...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Nu får vi lugna ner oss och konstatera att jag suger på avståndsmätning. Det kan inte ha varit 25 meter. Jag la mig på ett bra avstånd och det tog bra mer än 3 sek att bromsa in.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarvisningsbild
av erikn
llesrof skrev:
erikn skrev:Precis vad jag också tänkte. Ligger man med tresekunders lucka i rusningstrafik (utan att det blir stopp, alltså det flyter fortfarande) har du minst tre bilar som går in i den luckan.
Att man inte håller tresekundersregeln i rusningstrafik, krypfart och köbildning är det nog ingen som ifrågasätter så jag förstår inte varför det nämns? Det jag, och troligen även andra, reagerade på var "25 meter" och " tvärnitade i 90 km/h". Det låter inte som rusningstrafik och köbildning i mina öron.
Jag pratar inte om krypfar, utan normal rusningstrafik precis i den mängd innan det blir för mycket så att hastigheten sänks. Då är det tight mellan bilarna. Försökte hitta någon bra bild, men hittade bara där de ligger lite närmare och jag tror inte att man ligger i 80-90 km/h, utan kanske 40-60 km/h. Dessutom är bilden på Essingeleden och där är begränsningen 70 km/h, men är det lågtrafik kör 95% i 90 km/h.

Bild
Användarvisningsbild
av Robbi
llesrof skrev:
Robbi skrev:Jag låg på ett "säkert avstånd" sådär 25 m från men dessa meter krympte snabbt när han tvärnitade i 90 km/h. Nu blir det längre avstånd i fortsättningen eller vara säker på alltid ha fri vänsterfil att kunna slänga sig in i.

25 meter? Säkert avstånd? 90 Km/tim? Lägg tillbaka ditt körkort i det Kinderägg du fann det i :mrgreen: Tresekundersregeln lär man sig redan på körskolan. En sekund är en rätt normal reaktionstid. Ja, om man nu inte är ung och överskattar sin förmåga. Som unga förare gärna gör. Då tror man att den är en nanosekund. Högst. Sedan skall man hinna bromsa också. På en sekund har du redan smällt och gett förare och passagerare i bilen framför pisksnärtskador för livet. Jag misstänker att den bromsade hårt och inte allt vad den kunde, för då hade du smällt. Det positiva är ju att du förhoppningsvis lärt dig hålla avstånd nu.

Tresekundersregeln är en rätt bra regel. Den försöker jag begagna mig av. Så jäkla tight är det sällan på landsvägen så att man inte får plats med 75 meters mellanrum. Då kan jag bromsa in lugnt och kontrollerat om bilen framför nitar. Två sekunder känns på tok för tight.
Mitt körkort tog jag 1988 då kinderäggen ännu inte fanns och lärde mig tre sekundersregeln. Ska i fortsättningen begagna mig av den terminologin, när jag beskriver avstånd, då jag uppenbarligen inte är van och behärskar avståndsmätning som ni kinderäggsgenerationen gör. Jag får revidera och säga att jag med marginal höll tre sekunder och fanskapet tvärnitade och därav anledningen till att avståndet krympte snabbt, trots att jag också tvärnitade en nanosekund efter honom. Avstånd håller jag alltid och är mäkta irriterad på alla kinderäggsynglingar som inte fick med sig tresekundersregeln i godispaketet. Bild

Hur svårt kan det vara? Man går (längst) till vänster om det inte finns någon trottoar...

Bild
Beklagar bildkvalitén, men det är svårt att fotografera samtidigt som man cyklar....
av NilsO
Är det bilväg eller gång- och cykelväg? Om det är GC-väg så finns inga regler om var man ska gå. (Men fotgängare som bryr sig om sina medtrafikanter håller sig åtminstone till någon av sidorna.)
NilsO skrev:Är det bilväg eller gång- och cykelväg?
Det är i Hagaparken, d.v.s. det krävs tillstånd för att framföra motorfordon där, men det bor faktiskt folk där inne (inte bara Danne & Vickan) och alla trafikregler gäller där.
Samma sak med Norra Begravningsplatsen, inte jättemycket biltrafik, men det är vanlig väg.

Dessutom är det direkt otrevligt att gå till höger och därigenom ha den närmaste fordonstrafiken kommandes bakifrån....
Robbi skrev:Mitt körkort tog jag 1988 då kinderäggen ännu inte fanns och lärde mig tre sekundersregeln. Ska i fortsättningen begagna mig av den terminologin, när jag beskriver avstånd, då jag uppenbarligen inte är van och behärskar avståndsmätning som ni kinderäggsgenerationen gör. Jag får revidera och säga att jag med marginal höll tre sekunder och fanskapet tvärnitade och därav anledningen till att avståndet krympte snabbt, trots att jag också tvärnitade en nanosekund efter honom. Avstånd håller jag alltid och är mäkta irriterad på alla kinderäggsynglingar som inte fick med sig tresekundersregeln i godispaketet. Bild

Kinderägg kom redan 1974 så visst fanns de 1988. Kul att du skriver "ni kinderäggsgenerationen gör" när jag tog körkortet bara två år efter dig och en generation brukar spänna över sisådär 20 år. Vi tillhör uppenbarligen samma kinderäggsgeneration då :D Som du beskrev händelsen så fick i alla fall inte jag uppfattningen att du höll säkert avstånd men i och med din revision så känns det skönt att veta att du ser till att hålla lite marginaler.
Det är irriterande med folk som inte är med i trafiken. Som vanligt var det tät trafik på 195:an. En tant i en nyare Mercedes stod och väntade på att kunna köra ut från en parkeringsficka. Jag tog ut avstånd, saktade in och blinkade med helljuset så att hon skulle uppmärksamma min manöver och kunna köra ut. Men nej då. Trots att jag nästan stannade så satt hon bara och blängde surt på mig. Jag slog ut med armarna i en uppgiven gest, tryckte på gasen och tillönskade henne tre timmars analklåda och körde vidare. Längre upp, där jag skulle svänga vänster, stod en lastbil och hoppades på att få komma ut. Den skulle också svänga vänster. Eftersom det inte kom någon mot mig och jag dessutom hade fritt bakåt så vore jag ju ett arsle i värsta Audi-klass om jag bara fortsatt. Då hade de bilarna bakom mig hunnit ikapp och lastbilen fått vänta ännu längre. Men nu var det jag som kom. Jag saktade in och blinkade med ljuset så att killen i lastbilen hajade att jag lät honom köra. Äntligen en som begrep. Jag fick vara snäll mot någon i alla fall.
llesrof skrev:Det är irriterande med folk som inte är med i trafiken. Som vanligt var det tät trafik på 195:an. En tant i en nyare Mercedes stod och väntade på att kunna köra ut från en parkeringsficka. Jag tog ut avstånd, saktade in och blinkade med helljuset så att hon skulle uppmärksamma min manöver och kunna köra ut. Men nej då. Trots att jag nästan stannade så satt hon bara och blängde surt på mig. Jag slog ut med armarna i en uppgiven gest, tryckte på gasen och tillönskade henne tre timmars analklåda och körde vidare. Längre upp, där jag skulle svänga vänster, stod en lastbil och hoppades på att få komma ut. Den skulle också svänga vänster. Eftersom det inte kom någon mot mig och jag dessutom hade fritt bakåt så vore jag ju ett arsle i värsta Audi-klass om jag bara fortsatt. Då hade de bilarna bakom mig hunnit ikapp och lastbilen fått vänta ännu längre. Men nu var det jag som kom. Jag saktade in och blinkade med ljuset så att killen i lastbilen hajade att jag lät honom köra. Äntligen en som begrep. Jag fick vara snäll mot någon i alla fall.
Så som trafikklimatet är idag så förväntar sig ingen att få hjälp att komma ut, då är dom inte heller beredda när tillfälle ges och det blir bara en stor förvirring tyvärr!
  • 1
  • 369
  • 370
  • 371
  • 372
  • 373
  • 553

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]