag inte ser dig!!!!!! :evil:
Användarvisningsbild
av sthlm
#1119947
Även cyklisterna borde fundera på att synas och se över reflexer och lyse.
Satt med kollegan i kö och nästan 50% som trampade i mörker och dessutom regn saknade någon form utav lyse.
#1119997
sthlm skrev:Även cyklisterna borde fundera på att synas och se över reflexer och lyse.
Satt med kollegan i kö och nästan 50% som trampade i mörker och dessutom regn saknade någon form utav lyse.
Det där är ett gissel för mig som cyklar till jobbet också. Rätt ofta sammanfaller det med någon sorts tro att vi har vänstertrafik i Sverige..

Fast nästan lika illa är de som cyklar med stark pannlampa. Tittar de på en blir man blind. Gömmer det sig då en vänstertrafik-ninja bakom så...
#1120057
Jo cyklisterna är också ett gissel, jag bor i ganska cykeltäta Uppsala så... Fast peppar peppar, ganska många har ändå lyse av de som kör på kvällen, problemet som kommer nu är de som "ju bara kör på dagen" när nu dagen inte längre är ljus och de saknar lyse...
#1120082
Ska man vara rättvis finns samma ägg i alla trafikantgrupper. Människor som kör runt med släckt belysning på bilen i skymning eller till och med nattetid har jag sett nägon är ju ett motsvarande problem.
#1120118
Jag har en 5 år gammal Crescent-cykel och lyset på den är under all kritik, i allafall inte vad man förväntar sig i den prisklassen. Framlyset brukar fungera, men det lyser inte upp så att man ser ordentligt. Baklyset har nästan alltid varit ur funktion, hur mycket man än försökt att laga det. Så där har jag fått ordna med separat belysning.
Så det är inte så lätt att vara cyklist nuförtiden. Med min förra Crescent med dynamo så var detta med lyset inget man behövde fungera kring: det bara funkade!
#1120204
Crescent gör väl bara billiga cyklar? Fullt normalt då att lysena är dåliga :wink:
Få cyklar säljs med bra lysen. Elcyklar verkar vara ett undantag, förvånansvärt många har bra lysen både fram och bak.

I tyskland finns en ordentlig lagstiftning kring cykellysen. Det finns därför ett gäng bra modeller för tyska marknaden med halvljusbild som lyser bra utan att bläda. B&M Ixon IQ Premium är ett exempel på en sådan.
  • 1
  • 375
  • 376
  • 377
  • 378
  • 379
  • 545
XC70 magnetkoppling

Konstaterat att det är själva magnetspol[…]

En VVT-enhet kostar väl runt 4k och resten &a[…]

Kör du bara på Essingeleden så pa[…]

Invändigt pyssel V50 idag, dammsugning och sk[…]