...

Moderator: Moderatorer

Robbi skrev:Jag brukar smälla på dimljuset. Funkar ibland. Eller bromsa ofta så de tror att jag är en nervös jävel som likväl kan plötsligt bromsa in. Vad är det bästa sättet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dra handbromsen, då backar han garanterat om han hinner se det innan det smäller.
Handbromsen tänder väl bromsljusen i de flesta bilar nu? Men om du offrar växellådan kan du ju alltid lägga i 1:an! Haha.. :D

Fast det kan ju vara lite klokt att undvika just att bli påkörd bakifrån.. det är skrämmande lätt att få nackskador, som ibland kan bli permanenta. :/
Nu har ju Volvo elektronisk handbroms så trycker du på den i farten så tvärnitar bilen, lite mer dramatiskt än vad jag antar du är ute efter? På bilar med vanlig krycka vågar jag nog påstå bromsljusen inte tänds, iallafall inte på äldre bilar. Vet inte hur V40 m.fl funkar. Lycka till med att lägga i ettan i landsvägsfart förresten och hade du lyckats hade du offrat andra komponenter på vägen. Enklare att bara sakta ner som du säger, joel.

Själv brukar jag öka farten lite när någon kommer för nära, följer de efter kloss bakom så saktar jag ner tills de kör om. Annars är det ofta mindre uppmärksamma förare som ligger och pendlar i fart och hamnar för nära. Sakta ner och öka lite igen så hamnar de på efterkälke. Ingen idé att ha sådana framför sig ändå.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag testade Joels variant nyss. Alltså saktade ner. Fanskapet fick panik och började tuta och blinka med helljuset. Jag låg kvar i tillåtna 90 och gick lite ut på vägrenen när det blev fritt så att fanskapet kunde köra om med handen på tutan. Jag vinkade glatt tillbaks, med ett finger.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Hahaha vinkade med ett finger. :lol:
Tidigare var jag en av de där hetsbullarna som gasade på när någon kom upp i arslet sådär, men numera så kör jag bara spolarvätskan och det fungerar 9 av 10 gånger. De enstaka gånger det inte går så släpper jag gasen, då brukar de ta lite avstånd men blänger såklart när de får tillfälle att köra om.
Det här med att slå på dimljuset har aldrig funkat för mig, jag vet inte ens om de ser lampjäveln, det verkar liksom inte så (jo, den funkar).
Att bromsa hårt KAN funka men brukar inte vara så uppskattat av sambon i baksätet.
Man måste skilja på bästa och effektivaste sättet. Effektivaste sättet är klart farligast och dummast och det är att nypa till på bromsen. Och då menar jag verkligen att bromsa lite och inte bara tända bromsljuset. Det är fruktansvärt effektivt. Var beredd på att du kan bli påkörd och räkna också med att bakomvarande kan väja över i mötandes fil. Se alltså till att det är mötesfritt. Det är fascinerade att genom backspegeln betrakta 24 meter långtradare tvärnita och nästan kränga ned i diket på andra sidan vägbanan.

Vissa rövsniffare är dessvärre så förhärdade att de skiter i att man bromsar, de kommer strax tillbaka. Då tar man till ett annat knep och det är helt enkelt att släppa på gasen. Då menar jag inte att man skall släppa så att man kommer ned i laglig hastighet eller strax under. Näe, släpp av tills du kryper fram. Det finns inget rövplåster som kan ta det. De kommer att börja med att köra ännu närmre och eventuellt blinka med ljusen och kanske tuta. Då sänker man faren ännu mera. Till slut blir det ohållbart och de tvingas till att köra om. Och de kommer dra iväg som fan. Innan man gör detta så skall man nog ha försökt med lite andra knep först, exempelvis spolat rutan, gasat ifrån och sedan saktat ned till sin marschfart igen, eventuellt blinkat lite med bromsljusen och gått ut på vägrenen för att skvätta upp grus å skit (vilket kan vara jävligt effektivt mot nytvättade alfahane-droskor med fyra nollor eller en stiliserad propeller i fronten). Hänger de ändå kvar i röven så vet man att de inte kommer att sluta med det. Då får man satsa allt på att bara bli av med dem.

Att sakta ned och eventuellt till och med stanna är egentligen det enda logiska och säkra. Ju närmre de kör desto mer måste jag sänka farten för att bibehålla mina marginaler för att undvika att tvärnita för plötsligt uppkomna faror. En risk med att göra detta är att det kan slå slint i skallen på rövplåstret och de gör en farlig omkörning. I och med att föraren har riskbeteendet att köra för nära så utgår i alla fall jag att föraren har riskbeteende i andra situationer också.

Det absolut roligaste sättet och som bör vara lite mer långtidsverkande borde vara att sakta ned och stanna och sedan kliva ut och klappa till fanskapet med den pistol som man sedan kör in i munnen på föraren och lugnt och artigt förklara att de skall hålla längre avstånd. Avslutar man det hela med att skjuta sönder två däck så kan man vara säker på att man löst problemet för den gången. :twisted:
llesrof skrev: Det absolut roligaste sättet och som bör vara lite mer långtidsverkande borde vara att sakta ned och stanna och sedan kliva ut och klappa till fanskapet med den pistol som man sedan kör in i munnen på föraren och lugnt och artigt förklara att de skall hålla längre avstånd. Avslutar man det hela med att skjuta sönder två däck så kan man vara säker på att man löst problemet för den gången. :twisted:
Hade vi bott i Ryssland så hade vi nog sett mer av detta här på forumet. :lol:
grillchips skrev:
llesrof skrev: Det absolut roligaste sättet och som bör vara lite mer långtidsverkande borde vara att sakta ned och stanna och sedan kliva ut och klappa till fanskapet med den pistol som man sedan kör in i munnen på föraren och lugnt och artigt förklara att de skall hålla längre avstånd. Avslutar man det hela med att skjuta sönder två däck så kan man vara säker på att man löst problemet för den gången. :twisted:
Hade vi bott i Ryssland så hade vi nog sett mer av detta här på forumet. :lol:
Ja, förmodligen :mrgreen: Tur för mina mottrafikanter att jag inte är våldsbenägen alls.
Robbi: saktade du ner snabbt eller successivt? Jag kör ju volvo som de flesta här men att få grus skvätt är ingen favorit direkt så jag brukar undvika trigga folk så att de kör in tvärt framför i onödan. Andra kör ju om och bromsar själva. Tappar man fart sakta tror jag de bara tröttnar utan att fatta att man jävlas.
  • 1
  • 365
  • 366
  • 367
  • 368
  • 369
  • 553
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]