...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Robbi skrev:Jag låg på ett "säkert avstånd" sådär 25 m från men dessa meter krympte snabbt när han tvärnitade i 90 km/h. Nu blir det längre avstånd i fortsättningen eller vara säker på alltid ha fri vänsterfil att kunna slänga sig in i.

Skickas från min iPad via Tapatalk
25m är ju ingenting, nu vet jag inet hur du brukar beräkna ditt avstånd, men 3sec regeln är bra, och kör du på en landsväg kan du använda dig av de vita reflexstolparna vid sidan, det är 50m mellan 2stolpar och man brukar säga att 3stolpar mellan bilarna är vettigt avstånd.
Användarvisningsbild
av joel80
Tresekundersregeln är ingen lag eller regel utan en rekommendation. Lagen säger minst en sekund. Att det är kloka att ligga närmre tre än en sekund är klart, men det är inte olagligt att ligga 25m bakom i 90km/h. (även om det är precis på gränsen.)

Nu kanske Robbie bara drog till lite med antalet metrar.. Det är svårt att veta exakt om man inte har nått till hjälp.

I Stockholmstrafiken får du för övrigt backa i rusning om du ska klara Tresekundersregeln... Med så långt avstånd framåt i köerna kommer det en ständig ström med fordon och "tar" utrymmet.
Användarvisningsbild
av erikn
Precis vad jag också tänkte. Ligger man med tresekunders lucka i rusningstrafik (utan att det blir stopp, alltså det flyter fortfarande) har du minst tre bilar som går in i den luckan.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag brukar i Stockholmstrafiken/rusning låta adaptiva farthållaren ligga på närmsta eller näst närmsta läget vilket av vad jag förstår är strax över en sekund. I rusningstrafik ligger jag då ofta med minst dubbelt avstånd jämfört med alla andra. Lite småskrämmande egentligen..
av BennyL
Jag, som liksom du Joel är ju frekventa köare över "svinrakan" mellan Väsby och Arlanda och om jag lägger mig i vänster körfält i den ofta nästan stillastående kön och håller en lucka som gör att jag inte måste gasa och bromsa utan kan låta luckan flexa lite så får man alltid någon toknära i häcken som inte gillar att jag har en lucka, men jag har inte bråttom fram till en stillastående kö... Händer att denne gärna dyker i någon obefintlig lucka till höger för att sedan ta min lucka framför till ingen nytta. Min körning gör att rycken i kön minskar, det är rycken som gör det jobbigt att köra med adaptiva farthållaren i dessa köer, annars är det skönt!
av Tette
Idag provade jag metoden att sakta ned, löjligt mycket för att bli av med rövsniffare..
Åker ganska tidigt till jobbet och vanligtvis är det ganska tomt på vägarna. Idag fick jag dock sällskap av en taxi som låg ca 3m bakom mig på 90väg. Såg inte regplåten på bilen, så nära låg den. I och med att klockan var kring 0445 så blev jag lite orolig att denne taxichaufför inte var riktigt vaken.

Drog ifrån lite på en raksträcka för att se ifall han förstod vinken.. Njä, strax var han tillbaka. Istället för att spruta grus så saktade jag ned till typ 45km/h genom att toucha bromspedalen och sen släppa på gasen. Då gick det upp ett ljus för honom och jag fick helt plötsligt 5 billängder mellan mig och taxin...
Användarvisningsbild
av joel80
:-)-) :-)-) :-)-)

BennyL:
Ja just där brukar jag ligga i högerfilen tills man kommit nästan ända fram till Rosersberg, då kan man byta till vänster körfält om man vill komma förbi lite, fram dit går höger körfält snabbare 9 gånger av 10, om det är köigt och rusningstrafik alltså! :)

Jag försöker också hålla ordentligt avstånd där för att kunna köra så mjukt som möjligt och inte behöva bromsa alls.. Perfekt sträcka att glida snålt på el. ;)
erikn skrev:Precis vad jag också tänkte. Ligger man med tresekunders lucka i rusningstrafik (utan att det blir stopp, alltså det flyter fortfarande) har du minst tre bilar som går in i den luckan.
Att man inte håller tresekundersregeln i rusningstrafik, krypfart och köbildning är det nog ingen som ifrågasätter så jag förstår inte varför det nämns? Det jag, och troligen även andra, reagerade på var "25 meter" och " tvärnitade i 90 km/h". Det låter inte som rusningstrafik och köbildning i mina öron.
av Mwi
joel80 skrev:Jag försöker också hålla ordentligt avstånd där för att kunna köra så mjukt som möjligt och inte behöva bromsa alls.. Perfekt sträcka att glida snålt på el. ;)
Det finns ytterligare en stor anledning till att hålla en stor lucka till bilarna framför. Om de krockar på grund av för kort avstånd, då kanske man själv hinner bromsa och stanna i tid :D Den aktiva farthållare är helt underbar när man kör genom Stockholm en fredag eftermiddag, det är det jag saknar mest på min egen bil..
Tette skrev:Idag provade jag metoden att sakta ned, löjligt mycket för att bli av med rövsniffare..
Åker ganska tidigt till jobbet och vanligtvis är det ganska tomt på vägarna. Idag fick jag dock sällskap av en taxi som låg ca 3m bakom mig på 90väg. Såg inte regplåten på bilen, så nära låg den. I och med att klockan var kring 0445 så blev jag lite orolig att denne taxichaufför inte var riktigt vaken.

Drog ifrån lite på en raksträcka för att se ifall han förstod vinken.. Njä, strax var han tillbaka. Istället för att spruta grus så saktade jag ned till typ 45km/h genom att toucha bromspedalen och sen släppa på gasen. Då gick det upp ett ljus för honom och jag fick helt plötsligt 5 billängder mellan mig och taxin...
Plötsligt händer det... :mrgreen:
  • 1
  • 368
  • 369
  • 370
  • 371
  • 372
  • 553

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]