Allmänt om omkörningar.
Överlag tycker jag dom flesta i detta land respekterar fart gränserna ganska bra eller håller lite över. Så tro nu inte att jag menar att folk kör som biltjuvar och det ska vara extrema farter på motorvägen utan nu pratar vi lite normala farter typ en väljer hålla exakt fart begränsning en väljer 10 över sen kommer någon som väljer 20 över och sist men inte minst kanske en bil som vill hålla lite under tillåten fart. (Men sen finns det dom som vill hålla extrema farter som börjar zikzacka eller annat som vi skulle kunna underlätta för alla om man kom överens om att vi släpper snabbare fordon förbi i vänsterkörfält, lått mig få försöka förklara i detta ganska långa inlägg)
Samt.
"Utan att trampa några på tårna i tråden utan mer bara en sak att tänka efter lite på."
I Sverige tycker jag det rent skenerelt är ganska dåligt med att höger körfälten kör man långsammare i vänster är ett omkörningsfält.
Tar vi Tyskland som exempel för att ge en jämförelse. Ett exempel du ligger på en 3 filig motorväg i Tyskland i mitten filen inre filen ligger det långtradare därav ligger du mittenfilen och kör om konstant nu kommer du upp en bil som kör långsammare än du gör i mittenfilen, ---nu kommer det riktigt intressanta--- då går Tyskarna in i lastbilsfilen så fort dom ser dig komma ifatt, detta trotts att det finns en till fil för dig att köra om i. Du behöver inte ens sänka farten utan bilisten före dig som inte vill köra lika fort som du själv gör släpper förbi dig snabbt och säkert.
Det kallar jag säkerhet i trafiken och visa hänsyn till sina medtrafikanter.
Vidare i Tyskland går du ut i vänster körfält då vet du här gäller det att ha lika bra koll bakåt som framåt för här kan någon komma i över 300 Kmh och då går du in ögonblickligen denna bil syns komma ifatt dig oavsett fart.
Nu kanske det inte gör det i Sverige men jag är helt fast på att skulle man tillämpa dessa regler på motorväg i Sverige skulle vi få mycket säkrare motorvägar. Med färre olyckor på. Precis som detta missbrukade av mittenfilen på motorvägarna leder till farligheter. Helt enkelt strunta i vad din bakomvarande bilist väljer för fart i vänsterfilen, kommer denna bil ifatt gå in släp förbi gå ut fortsätt omkörningen. Lika som jag säger sätt fart i vänsterfilen när du kör om, sen kan man ta det lugnt igen.
Samt låta polisen sköta fartövervakningen och inte ha massa privatpersoner som anser jag ligger här och bromsar farten för jag kör redan 10 över och mer behöver ingen annan köra heller, eller kör farthållaren och jag kör en kilometer snabbare än bilen jag kör om gör så jag har min rätt att låta bilarna bakom ligga där i minuter och vänta på mig.
För det kommer alltid finnas folk som vill köra fort och dom flesta av dom börjar zikzacka mellan filerna på grund av att olika bilister hindrar genom att göra långa omkörningar eller helt enkelt köra i vänsterfilen och bara strunta i att en bakomvarande bilist vill om, så dessa bilister som inte är så laglydiga börjar med zikzakadet.
En sak till att tänka på för dig som gillar att köra om snabbt.
Detta är ett fenomen som jag regerat på i Sverige. Jag har som jag nämt i tråden inga synpunkter på folk val av fart. Det överlåter jag till polisen att sköta.
Men det finns väldigt många i detta land som gillar att köra om väldigt fort väldigt nära även på en tom motorväg som är 3 filig och man ligger i höger körfält så ska det i stort sett nästan köras in i bilen som ska köras om för att stryka sidan och sen in igen. Detta trots 2 helt tomma körfält. Mycket märkligt beteende. Ända anledningen jag kan komma på till detta beteende är att fartkänslan ökar genom att märka hur snabbt man åker precis bredvid en långsammare bil och på det sättet få en kick. Men ett mycket farligt beteende som är allt för vanligt i Sverige.
Detta skulle man också jobba bort. Så tror jag vi skulle vara ännu närmare noll visionen i Sverige.
Nu tror jag inte att någon av er i tråden just gör det sistnämnda men vi kan ju tillsammans försöka få polisen att vara lite mer observanta och kanske börja bevaka denna typ av körning lite och ta dom som gör så här. Eller om ni åker med någon som gillar detta kan man ju försöka påverka att du kan ju gå ut i lite godare tid för vad skulle hända om du får punktering på höger framhjul precis i omkörningen jo du kör in i en helt oskyldig bilist som till och med hållit undan för dig.
Ja detta var allt för mig idag. Samt jag vill inte trampa någon av er på tårna utan fundera på saken lite innan ni hugger på mitt inlägg (för jag gissar att jag kommer få på nöten

) och känn efter vad ni tycker om dessa enkla regler inte skulle kunna underlätta för alla i trafiken så den blev lite säkrare för alla. Även fast vi tillåter en del att köra för fort så vet vi vart vi har dom till vänster i trafiken.
Ha det bäst alla nu och kom ihåg vi ska vara rädda om varan i trafiken och försöka skapa så lite irritations moment som möjligt för varann så tror jag alla mår bättre och gör sitt bästa sprid gärna detta budskap till alla ni känner om ni tycker dessa regler fungerar för er.