...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1095763
joel80 skrev:Det kan ju bli lite hårda ord här.. men den här tråden är lite av en ventil ibland, för det finns förare man blir så förbannad på i trafiken, även om jag anser att de flesta kör rätt bra här i Sverige.

Raljerandet här ovan görs ju med en liten gnutta humor och en disclamer om att det inte gäller alla..
Precis! Man ger och man får ta en del! :)

Tyvärr kan det lätt misstolkas som i mitt förra inlägg där jag nu upptäckte att den tänkta smilysen försvann, ber om ursäkt för detta då inlägget blev helt annorlunda utan denna.
av Andis
#1095905
Allmänt om omkörningar.

Överlag tycker jag dom flesta i detta land respekterar fart gränserna ganska bra eller håller lite över. Så tro nu inte att jag menar att folk kör som biltjuvar och det ska vara extrema farter på motorvägen utan nu pratar vi lite normala farter typ en väljer hålla exakt fart begränsning en väljer 10 över sen kommer någon som väljer 20 över och sist men inte minst kanske en bil som vill hålla lite under tillåten fart. (Men sen finns det dom som vill hålla extrema farter som börjar zikzacka eller annat som vi skulle kunna underlätta för alla om man kom överens om att vi släpper snabbare fordon förbi i vänsterkörfält, lått mig få försöka förklara i detta ganska långa inlägg)

Samt.

"Utan att trampa några på tårna i tråden utan mer bara en sak att tänka efter lite på."

I Sverige tycker jag det rent skenerelt är ganska dåligt med att höger körfälten kör man långsammare i vänster är ett omkörningsfält.

Tar vi Tyskland som exempel för att ge en jämförelse. Ett exempel du ligger på en 3 filig motorväg i Tyskland i mitten filen inre filen ligger det långtradare därav ligger du mittenfilen och kör om konstant nu kommer du upp en bil som kör långsammare än du gör i mittenfilen, ---nu kommer det riktigt intressanta--- då går Tyskarna in i lastbilsfilen så fort dom ser dig komma ifatt, detta trotts att det finns en till fil för dig att köra om i. Du behöver inte ens sänka farten utan bilisten före dig som inte vill köra lika fort som du själv gör släpper förbi dig snabbt och säkert.

Det kallar jag säkerhet i trafiken och visa hänsyn till sina medtrafikanter.

Vidare i Tyskland går du ut i vänster körfält då vet du här gäller det att ha lika bra koll bakåt som framåt för här kan någon komma i över 300 Kmh och då går du in ögonblickligen denna bil syns komma ifatt dig oavsett fart.

Nu kanske det inte gör det i Sverige men jag är helt fast på att skulle man tillämpa dessa regler på motorväg i Sverige skulle vi få mycket säkrare motorvägar. Med färre olyckor på. Precis som detta missbrukade av mittenfilen på motorvägarna leder till farligheter. Helt enkelt strunta i vad din bakomvarande bilist väljer för fart i vänsterfilen, kommer denna bil ifatt gå in släp förbi gå ut fortsätt omkörningen. Lika som jag säger sätt fart i vänsterfilen när du kör om, sen kan man ta det lugnt igen.

Samt låta polisen sköta fartövervakningen och inte ha massa privatpersoner som anser jag ligger här och bromsar farten för jag kör redan 10 över och mer behöver ingen annan köra heller, eller kör farthållaren och jag kör en kilometer snabbare än bilen jag kör om gör så jag har min rätt att låta bilarna bakom ligga där i minuter och vänta på mig.

För det kommer alltid finnas folk som vill köra fort och dom flesta av dom börjar zikzacka mellan filerna på grund av att olika bilister hindrar genom att göra långa omkörningar eller helt enkelt köra i vänsterfilen och bara strunta i att en bakomvarande bilist vill om, så dessa bilister som inte är så laglydiga börjar med zikzakadet.



En sak till att tänka på för dig som gillar att köra om snabbt.

Detta är ett fenomen som jag regerat på i Sverige. Jag har som jag nämt i tråden inga synpunkter på folk val av fart. Det överlåter jag till polisen att sköta.

Men det finns väldigt många i detta land som gillar att köra om väldigt fort väldigt nära även på en tom motorväg som är 3 filig och man ligger i höger körfält så ska det i stort sett nästan köras in i bilen som ska köras om för att stryka sidan och sen in igen. Detta trots 2 helt tomma körfält. Mycket märkligt beteende. Ända anledningen jag kan komma på till detta beteende är att fartkänslan ökar genom att märka hur snabbt man åker precis bredvid en långsammare bil och på det sättet få en kick. Men ett mycket farligt beteende som är allt för vanligt i Sverige.

Detta skulle man också jobba bort. Så tror jag vi skulle vara ännu närmare noll visionen i Sverige.

Nu tror jag inte att någon av er i tråden just gör det sistnämnda men vi kan ju tillsammans försöka få polisen att vara lite mer observanta och kanske börja bevaka denna typ av körning lite och ta dom som gör så här. Eller om ni åker med någon som gillar detta kan man ju försöka påverka att du kan ju gå ut i lite godare tid för vad skulle hända om du får punktering på höger framhjul precis i omkörningen jo du kör in i en helt oskyldig bilist som till och med hållit undan för dig.


Ja detta var allt för mig idag. Samt jag vill inte trampa någon av er på tårna utan fundera på saken lite innan ni hugger på mitt inlägg (för jag gissar att jag kommer få på nöten ;-) ) och känn efter vad ni tycker om dessa enkla regler inte skulle kunna underlätta för alla i trafiken så den blev lite säkrare för alla. Även fast vi tillåter en del att köra för fort så vet vi vart vi har dom till vänster i trafiken.

Ha det bäst alla nu och kom ihåg vi ska vara rädda om varan i trafiken och försöka skapa så lite irritations moment som möjligt för varann så tror jag alla mår bättre och gör sitt bästa sprid gärna detta budskap till alla ni känner om ni tycker dessa regler fungerar för er.
av rid54
#1095920
Detta med att köra om "snävt" är en verkligt irriterande ovana hos alltför många. På nåt vis känns det som många förare helt enklet släpper sin självkritik efter en tid med körkortet och faller in i rena nybörjarbeteendet - kör klantigt, helt enkelt. Snäva omkörningar är en sådan sak, det gränsar till hänsynslöshet eftersom det är rätt farligt. En annan typisk nybörjarklantighet som många (som troligen inte är nybörjare) gör, är att inte veta hur bred bilen är. Högerhjulen är oftast på eller på fel sida om körfältsmarkeringen när dessa förare är i vänster- eller mittfil. Rackarns irriterande och så jävla amatörmässigt. Ändå ska det köras fort, så det är nog inte någon form av osäkerhet, utan rent ointresse för körningen. Eller bristande koncentration...

Likaså detta med körriktningsvisarna. I min värld är de till för att tala om för omvärlden vad man PLANERAR att göra, när man har möjlighet att göra olika saker och omvärlden kan behöva veta vad som är på gång. Att signalera sent, när man väl skrämt upp omgivningen med sin manöver är ju helt onödigt. Blinkersen ersätter tankeläsning, vilket inte ingår i körutbildningen. Men det är uppenbarligen lite för avancerat för en del trafikanter.

Placering av fordonet på vägbanan är tydligen också nåt som endera inte lärs ut längre, eller som man helt förtränger när man kört ett tag. Inför en högersväng i korsning ska man ligga till höger. Att 24-m ekipage kan behöva göra en liten utstickare till vänster i det läget för att klara hörnet är ju helt begripligt, men inte ens en XC90 är så stor att den manövern behövs... När det leder till att man inkräkter på bredvidliggande körfält med en personbil för att "ta ut svängen" har man missat nåt väsentligt vad gäller att använda styrinrättningen. Skarp sväng - vrid mer på ratten. Men det kanske är jobbigt när man håller i telefonen, vad vet jag.
Användarvisningsbild
av snepo
#1095938
rid54 skrev:Detta med att köra om "snävt" är en verkligt irriterande ovana hos alltför många. På nåt vis känns det som många förare helt enklet släpper sin självkritik efter en tid med körkortet och faller in i rena nybörjarbeteendet - kör klantigt, helt enkelt. Snäva omkörningar är en sådan sak, det gränsar till hänsynslöshet eftersom det är rätt farligt. En annan typisk nybörjarklantighet som många (som troligen inte är nybörjare) gör, är att inte veta hur bred bilen är. Högerhjulen är oftast på eller på fel sida om körfältsmarkeringen när dessa förare är i vänster- eller mittfil. Rackarns irriterande och så jävla amatörmässigt. Ändå ska det köras fort, så det är nog inte någon form av osäkerhet, utan rent ointresse för körningen. Eller bristande koncentration...

Likaså detta med körriktningsvisarna. I min värld är de till för att tala om för omvärlden vad man PLANERAR att göra, när man har möjlighet att göra olika saker och omvärlden kan behöva veta vad som är på gång. Att signalera sent, när man väl skrämt upp omgivningen med sin manöver är ju helt onödigt. Blinkersen ersätter tankeläsning, vilket inte ingår i körutbildningen. Men det är uppenbarligen lite för avancerat för en del trafikanter.

Placering av fordonet på vägbanan är tydligen också nåt som endera inte lärs ut längre, eller som man helt förtränger när man kört ett tag. Inför en högersväng i korsning ska man ligga till höger. Att 24-m ekipage kan behöva göra en liten utstickare till vänster i det läget för att klara hörnet är ju helt begripligt, men inte ens en XC90 är så stor att den manövern behövs... När det leder till att man inkräkter på bredvidliggande körfält med en personbil för att "ta ut svängen" har man missat nåt väsentligt vad gäller att använda styrinrättningen. Skarp sväng - vrid mer på ratten. Men det kanske är jobbigt när man håller i telefonen, vad vet jag.
Blinkers användning är ju obefintlig numera tyvärr
#1095945
snepo skrev:
rid54 skrev:Detta med att köra om "snävt" är en verkligt irriterande ovana hos alltför många. På nåt vis känns det som många förare helt enklet släpper sin självkritik efter en tid med körkortet och faller in i rena nybörjarbeteendet - kör klantigt, helt enkelt. Snäva omkörningar är en sådan sak, det gränsar till hänsynslöshet eftersom det är rätt farligt. En annan typisk nybörjarklantighet som många (som troligen inte är nybörjare) gör, är att inte veta hur bred bilen är. Högerhjulen är oftast på eller på fel sida om körfältsmarkeringen när dessa förare är i vänster- eller mittfil. Rackarns irriterande och så jävla amatörmässigt. Ändå ska det köras fort, så det är nog inte någon form av osäkerhet, utan rent ointresse för körningen. Eller bristande koncentration...

Likaså detta med körriktningsvisarna. I min värld är de till för att tala om för omvärlden vad man PLANERAR att göra, när man har möjlighet att göra olika saker och omvärlden kan behöva veta vad som är på gång. Att signalera sent, när man väl skrämt upp omgivningen med sin manöver är ju helt onödigt. Blinkersen ersätter tankeläsning, vilket inte ingår i körutbildningen. Men det är uppenbarligen lite för avancerat för en del trafikanter.

Placering av fordonet på vägbanan är tydligen också nåt som endera inte lärs ut längre, eller som man helt förtränger när man kört ett tag. Inför en högersväng i korsning ska man ligga till höger. Att 24-m ekipage kan behöva göra en liten utstickare till vänster i det läget för att klara hörnet är ju helt begripligt, men inte ens en XC90 är så stor att den manövern behövs... När det leder till att man inkräkter på bredvidliggande körfält med en personbil för att "ta ut svängen" har man missat nåt väsentligt vad gäller att använda styrinrättningen. Skarp sväng - vrid mer på ratten. Men det kanske är jobbigt när man håller i telefonen, vad vet jag.
Blinkers användning är ju obefintlig numera tyvärr
Körriktningsvisaren verkar vara ett tillbehör i beställningslistan eller om det ingår i något paket som få beställer?
Användarvisningsbild
av snepo
#1095946
Exyzäta skrev:
snepo skrev:
rid54 skrev:Detta med att köra om "snävt" är en verkligt irriterande ovana hos alltför många. På nåt vis känns det som många förare helt enklet släpper sin självkritik efter en tid med körkortet och faller in i rena nybörjarbeteendet - kör klantigt, helt enkelt. Snäva omkörningar är en sådan sak, det gränsar till hänsynslöshet eftersom det är rätt farligt. En annan typisk nybörjarklantighet som många (som troligen inte är nybörjare) gör, är att inte veta hur bred bilen är. Högerhjulen är oftast på eller på fel sida om körfältsmarkeringen när dessa förare är i vänster- eller mittfil. Rackarns irriterande och så jävla amatörmässigt. Ändå ska det köras fort, så det är nog inte någon form av osäkerhet, utan rent ointresse för körningen. Eller bristande koncentration...

Likaså detta med körriktningsvisarna. I min värld är de till för att tala om för omvärlden vad man PLANERAR att göra, när man har möjlighet att göra olika saker och omvärlden kan behöva veta vad som är på gång. Att signalera sent, när man väl skrämt upp omgivningen med sin manöver är ju helt onödigt. Blinkersen ersätter tankeläsning, vilket inte ingår i körutbildningen. Men det är uppenbarligen lite för avancerat för en del trafikanter.

Placering av fordonet på vägbanan är tydligen också nåt som endera inte lärs ut längre, eller som man helt förtränger när man kört ett tag. Inför en högersväng i korsning ska man ligga till höger. Att 24-m ekipage kan behöva göra en liten utstickare till vänster i det läget för att klara hörnet är ju helt begripligt, men inte ens en XC90 är så stor att den manövern behövs... När det leder till att man inkräkter på bredvidliggande körfält med en personbil för att "ta ut svängen" har man missat nåt väsentligt vad gäller att använda styrinrättningen. Skarp sväng - vrid mer på ratten. Men det kanske är jobbigt när man håller i telefonen, vad vet jag.
Blinkers användning är ju obefintlig numera tyvärr
Körriktningsvisaren verkar vara ett tillbehör i beställningslistan eller om det ingår i något paket som få beställer?
Ja och då lägger de flesta pengarna på nåt annat roligare.
Användarvisningsbild
av joel80
#1095966
När det gäller omkörningar och filplacering fungerar svensk lag möjligen lite annorlunda än Tysk. På väg med hastighet över 70km/h ät vänsterfilen (och mitt om det finns fler än två) omkörningsfält. De t betyder stt du endast ska färdas där om du kör om. Däremot finns det ingen lag i Sverige som säger att du måste akts dig för snabbare bilar. Det du måste är att gå im till höger om det är fritt, men du får inte gå in för nära någon vsrken framför eller bakom, så i 120km/h är en lucka på 50 meter mellan de bilar man kör om faktiskt för liten för att lagligt gå in i.

Man får såklart inte kapa någon som kör i omkörningsfilen genom att gå ut direkt framför, men har man redan påbörjat omkörning av fordon som kör saktare får man slutföra sin omkörning.
Eftersom man måste köra till höger om det är fritt behövs ingen lag om att man ska flytta sig för de som kommer bakom. Däremot borde det informeras med om lagen att man alltid ska hålla höger.
#1095999
När det leder till att man inkräkter på bredvidliggande körfält med en personbil för att "ta ut svängen" har man missat nåt väsentligt vad gäller att använda styrinrättningen. Skarp sväng - vrid mer på ratten. Men det kanske är jobbigt när man håller i telefonen, vad vet jag.
Klassisk pensionärssväng. Fast på senare tid har jag noterat att även yngre bilister hänger sig åt denna styggelse. Manövern kallas även "päronsväng".
Körriktningsvisaren verkar vara ett tillbehör i beställningslistan eller om det ingår i något paket som få beställer?
Som någon sa: När man tycker att ens eget arbete inte uppskattas och känns helt meningslöst och bortkastat så kan man tänka på de personer som monterar blinkers på Audi och BMW.
Användarvisningsbild
av joel80
#1096022
Päronsvängar i rondeller (eller cirkulationsplatser om vi ska vara petiga.. :) ) har blivit vanliga.. När folk ska svänga höger och man ligger bredvid i vänster körfält har jag flera gånger varit tvungen att väja för att undvika krock!
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1096129
joel80 skrev: Den här MC-killen jag råkade ut för tidigare i år hörde nog till en helt egen kategori motorcyklister:
Verkligen! Vilket pucko!
Han hade ju hela väg-grenen att köra om på!
:lol:


(Att tända bromsljuset för att markera missnöje med att bilen bakom ligger för nära är en sak. Men att aktivt bromsa med en motorcykel i det läget gör bara en Darwin Award-kandidat. Det är här de spanska ryttarna kommer till pass...)
  • 1
  • 351
  • 352
  • 353
  • 354
  • 355
  • 553
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]