...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Förstår inte riktigt 4-rutorsparkeringen.. Den lockar till mer "jävulskap" hos andra som vill tillrättavisa.

Att ta och ställa sig på två rutor däremot om man står långt bort tror jag inte irriterar folk nämnvärt. Och det ju fasen samma skydd. Det är ju dörruppslag och påkörning från de bredvid som är absolut största problemet. De som står framför, alternativt bakom utgör inget större hot, och man kan ju istället se till att man inte står så djupt in i rutan om man är skraj för det. Nej 4-rutorsparkering går bort!
erikn skrev:Inte när han står längst bort på parkeringen.
Jodå. Det är just då det blir som roligast. Som någon annan skrev så finns det ju ingen anledning att ta fyra platser om man ändå ställer sig långt bort. Då handlar det enbart om att man vill visa andra att man tycker att man har bad ass-attityd och gör som man vill. På sätt och vis bevisar detta beteende att man är en tönt som inte vågar löpa linan ut att parkera så på de attraktiva platserna på en parkering. Det är som att ha värsta tuffa fältutrustningen rustad för både tredje och fjärde världskriget och spela soft airgun. Eller vara tuff på internet men aldrig våga säga något i verkligheten.
Fast vi vet ju inte om det var pga bad ass-attityd som föraren gjorde det. Föraren kunde ju t ex ha varit extremt stressad, ha sett dåligt eller helt enkelt varit väldigt dålig på att parkera. Sett utifrån det sistnämnda alternativet så kanske vi kan vara glada att personen ställde sig längst bort... då var det ju bara min bil som var i farozonen...

Fast jag vet inte vem jag helst skulle slippa möta i trafiken: ett "bad ass", en som ser dåligt, en som är extremt stressad eller någon som inte ens kan parkera när alla rutor runtomkring är tomma.
Jag blir irriterad på förare som trots i övrigt tom motorväg ska så nära bakom innan dom kör om att dom nästan touchar bakskärmen samt kör in direkt framför utan att ge mer än en billängds avstånd, trots motorvägsfart kring 110-120km/h. :evil:
joel80 skrev:Jag blir irriterad på förare som trots i övrigt tom motorväg ska så nära bakom innan dom kör om att dom nästan touchar bakskärmen samt kör in direkt framför utan att ge mer än en billängds avstånd, trots motorvägsfart kring 110-120km/h. :evil:
Händer tyvärr dagligen på E4:an, som jag kör mycket på.
Gillar inte heller de som kommer bakom mig när jag kör om, som i stor sett "kräver" att jag skall dyka in framför den jag kört om med minsta marginal för att inte störa deras fortsatta färd... :evil:
...då kan det hända att jag är onödigt generös med luckan till den jag svänger in framför... 8)
Exakt så... och har man gasat upp lite för att göra omkörningen snabbare händer det att man släpper på gasen lite extra tidigt i dom lägena.. :twisted:
joel80 skrev:Mja det är svårt att säga exakt vad som är rätt.. Men att köra aggressivt, köra förbi alla som kört in varannan bil 50 eller 100m innan hindret för att typ tvärnitar sig in sista metrarna är aldrig okej.. Det förstör ju flödet för alla andra. Om man kan köra på ett sånt sätt så att kön inte behöver "rycka" vinner alla på det. Alltså hålla samma fart som de i den fil man ska in i och gå in varannan bil. Ligger jag i den fil som ska släppa in skapar jag gärna en lucka för den som hamnar mellan mig och den framför.. Men när jag väl släppt fram en som byter fil är jag inte ett dugg sugen på att släppa in fler. Varannan bil så inte de i den fil som andra byter in i till slut står stilla! På vissa ställen kör 3-4 bilar in per lucka.. Då är det inte konstigt att det nästan står stilla i den andra filen. Man får helt enkelt anpassa körningen till hur andra kör. Är det så att blixtlås ter går ihop 100m före hinder får det väl vara så då.. Vill du köra längre gör det, men i samma fart så du tar samma lucka du "blivit tilldelad".
Det mest effektiva för alla är om alla väntar med att väva till sista metrarna. Då behöver ingen vänta onödigt länge för att massa bilar kör in framför och det blir färre inbromsningar för att folk kastar sig in när alla andra redan vävt. Det är inbromsningarna som skapar kön till att börja med om det inte är på gränsen redan innan men ofta är det rätt tomt och blir ändå kö..

Att som vissa lastbilar gör ta båda körfälten strax innan har ungefär samma effekt och förbättrar faktiskt flödet för alla ;)
BennyL skrev:
joel80 skrev:Jag blir irriterad på förare som trots i övrigt tom motorväg ska så nära bakom innan dom kör om att dom nästan touchar bakskärmen samt kör in direkt framför utan att ge mer än en billängds avstånd, trots motorvägsfart kring 110-120km/h. :evil:
Händer tyvärr dagligen på E4:an, som jag kör mycket på.
Gillar inte heller de som kommer bakom mig när jag kör om, som i stor sett "kräver" att jag skall dyka in framför den jag kört om med minsta marginal för att inte störa deras fortsatta färd... :evil:
...då kan det hända att jag är onödigt generös med luckan till den jag svänger in framför... 8)
Jag brukar tänka att det inte är bilen i högerfilens fel att bilen bakom mig i vänsterfilen är en idiot.. Samtidigt vill jag inte ha en idiot i nacken så jag brukar faktiskt dra på för att komma undan fort och utan att köra in för nära bilen jag kört om.
Användarvisningsbild
av joel80
SBergdahl skrev:
joel80 skrev:Mja det är svårt att säga exakt vad som är rätt.. Men att köra aggressivt, köra förbi alla som kört in varannan bil 50 eller 100m innan hindret för att typ tvärnitar sig in sista metrarna är aldrig okej.. Det förstör ju flödet för alla andra. Om man kan köra på ett sånt sätt så att kön inte behöver "rycka" vinner alla på det. Alltså hålla samma fart som de i den fil man ska in i och gå in varannan bil. Ligger jag i den fil som ska släppa in skapar jag gärna en lucka för den som hamnar mellan mig och den framför.. Men när jag väl släppt fram en som byter fil är jag inte ett dugg sugen på att släppa in fler. Varannan bil så inte de i den fil som andra byter in i till slut står stilla! På vissa ställen kör 3-4 bilar in per lucka.. Då är det inte konstigt att det nästan står stilla i den andra filen. Man får helt enkelt anpassa körningen till hur andra kör. Är det så att blixtlås ter går ihop 100m före hinder får det väl vara så då.. Vill du köra längre gör det, men i samma fart så du tar samma lucka du "blivit tilldelad".
Det mest effektiva för alla är om alla väntar med att väva till sista metrarna. Då behöver ingen vänta onödigt länge för att massa bilar kör in framför och det blir färre inbromsningar för att folk kastar sig in när alla andra redan vävt. Det är inbromsningarna som skapar kön till att börja med om det inte är på gränsen redan innan men ofta är det rätt tomt och blir ändå kö..

Att som vissa lastbilar gör ta båda körfälten strax innan har ungefär samma effekt och förbättrar faktiskt flödet för alla ;)
Om det är nära stillastående kö håller jag med dig.. Men rullar det i kanske 30-40km/h är det bättre om filbytena sker lite tidigare så de i vänster och högerfil smidigt kan synka fart och lucka. De som i dom lägena envisas med att köra så långt fram det bara går orsakar ofta inbromsningar och snabba hastighetsändringar som helt pajar flödet.

Sen är det så att om nu blixtlåset framför en går ihop 50 meter innan hindret istället för precis vid hindret så följer man med i det flödet och gör inte sin egen "väg" och trycker in sig längst fram mellan två stycken som faktiskt redan vänts samman. Är man väldigt envis med att vilja använda hela sträckan kan man göra det men då i samma fart som vänsterfilen så man "prickar in" sin tilldelade lucka.
joel80 skrev:
SBergdahl skrev:

Om det är nära stillastående kö håller jag med dig.. Men rullar det i kanske 30-40km/h är det bättre om filbytena sker lite tidigare så de i vänster och högerfil smidigt kan synka fart och lucka. De som i dom lägena envisas med att köra så långt fram det bara går orsakar ofta inbromsningar och snabba hastighetsändringar som helt pajar flödet.

Sen är det så att om nu blixtlåset framför en går ihop 50 meter innan hindret istället för precis vid hindret så följer man med i det flödet och gör inte sin egen "väg" och trycker in sig längst fram mellan två stycken som faktiskt redan vänts samman. Är man väldigt envis med att vilja använda hela sträckan kan man göra det men då i samma fart som vänsterfilen så man "prickar in" sin tilldelade lucka.
I praktiken är det tillräckligt många som försöker knö sig in längst fram för att sabba flödet om vävningen sker för långt bak. Ja sträckan måste vara lång nog för att matcha farten så att ingen behöver bromsa plötsligt men om alla vävde vid samma punkt 50 m innan skulle det flyta mycket bättre än om nästan alla väver 100 m innan och några få försöker knö sig in 20 m innan. Det är det sista som sabbar flödet för alla andra. Så att ligga kvar till vänster och matcha sin lucka tills vävningssträckan nästan är slut är också ett bra sätt att själv komma fram snabbare.
  • 1
  • 373
  • 374
  • 375
  • 376
  • 377
  • 553

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]