...

Moderator: Moderatorer

svergie2: Är du säker på att det alltid är du som gör rätt när du väl tutar? Vad tutar du på mest??
av Tette
SBergdahl skrev:Jag tror inte jag använder tutan en gång om året ens..
Antingen bor man där det inte är lika mycket nötter i trafiken eller så är man för snäll :wink:

När jag kör hem från jobbet (och ja till jobbet också förstås :D ) så åker jag genom en tunnel på ca 150 meter för att komma på "rätt sida" och i denna tunnel så är det 70km/h. Åker in i tunneln och idag var det någon tomte som körde i 40km/h över 2 filer där inne UTAN bakljus!! Lite halvtaskig belysning i tunneln...

Blev ju pallnit, på med varningsblinkers för eventuella bakomvarande och byte av underkläder vid hemkomst. Mobiltelefon??
Jag har använt tutan så mycket senaste åren så det satt sig bra i ryggmärgen. Jag tutar och bromsar nu ungefär lika snabbt. ;) Kan vara bra att inte behöva tänka "nu ska jag tuta" i vissa lägen där det snabbt gäller att göra sig hörd, men risken är att man ibland tutar då det kanske inte varit helt nödvändigt. Fast jag tar nästan det hellre än att handen och huvet inte hänger med när det verkligen behövs.

Tidigare var det ofta lägen då jag typ inte hann med att tuta i situationer där det hade behövts.
av rid54
Mobilpillare och andra dönickar som vimsar över körfältsmarkeringarna och prejar en brukar vara lämpliga att varna med signalhornet. Man får såklart vara beredd på undanmanöver också...
av jwiss
Exyzäta skrev:
Men de funktionsprovar den väl på besiktningen iallafall?
Jag har haft bilen i 1 1/2 år, jag har ingen aning om hur tutan låter...
joel80 skrev:Håller med... Jag ser mig själv som gubbe ibland (och ibland inte) ...jag är 35.

Och du har rätt.. Svårt att veta vem som gjorde fel i övningskörsbilen.. Jag hade dock inte tutat om jag sett tidigare att det var en övningskörning. Man får ha lite överseende med de som lär sig.. Vi har alla varit där.Bild
Första och sista gången jag tutade på en övningskörare var när han fick motorstopp vid grönljus. Han fipplade iväg bilen till slut och då fick tjuvstopp själv. Inte mer än rätt. Jag hade inte haft mitt eget körkort ett år ens när detta hände. Fast nu ljög jag nog lite. Jag tutade på en övningskörare i våras. Han for ut framför mig när jag var inne i en rondell. Jag fick tvärnita för att inte krocka. Han fick en lång och välriktad strafftut av mig.
joel80 skrev:svergie2: Är du säker på att det alltid är du som gör rätt när du väl tutar? Vad tutar du på mest??
Folk som lägger sig wayyyyy too close framför mig på motorvägen, sen blir det inte mycket tutande alls.

Har alltid vart intresserad av trafiken och kört moppe (fick 61/65 på provet första gången) sedan september -14, övningskört nästan dagligen sedan september -15 så jag har god trafikvana i dom ställen jag rör mig med fordon.
Sedan tittar jag på mycket Dashcam-videos och där tycker jag att man kan lära sig en hel del om vad man ska se upp för etc. Ser fram emot körkortet! :)

Skickat från min OnePlus 3
  • 1
  • 358
  • 359
  • 360
  • 361
  • 362
  • 553

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn